Gå til innhold

HK med P35 chipset: Velge Asus P5K vs Gigabyte DS4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GIGABYTE GA-P35-DS4

Liker godt det de sier her i testen.

Again having said all that, comparing the P35-DS4 and the cheaper P5N-E SLI is like comparing apples to oranges. While the P5N-E SLI is a great motherboard, it is certainly not in the same league as the P35-DS4 when it comes to board design and features. Furthermore, the key strength of the P5N-E SLI is its overclocking abilities, which have been matched by the P35-DS4. The P35-DS4 was able to safely push our Core 2 Duo E6700 processor to 3.66GHz without compromising stability. This matches our previous best overclock produced by the ASUS P5W DH Deluxe.

-  -

Without a doubt our favourite aspect of the P35-DS4 was the cooling setup, which was in a class of its own. There is absolutely no chance of this motherboard overheating thanks to the massive Gigabyte Silent-Pipe cooling. This really is a valuable aspect of the motherboard, as aftermarket cooling for the power phase circuitry and chipsets would cost at least $100 US and would not work half as well. Furthermore, the quality components used on the P35-DS4 help make it one of the most durable motherboards money can buy!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

GIGABYTE GA-P35-DS4

(høyre, venstre, oppe, nede er sett liggende med kabinettfront mot deg)

En ting jeg ikke liker med oppsettet, om det er ninja kjøleren sin feil eller hovedkortet, er at rammen til CPU kjøleren blir liggende nedpå kondensatorene til høyre for prosessorsokkelen. Se her.

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...595697713396658

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...594533777259426

Samt at en så stor og tung kjøler som Ninja kjøleren burde ha noen annet enn boxed fester mot HK.

EDIT:

Man blir litt "blind" på monteringen av festepluggen i oppe i venstre hjørne, men dog skal det gå greit med skruhjernet.

Det at den bruker orginal boxed feste er ikke 100% i mine øyne. Plastplugger(Ninja) vil fjære mer og gi et mer ujevnt trykk enn om man skrur den dønn fast(Noctua), på en så tung kjøler i et stående kabinett. Tenker man på at det er stående kabinetter folk bruker i dag?

Noctua NH U12F virker å ha en MYE bedre festannordning til LGA775 hvor man også skrur den fast og kommer lettere til med skrujernet. En mer gjennomtenkt løsning.

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh...f_manual_en.pdf

Eneste momentet med Noctua er om den har høy nok klaring på heatpipene opp til finnene for å komme over kjøleløsningen til DS4, slik Ninja gjør.

EDIT2:

På Noctua spørs det også om Mounting bar'en er høy nok til å gå over kondensatorene på høyre side av sokkelen, samt disse R50 komponentene man ser rett utenfor kondensatorene. Og om skruen går ned på eller i klaring av disse. Hmm

EDIT3:

Som man ser her blir kjøleren liggende skjevt på sokkelen fordi rammen går nedpå kondensatorene til høyre når den er fastmontert.

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...610429451221970

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...609703601748930

Så her må man enten frem med dremmel, eller bytte kjøleren på angrefrist.... Men ingen med hentelager i nærheten har Noctuan iflg. prisguiden *tenke*

EDIT4:

Ringte Digital Impuls i oslo, de har Noctuan på lager så da tar jeg meg en tur dit om en liten stund(4mil hver vei). :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Netshop Oslo har "Thermalright ULTRA 120" kjøleren.

Digital Impuls i Oslo har "Noctua NH U12F" kjøleren.

Selv sitter jeg med Scythe Ninja som evt. må modifiseres i festet.

Usikker på hvilken kjøler jeg faktisk bør gå for med tanke på kortets layout.

Lenke til kommentar

Fanken i helvete da *ler*

Noctua kjøleren går IKKE klar av kjøleløsningen på GA-P35-DS4. Det var den hasteturen 8mil for å skaffe den 5min før stengetid grr :no:

Er det noen som kan informere om Thermalright Ultra 120 er høyere opp till finnene enn Noctua?

http://picasaweb.google.no/theo343/GAP35DS...720097146158050

Dette begynner å bli mye styr for et hovedkort. Sitter nå med 2stk "state-of-the art" LGA775 kjølere til 400,- og 500,- hvor ingen passer på hovedkortet.

Yuppe:

Akkurat nå tror jeg ikke en eneste kjøler passer på dette hovedkortet. Du må gjerne sponse meg for å teste Ultra 120 *ler*

EDIT:

Jeg har ikke fjernet beskyttelsestapen på noen av dem, kun satt løst på HK, så den ene leverer jeg på angrefrist til komplett og den andre får jeg høre med DI om jeg kan få byttet.

EDIT2:

Tror jammen meg jeg får teste standard kjøleren. Har ikke spesielt lyst til å dremle Ninja kjøleren for å gå klar av kondensatorene, siden jeg synes push-in ikke er godt nok for den digre kjøleren.

EDIT3:

Aha, Gigabyte har faktisk testet standard kjøleren, så den glir nedimellom de enorme kobberbladene på kortet, samt at den akkurat ikke går nedpå kondensatorene. Men det frister ikke å montere den, den ser ekstremt bråkete og elendig ut.

