Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Jeg svarte på hvorfor tro på en høyere makt får mennesker til å føle seg bedre. Tror det kom fram ganske bra der. Noe videre diskusjon på det er ikke nødvending. carry on

8544323[/snapback]

Jeg ser fremdeles ikke (helt) hvordan det svarer på spørsmålet "hvorfor tro på en høyre makt". Men greit nok, ingen grunn til å henge seg opp i dette.

Med det sagt, vil jeg også påpeke at jeg absolutt respekterer folk som tror på gud e.l, synes bare at det er litt merkverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svarer til Tror du seriøst på gud?:  Ja

Hvorfor skulle jeg ikke gjøre det?

8544391[/snapback]

Fordi vi ikke har noen form for bevis på at du ikke bare kaster bort livet ditt på tanker/bønn og annet dill i henhold til en dude som ikke eksisterer.

Men men, you're entitled to your opinion. ;)

edit: Forresten, se her http://youtube.com/watch?v=Qi3YupW6JJQ

Høres rimelig ut spør du meg, :p

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Fordi det ikkje finst bevis imot, eller bevis for: Kvifor kaste vekk livet utan å få noko gevinst?

8544446[/snapback]

Ok hvem sier at jeg kaster vekk livet? Ja hvis Gud ikke finnes og hvis jeg ble munk i et kloster. da hadde jeg kastet vekk livet. Men jeg kaster da på ingen måte vekk livet? Tenk deg da, hvis det faktisk finnes en Gud. Oh da ler jeg.

Lenke til kommentar
Fordi det ikkje finst bevis imot, eller bevis for: Kvifor kaste vekk livet utan å få noko gevinst?

8544446[/snapback]

Ok hvem sier at jeg kaster vekk livet? Ja hvis Gud ikke finnes og hvis jeg ble munk i et kloster. da hadde jeg kastet vekk livet. Men jeg kaster da på ingen måte vekk livet? Tenk deg da, hvis det faktisk finnes en Gud. Oh da ler jeg.

8544673[/snapback]

Staten kaster vekk milliarder på milliarder på kirkene, og mange tusen jobber med å kristne andre folkeskag når de kunne bygget brønner, og mange titusener er statlig ansatte prester som får betalt gjennom skattepengene, penger som heller kunne gått til mennsker med et samfunnsnyttig yrke eller service-yrke.

Tross alt; det er ingen grunn til å tro på noe fornuftstridig -- og i alle fall ingen poeng i å bruke penger på det.

Du vil le mens englene kaster alle fritenkende mennesker i ildsjøen?

Lenke til kommentar

8544446[/snapback]

8544673[/snapback]

Er ikke så veldig kristent det. :no:

Lenke til kommentar

Ok, når kan du forstå at religion faktisk er samfunnsnyttig? og er en stor del av vårt samfunn? Kall det gjerne moderne, men det er fortsatt bygget på tradisjoner, tro og håp. Skal du fjerne alle steder folk kan gå til når de har det vondt? Rådgivningstjenester gitt av kirken samt kirkens bymisjon? Skjerp deg, det åndelige er en like stor del av hverdagen vår som skolegang/Jobb.

Kanskje det ikke er det for deg, men det er faktisk det for veldig - veldig mange mennesker i verden. Pengene hadde blitt brukt til andre ting HER i landet, vi sender ikke ut masse penger bare fordi vi har overskudd.

Lenke til kommentar

8544446[/snapback]

8544673[/snapback]

Er ikke så veldig kristent det. :no:

8544793[/snapback]

Ok, du er i ingen possisjon til å bestemme hva som er kristent eller ikke kristent - ateist.

Lenke til kommentar
Ok, når kan du forstå at religion faktisk er samfunnsnyttig?

8544803[/snapback]

Selv om religiøse har et par samfunnsnyttige foretak betyr ikke det at religion er samfunnsnyttig. Det er de spesifikke foretakene som er samfunnsnyttige, og slike foretak kan man ha i et ateistisk samfunn også.

og er en stor del av vårt samfunn?

8544803[/snapback]

Dessverre har du rett her. Jeg håper dette ikke lengre er et faktum om 100 år.

Skal du fjerne alle steder folk kan gå til når de har det vondt? Rådgivningstjenester gitt av kirken samt kirkens bymisjon?

8544803[/snapback]

"Alle" steder?

Dessuten, hvorfor kan man ikke opprettholde stedene folk kan gå når de har det vondt selv om kirken blir et privatfinansiert foretak for spesielt interesserte og landet blir avkristnet?

Skjerp deg, det åndelige er en like stor del av hverdagen vår som skolegang/Jobb.

8544803[/snapback]

Heldigvis ikke min hverdag. Jeg foretrekker å bruke tida mi på andre ting enn eventyr.

Pengene hadde blitt brukt til andre ting HER i landet, vi sender ikke ut masse penger bare fordi vi har overskudd.

8544803[/snapback]

1. Andre ting her i landet kan være mye nyttigere bruk av pengene enn å stappe dem inn i trossamfunn. Eldreomsorg, infrastruktur, skolevesenet, forskning, osv.

2. Vi sender dessverre ut masse penger bare fordi vi har overskudd. Bare se på U-hjelp, som i seg selv er moralsk forkastelig i flere av tilfellene, men som blir opprettholdt.

Ok, du er i ingen possisjon til å bestemme hva som er kristent eller ikke kristent - ateist.

