Gå til innhold

Videoer om bassgitar teknikk?

iselilja

Anbefalte innlegg

Har begynt å spille en del bass i det siste, og spiller bass i bandet mitt. Er egentlig gitarist, og spiller på en måte bass med gitarteknikk, noe som er litt irriterende etterhvert.

Henger med på sangene vi spiller sånn akkurat, men vil gjerne lære meg litt teknikk så jeg blir bedre.

Kan grunnleggende plekterteknikk for bass, og kan også spille med fingerne, men er ikke god på det. Trenger også å få venstrehåndsteknikken på plass, hvordan fingerne skal brukes der osv.

Kult om noen kunne linke til noen bra videoer som viser litt basic. Trenger også forslag til sanger å spille som ikke er helt nybegynner, men ganske enkle. Gjerne innenfor rock/punk/metal men spiller også reggea og blues.

Endret av iselilja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett de før, men finner fortsatt ikke en hvor han forklarer grunnleggende venstrehåndsteknikk, for jeg er vant med å spille gitar som sagt, og da blir det litt rart og lite effektivt å spille som på gitar :hmm:

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært gitarist en gang i tida, og konverterte til bass som jeg har hatt to års undervisning på, og jeg trengte ikke å legge noe om på venstrehåndsteknikken. Det eneste jeg kan tenke meg trenger å endres på er om du spiller med tommelen på venstrehånda oppå halsen. Den bør du ha omtrent midt på bakpå halsen.

post-18965-1178366366_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spørsmålet blir vel hvilke videoer som er å anbefale. Først bør du være klar over at det er mange måter å spille bass på, det er ikke noen enkel måte som er "riktig". Når det er sagt: for å ha et best mulig utgangspunkt kan det være lurt å lære seg noen grunnleggende prinsipper som du så kan "vri og vrenge" på etter ønske. Disse prinsippene er de samme om du skal spille alt fra pønk til jazz til funk.

Hvilke videoer som kan anbefales kommer an på hvor god generell teknikk og musikalsk forståelse du har, og hvor mye du har tenkt til å øve. Tar du ting kjapt og vil lære den mest klassiske teknikken (et veldig godt utgangspunkt) ville jeg anbefalt John Patituccis Bass Workshop. Den går fort fram men inneholder mange stilarter og gode instruksjoner for å få en ren og ryddig teknikk både i høyre og venstre hånd.

En annen er Gary Willis' Progressiv Bassics. Han har en litt annen høyrehåndsteknikk men den kan være svært effektiv og han har en tøff spillestil (imo).

Hvis du vil ha noe mer grunnleggende anbefales bøkene til Ed Friedland på det varmeste. Han er tidligere redaktør i Bass Player Magazine og en god pedagog. Hans Bass Method er beregnet på nybegynnere og du kan finne den f. eks. her:

http://www.amazon.com/Bass-Method-Beginnin...8571958&sr=8-16

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...