Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi jeg tror på at Gud skapte oss og verden vel!.. Og jeg tror på at Han finnes og at Han står bak alt som er godt og Han er vår Far..

8664749[/snapback]

Har du alltid trodd på gud? Hvis nei, hva var det som gjorde at du begynte å tro?

Lenke til kommentar
Fordi jeg tror på at Gud skapte oss og verden vel!.. Og jeg tror på at Han finnes og at Han står bak alt som er godt og Han er vår Far..

8664749[/snapback]

Men hva har det med å være snill å gjøre? Hva om det bare er mennesker som står bak alt som er godt? Hadde det hatt noe å si?

Lenke til kommentar
Du glemte å nevne at han står bak alt som er ondt også.

8664755[/snapback]

Nei, det tror ikke jeg noe på ihverfall :) Han er god og gjør godt.. det vonde her i verden er menneskeskapt, og hvis det ikke er menneskeskapt så er det en mening med det.. slik tenker jeg ihvertfall.. andre får mene hva de vil :)

Lenke til kommentar

8664749[/snapback]

Har du alltid trodd på gud? Hvis nei, hva var det som gjorde at du begynte å tro?

8664765[/snapback]

Han har vel alltid vært i hjertet mitt og jeg har alltid trodd på at Han fantes.. bare nå i de senere åra som jeg virkelig har forstått hva verden handler om og hvem Gud er... :yes:

Lenke til kommentar
Hvis det onde er menneskapt og resultat av fri vilje er det gode det også. Hvis det gode ikke er et resultat av fri vilje så er heller ikke det onde. Ser du ikke feilene i logikken din?

8664818[/snapback]

Den tesen der åpner jo for flere alternativer da. Man kan si på tross av i stedet for "resultat av". Og så har man like fullt en logisk setning, uten at man har kommet nærmere eller lengre unna svaret av den grunn.

Lenke til kommentar
jeg respekterer at nazismer tenker som de gjør, det må de bare få lov til. Men jeg liker det ikke og er IKKE enig med deres tankegang.

Med andre ord respekterer du ikke nazisme. Og da kan du ikke forvente at folk skal respektere dine meninger heller.

Man kan respektere at du har de meningene du har, men man trenger ikke å respektere meningene i seg selv.

Lenke til kommentar

8664749[/snapback]

Men hva har det med å være snill å gjøre? Hva om det bare er mennesker som står bak alt som er godt? Hadde det hatt noe å si?

8664789[/snapback]

ja, det å være snill og god for meg, gir meg en utrolig følelse.. jeg har hatt mine stunder hvor jeg har vært ganske slem mot andre og såret dem,, og det funket bare ikke i lengden,, ble en sint, misunnelig og falsk person... det orket jeg bare ikke lenger,,

men sånn gradvis gikk det opp for meg at det å være snill betyr så utrolig mye,, både for meg selv og andre.. og det er den veien jeg vil gå.. lærer noe om meg selv hele tiden og prøver og forbedre meg så jeg kan være ett godt medmenneske.. og Gud gir meg styrke og jeg henter motivasjon og råd hos Han..

ikke misforstå meg nå, jeg er nok ikke så snill og god bestandig, men jeg prøver mitt beste,, og når jeg feiler og være snill, så tar jeg det til meg og lærer av det til neste gang..

Lenke til kommentar
Hvis det onde er menneskapt og resultat av fri vilje er det gode det også. Hvis det gode ikke er et resultat av fri vilje så er heller ikke det onde. Ser du ikke feilene i logikken din?

8664818[/snapback]

jeg ser det slik at selvsagt kan mennesker gjøre godt også, det er jo bare bra når det skjer.. men det jeg mener er at Gud er god og Han står ikke bak ondskap.. Men Han skapte oss for at vi skulle være gode mot hverandre og leve godt sammen,, mange gjør mye vondt ut av fri vilje dessverre.. Når noe godt skjer, så er det i samsvar med Gud, det harmonerer... :love:

Lenke til kommentar
Og så har man like fullt en logisk setning, uten at man har kommet nærmere eller lengre unna svaret av den grunn.

