Gå til innhold

Scanning av negativer og lysbilder

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet til at en multifunksjonsprinter er tingen og hadde vel egentlig bestemt meg for Canon MP600 ettersom denne viser seg å ha vunnet flere tester.

Nå har jeg imidlertid lest meg opp til at kanskje Canon MP810 kan være mer interessant i og med at denne også scanner negativer og slides. Og da er mitt spørsmål om noen har erfaringer med denne, og spesielt med hvordan resultatet blir av å scanne negativene. Blir de scannede negativ- bildene like skarpe som de ble på opprinnelige papirkopier. I så fall er dette et veldig interessant konsept da jeg har mange gamle film-bilder som jeg gjerne skulle behandlet i Photoshop.

Takknemlig for svar.

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste scannere som takler dias, negativer & sort hvitt film med hell er enten dedikerte filmscannere (Typisk Nikon V, 5000 og 9000, samt Konica Minolta Scan Elite), eller flatbed scannere i den øvre prisklasse som sikter seg mot fotobruk - Epson V770 og Canon 9950F

Dette er fordi billigere scannere ikke har gode nok lyskilder, og mangler ofte muligheten for belysning fra begge sider, som er essensielt for god scanning av film. Dessuten er både hastighet og mulighetene digital etterbehandling (som ICE) ikke tilfredstillende.

En multifunksjonsprinter er så langt ikke i nærheten av å gi den kvaliteten de fleste håper på.

En nikon V kan du skaffe deg for ca 5000,- men den scanner bare film- Epson V770 koster ca. det samme men scanner også alle andre dokumenter.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar - da fikk jeg noe å tenke på, og får vel se på behovet før jeg kjøper.

Mulig at jeg da dropper film/slides-scanningen og konsentrerer meg om ordinær multifunksjonsprinter som Canon MP600 istedet.

Lenke til kommentar
Jeg har benyttet MP800. Syns resultatet ble bra. Fester slides oppi lokket på scanneren i en kasset. Bakgrunnsbelysning. Testet med 40 år gamle slides.

Kan scanne flere slides på en gang med medfølgende program. Litt stress på slides som ikke er 35mm.

8548462[/snapback]

Interessant.

Har du noen erfaringer med negativer? Kan sluttresultatet etterbehandles i PhotoShop?

Andre som har erfaringer med MP810 -eller MP600?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...