8544813[/snapback]

"Tenk deg hvis det finnes en gud. Oh da ler jeg." Denne holdningen skal du få vanskeligheter med å finne forsvarsargumenter for i kristne tekster.
Lenke til kommentar
Hahaha, jeg ler fordi dere er så bastante på at ikke finnes en Gud.

8544909[/snapback]

Vi er ikke bastante på at det ikke finnes en Gud, men vi er bastante på at så lenge bevisene uteblir er det tøv å snakke om at det finnes noen Gud. Det er en forskjell der. De fleste av oss er nemlig "svake ateister" som det heter.
Lenke til kommentar
Hahaha, jeg ler fordi dere er så bastante på at ikke finnes en Gud. Jeg ler ikke fordi dere kommer til å brenne i helvete, det er jo bare ondt.

8544909[/snapback]

Bastante?

Jeg vet ikke om en eneste ateist som ikke synes det hadde vært fint med en rettferdig og god gud; problemet er ikke at vi er bastante -- men at det ikke finnes fnugg av rester av dekompositert avfall fra den atombombesikre tanken det minste fnugget av bevis for gud lå i før det ble skutt inn i en sol som var i ferd med å bli slukt av et sinnsykt stort sort hull -- for på jorden og i universet er det helt fritt for guder; Kjemisk, logisk og fysikkmessig rensket.

Ingen bønner og håp fra noen religion blir virkelighet oftere enn andre religioner, eller oftere enn ateistenes "håp" blir virkelighet.

Barn blir torturert og drept.

Uskyldige dør mens de ber til gud; og de som ikke har riktig gud kommer angivelig til ildsjøen okke som.

Amputerte får ikke fingene tilbake.

Jesus kommer ikke tilbake til jorden slik han angivelig lovte.

Dommedag kommer ikke på tross av at de fleste ekte kristne tror på at dommedag vil komme et sted i deres liv.

Enkelte kristne tror ikke engang på dommedag eller ildsjøen.

Mirakler skjer aldri -- og dersom vi skal godta uvanlig hendelser som mirakler skjer de like ofte med ateister som med kristne som med muslimer, relativt til folketall med religionen eller mangel på sådan.

Det har blitt bevist at bibelen tar feil når den kaller ateister onde

Bibelen tar feil når den sier at ateister har blitt lokket av djevelen.

Bibelen tar feil når den sier at gud skapte jorden og plantene før han skapte solen.

Flere og flere blir ateister, og høyere utdannelsenivå hos befolkningen ser ut til å bidra til troløsheten, og det samme gjør nyere forskning, som slår hull på de bibelske mytene en etter en.

-Noahs ark og syndefloden er en umulighet gitt fra funn i geologi og arkeologi.

-Mennesket stammet ikke fra incest mellom Adam og Eva sine barn, men fra apene.

-Jorden er ikke universets sentrum, og jorden er ikke unik -- den er en av 100 000 000 000 000 000 000 000++++(opphøyd i tredje) planeter blant en tidel så mange soler.

-Det minste i verden er ikke sennepsfrøet.

-Sinnsykedom er ikke resultat av demoner.

-Bønn hjelper ingenting mot sykdommer.

Listen er uendelig lang.

Det eneste der religiøse har igjen er:

Gud er i en annen dimensjon som vitenskapen ikke kan overvåke -- som er noe som de kristne har funnet på da det ikke står i bibelen.

Religiøse opplevelser (som også kan fremkalles av blant annet LSD eller feber) er bevis nok for kristne.

Noe som er spesielt, da jeg i "religiøse opplevelser" (under feber på 41 grader) har sett djevler og levende skygger -- uten at jeg i dag er satanist av den grunn.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Hahaha, jeg ler fordi dere er så bastante på at ikke finnes en Gud. Jeg ler ikke fordi dere kommer til å brenne i helvete, det er jo bare ondt.

8544909[/snapback]

Selvom vi ikke tror det er en gud, betyr ikke det at vi kommer i helvete hvis det hadde fantes en. Og jeg sparer jævla mi tid i mitt liv ved å ikke ha noe med det gud pisset å gjøre. Mange tror på gud fordi de ikke vet bedre, håper en dag at det kommer beviser for hvor verden osv kommer fra.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Hahaha, jeg ler fordi dere er så bastante på at ikke finnes en Gud.

8544909[/snapback]

Gi meg gode beviser, og jeg kommer til å være den første som innrømmer at jeg har tatt feil. Som Zethyr nevner, vi tror ikke bastant på at han ikke eksisterer av trass; de fleste av oss tror rett og slett ikke at han eksisterer pga. mangel av gode beviser. Spør deg selv hvorfor du ikke tror på Zevs eller Odin, så vil du forstå hvorfor vi ikke tror på Jahve.

Lenke til kommentar

Bibelen er så latterlig. "adam og eva var de første menneskene" osv. Høres mer ut som et eventyr. Blir nesten lei meg når jeg leser hvor mye bullshit som står der.

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Bibelen er så latterlig. "adam og eva var de første menneskene" osv. Høres mer ut som et eventyr. Blir nesten lei meg når jeg leser hvor mye bullshit som står der.

8545148[/snapback]

Wow, der overbeviste du vertfall meg til å bli ateist!

Dette må vel vere det mest useriøse svaret eg har lest!

Lenke til kommentar

8545148[/snapback]

Wow, der overbeviste du vertfall meg til å bli ateist!

Dette må vel vere det mest useriøse svaret eg har lest!

8545335[/snapback]

Det er ihvertfall det mest fornuftige du har sagt i dag; å bli ateist.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...