8664870[/snapback]

Descartes' resonnement (fritt etter hukommelsen): Tanken er til å stole på, fordi kroppens signaler kan bli forstyrret av ytre påvirkning. Videre kan jeg tenke meg noe fullkomment. Tanken er det som er til å stole på, og dermed kan jeg stole på at jeg ikke kan tenke noe som ikke finnes. Altså: Når jeg kan tenke meg noe fullkomment, må det finnes noe fullkomment. Og hva er vel fullkomment, om ikke Gud? Ergo finnes Gud.

Men: Går det an å ønske ting inn i eksistensen? Eller er dette som alle andre logiske gudsbevis(/motbevis)-leker?

I sum: Det er ingen grunn til å påstå at man kan gjøre Guds eksistens mer logisk enn vha. 'god of the gaps'- eller 'personlig opplevelse'-argumentet. Og det får være opp til den enkelte å avgjøre hvor sterke de argumentene er. Peking på logiske brister bare forsterker dette poenget. Uansett hvor godt skrevet, eller hvor logisk Bibelen skulle være, hadde det ikke bevist noen ting (men kanskje det hadde gjort noe med den litterære kvaliteten :p).

Lenke til kommentar

Nei, det er jeg enig i. Det blir som å forsøke å bevise at en kake smaker godt som følge av att oppskriften er god. Man kommer ingen vei med det, dog er det vel derfor det kalles tro. Jeg for min del er veldig glad i kaker, og velger derfor å tro at en forseggjort oppskrift - og gode råvarer = god kake.

For å si det som kakemonsteret: C is for Cookie - thats good enough for me.

edit: fjernet unødvendig quote

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
jeg respekterer at nazismer tenker som de gjør, det må de bare få lov til. Men jeg liker det ikke og er IKKE enig med deres tankegang.

Med andre ord respekterer du ikke nazisme. Og da kan du ikke forvente at folk skal respektere dine meninger heller.

Man kan respektere at du har de meningene du har, men man trenger ikke å respektere meningene i seg selv.

8664885[/snapback]

jeg respekterer at andre tror eller mener noe annet enn meg.. hva skal jeg gjøre, tvinge dem til å syns det jeg syns? det går jo ikke og det ville jeg heller aldri gjort..

men om jeg liker det er en annen sak.. 2 forskjellige ting.. tror nok ikke vi er enige om hva respekt betyr :)

jeg liker sjokolade og du karamell, jeg respekterer at du liker det, men jeg liker ikke karamell for det.. du kan spise så mye karamell du bare orker for min del :) håper du skjønte det dustete eksempelet mitt nå :p

Lenke til kommentar

...

Sukk.

Du tror ikke på helvete som gud skapte heller?

Og du forkaster alle guds grusomheter; nærmere bestemt hele det gamle testamentet, som det nye testamentet er basert på og messias er profesert i, testamentet som også dannet *grunnlaget* for kristendommen -- testamentet som Jesus (eller skribentene) referer til i det nye testamentet?

Gud skapte helvete.

Mennesket var som dyr helt til Satan lot menneske få fri vilje; kunnskap om godt og ondt.

Gud forbannet så mennesket, ga kvinnen mensturasjon og fødselsmerter, og kastet dem ut av edens hage -- og sikret dermed at menneskene dør.

(Det var livets tre, og ikke gud, som holdt evig liv i mennesket.)

Gud tvinger menneskene til nær incest; noe som er svært skadelig for avkom.

Først Adam og Eva med sine barn, så også Noa og hans næreste familie.

Man kan jo selvfølgelig tro at gud er god...

Men det krever en god del rare tolkninger av lover og historier.

Tenk på dette:

I det gamle testamentet tok gud del i verden direkte.

Gud GIKK på jorden -- akkurat som de egyptiske gudene de hadde vært slaver hos.

I det nye testamentet var gud fullstendig fraværende, og de absolutt færreste av jødene som levde samtidig som Jesus trodde på Jesus som messias.

Mange av disiplene var usikker på om Jesus var guds sønn -- selv etter at han angivelig utrettet mirakler foran øynene deres.

Var egentlig ikke miraklene mirakuløse?