Men det ser ut som jeg må krype til korset her. Bestiller ingen Thermalright Ultra 120 eller Ultra Extreme 120 før noen kan fortelle meg hvor mye høyere den er opp til finnene enn Noctua kjøleren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

kjedelige greier. samme ds4-kortet venter på posten for meg, men jeg bestemte meg for å bruke standardkjøleren (til E6600) da jeg bestilte inntil videre. Ser ut som jeg var heldig der.

litt rart ikke gigabyte har tatt mer hensyn til større kjølere. og veldig kjedelig at kjøperne må bruke prøv og feil metoden for å finne det ut.

thermalright ultra 120 kjøleren gjenstår vel kanskje som det beste alternativet. har derfor sendt en mail til thermalright for å høre om kompatibilitet (usikker på om de har noe godt svar). finnes også noen bilder av extreme-varianten her som kanskje kan gi en indikasjon. men jeg gidder ikke ta sjansen på noe før det er bekreftet etter det jeg har lest her..

uansett, veldig bra at (de dyrekjøpte) erfaringene kommer frem her så ikke alle behøver å gå gjennom det samme..

Lenke til kommentar

Ja det er viktig å dele erfaringer som fort kan bli slitsomt og dyrt både for kjøper og selger.

Jeg tror også at jeg har bestemt meg for å kjøre standardkjøler nå, for i hele tatt å få opp pc'en i helgen som planlagt. Så får jeg se om jeg gidder å ettermontere en bedre kjøler etterhvert.

Jeg kunne tatt frem dremmel og slipt vekk deler av festeramma på Ninja'en for å gå klar av kondensatorene. Men siden den har push-in feste til LGA775 ramma så sparer jeg meg for det og sender den tilbake på angrefrist til komplett. Hadde den passet hadde jeg dog beholdt den.

Venter spent på infoen du får fra Thermalright!

Jeg lurer også på Extreme utgaven med 6 heatpipes. Evt. kan jeg gå for den med 4 heatpipes om den går klar av silentpipe løsningen til Gigabyte. Den har også bedre festeløsning enn de 2 andre. Selv Noctuan kan treffe kondensatorer med sin arm.

EDIT

Thermalright Ultra-120 eXtreme(6 vs 4 heatpipes) virker meget god men det er rapportert problemer med begge revisjonene av LGA775 festeanordningene. Den første må bøyes for å komme gjennom, og den andre blir for mye slik at man lett kan bikke på den selv om HK'et ligger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

fikk kjapt svar fra termalright:

"Hi, Sorry, they are not compatible with your motherboard."

Dette var altså på spsm. om kompatibilitet mellom Thermalright Ultra-120 (og evt. extreme) og Gigabyte GA-P35-DS4.

Dårlige nyheter med andre ord. Jeg skrev i samme mail at det var problemer med gigabyte-kortet og noctua og ninja kjøleren, så vet ikke om var på bakgrunn av dette de svarte, eller om de har testet selv...

Lenke til kommentar
Ja det er viktig å dele erfaringer som fort kan bli slitsomt og dyrt både for kjøper og selger.

Jeg tror også at jeg har bestemt meg for å kjøre standardkjøler nå, for i hele tatt å få opp pc'en i helgen som planlagt. Så får jeg se om jeg gidder å ettermontere en bedre kjøler etterhvert.

Jeg kunne tatt frem dremmel og slipt vekk deler av festeramma på Ninja'en for å gå klar av kondensatorene. Men siden den har push-in feste til LGA775 ramma så sparer jeg meg for det og sender den tilbake på angrefrist til komplett. Hadde den passet hadde jeg dog beholdt den.

Venter spent på infoen du får fra Thermalright!

Jeg lurer også på Extreme utgaven med 6 heatpipes. Evt. kan jeg gå for den med 4 heatpipes om den går klar av silentpipe løsningen til Gigabyte. Den har også bedre festeløsning enn de 2 andre. Selv Noctuan kan treffe kondensatorer med sin arm.

EDIT

Thermalright Ultra-120 eXtreme(6 vs 4 heatpipes) virker meget god men det er rapportert problemer med begge revisjonene av LGA775 festeanordningene. Den første må bøyes for å komme gjennom, og den andre blir for mye slik at man lett kan bikke på den selv om HK'et ligger.

8597185[/snapback]

er standard kjøleren på hovedkortet den støre greia som er bilde av på hovedkortet på tester osv.? med en vifte mellom to "blad" som ligner litt på stilen til zalman?

Lenke til kommentar

Vel bra du har testet Theo343, jeg sitter selv med en Scythe Ninja som jeg hadde tenkt å bruke på Gigabyte kortet når det kommer i morgen med posten. Gleder meg ikke akkurat til å dremle på feste annordningen :/

Lenke til kommentar
Sitter å vurdre å kjøpe et P35 selv, siden man må ha dette brikksettet for å benytte de kommende 45mn prossesorene ifra intel. Men x38 ser også spennede ut..

8597921[/snapback]

Det er faktisk en sjanse for at Penryn vil kjøre på 975X. Men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Vel bra du har testet Theo343, jeg sitter selv med en Scythe Ninja som jeg hadde tenkt å bruke på Gigabyte kortet når det kommer i morgen med posten. Gleder meg ikke akkurat til å dremle på feste annordningen :/

8609033[/snapback]

Du trenger bare å slipe vekk litt(1-2mm) på siden den kommer over kondensatorene, er ikke store saken, men jeg hadde ikke lyst til å gjøre det på et såpass high-end produkt. De bør passe etter min mening.

Jeg er faktisk veldig fornøyd med stock kjøleren så langt. Har AS5 tynt på hver flate.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...