NorvegianDad Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hva er det som er fordelene med å ha 4-takter i forhold til en 2-takter? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Fordelen med 4 takter kontra 2 takter er hovedsaklig to ting. 1- Driftssikkerhet. 2- Drivstofføkonomi. En 4 takter er mere driftssikker fordi den har et eget smøresystem hvor delene bades i olje til en hver tid. 2 takteren får utelukkende smurning fra 2 takts oljen som etter hvert løses opp av bensinen. Har ikke sett en 2 takts motor med glidelager heller enda og regner med at det er grunnet dette. Drivstofføkonomien skyldes at en 2 takter spytter ut litt av bensinen rett i eksosen i det stempelet er på vei ned og ny bensin/luftblanding dytter ut siste rest av eksos ut av forbrenningskammeret. 4 taktsmotoren har en egen takt nettop for dette slik at ingenting av bensinen går til spille for å dytte ut eksosen av forbrenningskammeret. Når dette er sagt så får man mere hester pr. kg motor med en 2 takter så det er både fordeler og ulemper. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Nå er det litt forskjell mellom forgasser 2-takt og direkteinspøytnings 2-takt da... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Etter det jeg har opplevd aksellerer en totakter fortere enn enn 4, fint om noen kommer med bevis/motbevis Kjekt huske mtp vannski ol Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Hvordan er det med smøring av veiv og rådelager med direkteinsprøytningsmotorer? Lufta må jo fortsatt innom veiva før den presses inn i forbrenningskammeret via portene. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 2 taktere er mye sprekere, og med oljetank er de vel nesten like driftsikre som en 4-t... De fleste nye motorer i dag er veldig stillegående uansett, er ikke mye forksjell du hører på en 2-t innsprøytnings motor og en 4-t.... Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 2 taktere er også lettere enn 4 taktere, noe som fører til en liten aksellerasjons/topp farts forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå