Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Nuvel, de som evidentlig skrev biblen var inspirert av Gud, var det ikke slik. Og nei, jeg snakker i aller høyeste grad om kristendommen, og om biblen.

8538566[/snapback]

Saken er at du anklaget Gud for å lyve fordi du mente bibelen var hans ord. Men når vi nå har fått på det rene at bibelen ikke er Guds ord, men snarere skrevet av mennesker etter sannsynligvis å ha godt på folkemunne i ganske mange år så kan vi vel være enige om at Gud ikke lyver?

Dette beviser for all del ikke Guds ekststens, men det hjelper å ha litt fakta hvertfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært best å få opp en poll her..?

Tror du seriøst på gud?

Neeei.. ikke egentlig. Vitenskapen står sterkt hos meg.

Men iblandt så tror jeg jo at det finnes en Gud der ute. Jeg ber fint om noe, og så går det jo i oppfyllelse! (ikke be om 1000 kr, men f.eks be om at tentamen går bra...)

Lenke til kommentar
Fungerer ikkje bønn for deg?

8538578[/snapback]

Joda, hvis man er under illusjonen at det gjør det. Men jeg er ikke det. Ser du ikke at du kan bytte ut bønn med en kopp? Koppen svarer også "Ja, nei og kanskje" Altså.

"Ja" - Du ber til koppen om å få 10,000 kroner. Neste uke popper en bonus fra jobben ned i postkassen din, dermed fikk du bønden besvart.

"Nei" - Du får ingen bonus fra jobben, eller 10,000 kroner på annet vis. Det var ikke koppens vilje.

"Kanskje" - Vent å se, kanskje det skjer om 1 år? 2 år? 10 år?

... Koppen får også alltid rett, bønn til koppen fungerer!

8538610[/snapback]

Lol, at du ba til gud har ingenting å si. Hvis du får bønnen din oppfylt, har det ingenting med gud å gjøre, bare ren tilfeldigheter.

8538625[/snapback]

Korleis kan du vete at det er berre tilfeldigheit? Forklar.

Hadde det ikke vært best å få opp en poll her..?

Tror du seriøst på gud?

Neeei.. ikke egentlig. Vitenskapen står sterkt hos meg.

Men iblandt så tror jeg jo at det finnes en Gud der ute. Jeg ber fint om noe, og så går det jo i oppfyllelse! (ikke be om 1000 kr, men f.eks be om at tentamen går bra...)

Trur det er ei bønn som Gud kan akseptere, at tentamenen går bra som du seier. Eg føler heller ikkje at Gud vil gje meg 100.000 kroner visst eg ber om det, sjølv om eg har svært lyst på. Visst det var forståelig :p

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Lol, at du ba til gud har ingenting å si. Hvis du får bønnen din oppfylt, har det ingenting med gud å gjøre, bare ren tilfeldigheter.

8538625[/snapback]

Ja, jeg er fult klar over det. Vi argumenterer for samme sak.

Saken er at du anklaget Gud for å lyve fordi du mente bibelen var hans ord. Men når vi nå har fått på det rene at bibelen ikke er Guds ord, men snarere skrevet av mennesker etter sannsynligvis å ha godt på folkemunne i ganske mange år så kan vi vel være enige om at Gud ikke lyver?

Dette beviser for all del ikke Guds ekststens, men det hjelper å ha litt fakta hvertfall..

Ja, og det gjør jeg fortsatt. Gud er en løygner.

De som skrev biblen hevdet å være inspirert av Gud, og da er vi jo tilbake til at Gud har hatt en finger med i spillet alikevell. Gud er jo tross alt allmektig, og biblen er hans eneste vei til å fortelle oss dette på. Derfor er det meget suspekt om han ikke skulle ha hatt noe med denne å gjøre når det kom til forfatterskap osv. Fakta og Gud er to ord som ikke klaffer.

Lenke til kommentar
Fungerer ikkje bønn for deg?

8538578[/snapback]

Joda, hvis man er under illusjonen at det gjør det. Men jeg er ikke det. Ser du ikke at du kan bytte ut bønn med en kopp? Koppen svarer også "Ja, nei og kanskje" Altså.

"Ja" - Du ber til koppen om å få 10,000 kroner. Neste uke popper en bonus fra jobben ned i postkassen din, dermed fikk du bønden besvart.

"Nei" - Du får ingen bonus fra jobben, eller 10,000 kroner på annet vis. Det var ikke koppens vilje.

"Kanskje" - Vent å se, kanskje det skjer om 1 år? 2 år? 10 år?

... Koppen får også alltid rett, bønn til koppen fungerer!

8538610[/snapback]

8538625[/snapback]

Vi kan nok være enige om at synet på dette er noe av det som skiller ateister fra troende, men det var vel ingen overraskelse at en religion kan inneholde rasjonelle brister som hyppig påpekes av ateister.

Tro er ingen eksakt vitenskap, derav uttrykket " å tro".

Lenke til kommentar
Korleis kan du vete at det er berre tilfeldigheit? Forklar.

8538647[/snapback]

Eller enda bedre, hvordan kan du vite at det *ikke* er det? Koppen min oppfylte min bønn, skal jeg da begynne å tilbe den?

Når vi tar 10 kreftpasienter og ber for dem alle, 1 overlever kreften og de andre 9 dør, hva er logikken her? Hvorfor helbreder ikke Gud amputerte bein, hvorfor helbreder han alltid de "usynlige" sykdommene? Har han noen grunn til å diskriminere de som har fått armer og bein amputert?

Lenke til kommentar

Jeg tror det som står i bibelen er overtolka delxue. Det har blitt fortalt videre alt for mange ganger, og blitt mer overtolka hver gang. Tror det fantes en jesus, men han hadde ikke overnaturlige krefter.

f.eks står det et sted at jesus gikk over vannet. Forskere har senere bevist at det var is på vannet den tiden. Men det som er, er jo at jesus gikk jo forsatt over vannet, men det står ingenting om i bibelen at det var is der!

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar

Det er ingen som vet om de som skrev tekstene hevdet å være inspirert av Gud, eller om de kun var objektive nedskrivere av hva de mente var viktige historier. Nedskriverne (av gamle testamentet) er ukjente, og etterlot seg ikke akkurat personlige memoarer ved siden av.

Hvis Gud er allmektig så vil vel streng tatt ikke bibelen være hans eneste måte å kommunisere på, og jeg tviler på at han ville stolt på menneskene med en så viktig oppgave. Du har kanskje hørt om Jesus og de gutta der..?

Lenke til kommentar
Hvis Gud er allmektig så vil vel streng tatt ikke bibelen være hans eneste måte å kommunisere på, og jeg tviler på at han ville stolt på menneskene med en så viktig oppgave. Du har kanskje hørt om Jesus og de gutta der..?

8538754[/snapback]

Ja, og det er nettopp nye testamentets forfattere jeg snakker om her. Skal vi gå inn på gamle testamentet må du / dere også erkjenne at det gjelder i dag, og da kan vi gjerne ta diskusjonen om slaveri osv. For dette har biblen ingen problemer med (GT)

Hvis de som skrev biblen, bli det GT eller NT - ikke var inspirert av Gud, hadde noe med Gud å gjøre, eller noe slikt - hvordan kan vi da ta dette for god fisk?

Dessuten ser jeg på biblen som den eneste formen for kommunikasjon vi noen gang har hatt med en eventuell Gud, kan du komme med andre eksempler?

Lenke til kommentar
Jeg tror det som står i bibelen er overtolka delxue. Det har blitt fortalt videre alt for mange ganger, og blitt mer overtolka hver gang. Tror det fantes en jesus, men han hadde ikke overnaturlige krefter.

f.eks står det et sted at jesus gikk over vannet. Forskere har senere bevist at det var is på vannet den tiden. Men det som er, er jo at jesus gikk jo forsatt over vannet, men det står ingenting om i bibelen at det var is der!

8538712[/snapback]

Haha.. det er jo ingen tvil om at bibelen har blitt feiltolket og i det hele tatt tolket på forskjellige måter. Hvordan ville det ellers ha oppstått så mange forskjellige kristne menigheter?

Hvordan kan forskere bevise at det var is på vannet på denne sjøen for 2000 år siden? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noe på kristen gud og islam osv...

Jeg tror heller ikke at det finnes en gud som bestemmer over hva som skjer her på jorda. Jeg tror egentlig viss det finnes en gud så driter den guden i hva vi gjør med livene våres og hva valg vi tar.

Men jeg tørr ikke å gå så langt og nekte for at det kan finnes en høyere mening med livet enn hva vi ser og hører...

Tror heller på naturen i sin helhet og alt er naturlig... :p

Litt vondt å forklare...

Men jeg aksepterer folk selv om de tror på kristendommen osv, men jeg er møkkalei av at så mange kristne skal dømme andre og tro at de er viktigere... Jeg er møkkalei av kristne folk skal liksom vite hva som er best for meg og prøve å overtale meg til å bli kristen...

Helvete er bare et middel for å skremme folk til å tro at de er kristne..

Jeg tørr å håpe at de som kjenner seg igjen får skjerpe seg...

;)

Lenke til kommentar
Eller enda bedre, hvordan kan du vite at det *ikke* er det? Koppen min oppfylte min bønn, skal jeg da begynne å tilbe den?

Det blir då ein sak som eg og du som individ må finne ut, kva som passar oss best. Det er vel i bunn og grunn det som avgjer.

?

Når vi tar 10 kreftpasienter og ber for dem alle, 1 overlever kreften og de andre 9 dør, hva er logikken her? Hvorfor helbreder ikke Gud amputerte bein, hvorfor helbreder han alltid de "usynlige" sykdommene? Har han noen grunn til å diskriminere de som har fått armer og bein amputert?

Visst éin av kreftpasientane overlever må det vel vere eit under. Kvifor Gud ikkje fjerner kreften frå dei andre pasientane veit eg ikkje. Kvifor han ikkje gjer eit nytt bein eller ein ny arm, kan det vere vi klarer oss utan? Kreft er etter definisjonen dødeleg?

Lenke til kommentar
Hvordan kan forskere bevise at det var is på vannet på denne sjøen for 2000 år siden?  :hmm:

8538798[/snapback]

Akkuratt dèt er vel ikke så mye å tvile på. Skal vi tvile på det, kan vi like godt tvile på om forskerne som daterer dødehavsskriftene.

Lenke til kommentar

8538754[/snapback]

Ja, og det er nettopp nye testamentets forfattere jeg snakker om her. Skal vi gå inn på gamle testamentet må du / dere også erkjenne at det gjelder i dag, og da kan vi gjerne ta diskusjonen om slaveri osv. For dette har biblen ingen problemer med (GT)

Hvis de som skrev biblen, bli det GT eller NT - ikke var inspirert av Gud, hadde noe med Gud å gjøre, eller noe slikt - hvordan kan vi da ta dette for god fisk?

Dessuten ser jeg på biblen som den eneste formen for kommunikasjon vi noen gang har hatt med en eventuell Gud, kan du komme med andre eksempler?

8538783[/snapback]

Godt at vi snakker om NT for det er jo mer relevant i forhold til kristendommen, men teorien din om at Gud sa at verden var 6000 år gammel eller hva det var virket bare som en tydelig referanse til GT..

Hvis VG ikke har noen innblandelse hos kongefamilien, hvordan kan vi ta dette som god fisk?

Andre eksempler kan jo være åpenbaringer og det at han visstnok sendte Jesus, som jeg vil si er en ganske klar kommunikasjonsvei..

Lenke til kommentar
Hvordan kan forskere bevise at det var is på vannet på denne sjøen for 2000 år siden?  :hmm:

8538798[/snapback]

Akkuratt dèt er vel ikke så mye å tvile på. Skal vi tvile på det, kan vi like godt tvile på om forskerne som daterer dødehavsskriftene.

8538846[/snapback]

Uannsett om det faktisk var is på vannet eller ikke, var det et eksempel på hvordan ting kan overtolkes.

Lenke til kommentar

8538798[/snapback]

8538846[/snapback]

La meg minne om all den andre forskningen, virkelige arkeologiske funne datert til denne tiden som overhodet ikke tyder på at det var noen betydelig is i området?

Jeg tviler ikke på vitenskapen, men tror heller at han har lest om denne forskningen på daria.no eller propaganda.net eller noe og tror med en gang det er sant.

Lenke til kommentar
visst éin av kreftpasientane overlever må det vel vere eit under.

Nei, det er faktisk en viss helbredelsesratio for kreftformer. Slike ting kan forekomme, med naturlige forklaringer.

Kvifor Gud ikkje fjerner kreften frå dei andre pasientane veit eg ikkje.

Men det kan jeg fortelle deg. Det er fordi Gud kun er en illusjon, ei krykke om du vil, og til det respketerer jeg ham 100%. Vi mennesker trenger i blandt støtte, og Gud kan gi en slik støtte, men det er kun en Illusjon.

Når èn person overlever kreften, er det fordi kreft har en overlevelsessjanse, det er mulig å overkomme det. Alle blir bedt for, og jesus sier "Be og du vil bli hørt" - Dette er ord fra hans munn, skrevet i NT. Men de 9 som døde, ble ikke hørt. Jesus lyver.

Kvifor han ikkje gjer eit nytt bein eller ein ny arm, kan det vere vi klarer oss utan? Kreft er etter definisjonen dødeleg?

Ja, men alikevell. "Be og du vil bli hørt". Dette klaffer ikke. Ja, Nei, og Kanskje er hva som er logikken her.

Redigert: Blir ganske mange baller i luften her nå, prøver å få med meg alt.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

8538798[/snapback]

8538846[/snapback]

Uannsett om det faktisk var is på vannet eller ikke, var det et eksempel på hvordan ting kan overtolkes.

8538869[/snapback]

Ok, vi er enige om at ting tolkes forskjellig, for mennesker er forskjellige og mennesker dumme osv..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...