Nordmakt Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 http://www.rxnm.net Det "nasjonalistiske" partiet SNP vant valget i Skottland. Men kan man virkelig kalle seg nasjonalister, når de er for innvandring? En merkelig holdning synes nå jeg. Den nasjonalisitiske ideologien går ut på at hver folkegruppe skal ha si egen stat, og være fri og selvstendig uten å bli diktert eller invadert av andre. Noe som rimer dårlig med en massiv innvandring. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Uten å være for bastant tror jeg at "nasjonalistisk" er bruk i en litt annen forstand, og at den bare indikerer at partiet er for en selvstendig skotsk nasjon. Litt misvisende mtp. begrepets reelle konnotasjoner, men hey, det skaper saftige overskrifter, så hvorfor ikke. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) På de britiske øyer betyr nasjonalisme noe ganske annet enn hva vi forbinder det med. Både Irland,Nord-Irland, Scotland og Wales har store nasjonalistiske partier på stortinget. Det de jobber for er uavhengighet fra Storbritania, og å styrke de Celtiske språkene. Målet er vel å eliminere engelsk helt en gang i fremtiden. Så vidt jeg vet gjorde det nasjonalistiske partiet Sinn Féin det også meget bra under forrige valg i Nord-Irland, og de har nå 28 av 107 seter på stortinget. Du ser lignende tilstander også i Wales. Endret 5. mai 2007 av Goz Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Litt OT men; Nå begynner det å rulle i GB! Snart forlater Skotland unionen, og da følger N-Irland etter... Da er det bare Wales igjen, og da vil de nok si noe sånn som "Jada, vi kan være med vi, hvis vi får lov til å jobbe i England". Til slutt er GB oppløst, kongehuset dødt og ... hih, ja. I hvert fall min teori, og disse valgene støtter opp om den. Det går riktig vei for independece i hvert fall. Lenke til kommentar
Nordmakt Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Uten å være for bastant tror jeg at "nasjonalistisk" er bruk i en litt annen forstand, og at den bare indikerer at partiet er for en selvstendig skotsk nasjon. Litt misvisende mtp. begrepets reelle konnotasjoner, men hey, det skaper saftige overskrifter, så hvorfor ikke. 8540539[/snapback] Er nok en betegnelse med mange betydninger ja. Sportsidioter som heier på Norge kaller seg jo også gjerne for nasjonalister. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Uansett om Skottland frigjør seg eller ikke så har det nada å si for Nord-Irland. Der er det så sterke følelser begge veier, at det er nok dømt til evig å være en konfliktsone. De skottene jeg kjenner hater england. De spytter i gulvet hver gang de sier navnet. Spør folk "hvor i england er du fra" må jeg nesten gå i mellom for å unngå bråk. Tror ikke vi trygge nordmenn skjønner hvor dypt dette stikker for de. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Tja, jeg har hørt at flere og flere protestanter begynner å gå over på republikanerne sin side i Nord-Irland. Men så lenge Nord-Irland forblir det mest segregerte landet i Europa og terroristene fortsetter å herje på, tror jeg vi kan se langt etter en konfliktløsning. Lenke til kommentar
Plosj Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 http://www.rxnm.net Det "nasjonalistiske" partiet SNP vant valget i Skottland. Men kan man virkelig kalle seg nasjonalister, når de er for innvandring? En merkelig holdning synes nå jeg. Den nasjonalisitiske ideologien går ut på at hver folkegruppe skal ha si egen stat, og være fri og selvstendig uten å bli diktert eller invadert av andre. Noe som rimer dårlig med en massiv innvandring. 8540525[/snapback] Det er vel mange former for nasjonalisme jeg mener bestemt at man kan være nasjonalist uten å være mot innvandring. I Norge er vi de som blander oss mest med andre nasjonaliteter (vi er veldig glad i femmed ) noe som jeg mener må være positivt for Norske gener videre fremover . "Bastarder" har ofte de beste egenskapene;) Lenke til kommentar
MrSifter Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 nasjonalist -en, -er 1 tilhenger av nasjonal selvstendighetspolitikk: de irske nasjonalister 2 tilhenger av nasjonalisme 2 Etym.: se -ist Nasjonalist er feilaktig blitt brukt om nynazister og annet pakk, feil. Jeg er nasjonalist. Men samtidig commie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå