Gå til innhold

Erfaring: BIOS-oppdat. trigget Vista OEM re-aktiv.

Anbefalte innlegg

I går oppdaterte jeg BIOS'en på mitt Abit AB9 Pro HK, siden det skulle løse problemet jeg har med hvilemodus (setter jeg Vista i hvilemodus, starter maskina med en gang igjen). Flashinga gikk greit (dualbooter, så brukte Flash Menu i XP), men når Vista starter re-detekterer den noen komponenter som krever omstart. Ved innlogging får jeg beskjed om at det er foretatt for store HW-endringer og Vista må re-aktiveres innen 3 dager. Prøvde meg med online aktivering, men får beskjed om at produktnøkkelen allerede er i bruk! Jeg har heldigvis lest litt om emnet på nettet tidligere og fikk ikke panikk...

Veiviseren foreslår bl.a. å kjøpe ny produktnøkkel, taste inn en ny, eller telefonhjelp. Jeg ringte det grønne nummeret og tastet inn installasjons-ID'en (som er 9x6 siffer lang), samt svarte på noen JA/NEI spørsmål (telefonsvarer). Blei så satt over til en norsk dame, som spurte om jeg hadde Vista installert på mer enn én maskin. Jeg svarte NEI som sant var, at jeg hadde oppdatert BIOS'en og fikk opplest nye 9x6 siffer og fikk aktivert igjen. M.a.o. helt etter boka. Heldigvis!

Jeg har en kjøpt OEM-versjon av Home Premium (norsk 32-bits).

Dessverre løste det problemet mitt bare delvis: Maskina starter ikke lenger med en gang jeg bruker hvilemodus, men IDE-disken forsvinner ved oppvåkning. (Jeg har brukerfiler på den, og OS'et på en SATA-disk). Dessuten går alt tregt, så blir nødt til å starte på nytt... Tror det kan være driverbug(?)

Endret av HappyRay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville bare informere om at oppdatering av BIOS kan utløse re-aktivering og hvordan man gjør det. Mange som lurer på dette vet jeg, og har vært bekymret eller redd for Microsofts fremgangsmåte. Håpte min erfaring belyste dette emnet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...