Oppblomstringen skjedde først mange generasjoner etter Jesus' død -- og da var det ikke engang jødene som adopterte troen; det var mennesker med helt andre religioner enn den som profeserte Messias.

Selvfølgelig;

Man kan jo tro på hva som helst, og ikke basere troen sin på bibelen...

Men jeg klarer ikke forstå hvordan man kan tro uten noen som helst indikasjon på at det man tror kan være riktig.

Logisk holdbare indikasjoner... Ikke følelser;

-Jeg lyster etter å ha sex med andre enn min kjæreste, det betyr ikke at det finnes en gud som ønsker at jeg skal ha sex med andre enn min kjæreste -- på samme måte som en religiøs følelse ikke betyr at det finnes en gud som ønsker at man skal tro.

Kristendommen er en dommedagsreligion, eller er ment som en -- det er noe man ikke kan slippe unna når man leser bibelen i sin helhet.

Jeg ønsker virkelig ikke at barna mine skal tro på dommens dag -- Jeg ønsker at menneskeheten skal leve så lenge som mulig, noe som innebærer at man må forske, forske, forske, forske -- og kutte ut med alt tullet: Krig, overforbruk...

(Tenk deg forresten kapitalisme ute i rommet... Mhm...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
men sånn gradvis gikk det opp for meg at det å være snill betyr så utrolig mye,, både for meg selv og andre.. og det er den veien jeg vil gå.. lærer noe om meg selv hele tiden og prøver og forbedre meg så jeg kan være ett godt medmenneske.. og Gud gir meg styrke og jeg henter motivasjon og råd hos Han..

8664898[/snapback]

Så du føler at du trenger Gud for å være motivert til å være snill? :huh:

Lenke til kommentar
jeg respekterer at andre tror eller mener noe annet enn meg.. hva skal jeg gjøre, tvinge dem til å syns det jeg syns? det går jo ikke og det ville jeg heller aldri gjort..

men om jeg liker det er en annen sak.. 2 forskjellige ting.. tror nok ikke vi er enige om hva respekt betyr :)

Nei, uenigheten ligger i at du ikke klarer å skille mellom retten til å ha en mening og selve meningen.

Hvis du mener at nazisme ikke er noe vi må respektere, så trenger ingen å respektere din religion heller. Meninger/holdninger trenger man slett ikke respektere.

Derimot må man respektere at folk har rett til å tro på det de vil og ha de holdningene de vil.

Kan det være så ufattelig vanskelig å skjønne denne forskjellen da?

Lenke til kommentar

For eksempel:

Jeg respektere ikke nazismen; den er ikke basert på logikk, rekrutterer blant barn og unge og har forsøkt å utrydde det genetiske mangefoldet blant menneskene -- noe som betyr at et den virker motsatt av hva den er ment til å gjøre; sikre en sterkere menneskerase.

(Høyere skolegang virker preventivt mot nazisme, og ikke-nazister som tar høyere utdannelse har mindre sjanse for å bli nazister, samtidig som flere med høyere utdannelse forlater nazisme i forhold til mennesker uten høyere utdannelse.)

Jeg respekterer ikke kristendommen; den er ikke basert på logikk, rekrutterer blant barn og unge, og har drept millioner samtidig som et hovedpunkt i religioner er å lurer uskolerte mennesker til å tro og misjonere med sine dårlige og uholdbare resonementer.

(Høyere skolegang virker preventivt på religion, og ikke-religiøse som tar høyere utdannelse har mindre sjanse for å konvertere til religion, samtidig som flere med høyere utdannelse forlater religion i forhold til mennesker uten høyere utdannelse)

Lenke til kommentar

8664898[/snapback]

Så du føler at du trenger Gud for å være motivert til å være snill? :huh:

8666297[/snapback]

nei, jeg føler Guds kraft når jeg er snill og god mot andre... og jeg føler Guds kjærlighet når jeg ser mennesker som bryr seg om hverandre og verden rundt oss :love: og når jeg har det vondt så søker jeg styrke hos Han.. Gud har gitt meg verktøyene for å være ett godt menneske da for å si det sånn... ergo motivasjon..

Lenke til kommentar
Nei, uenigheten ligger i at du ikke klarer å skille mellom retten til å ha en mening og selve meningen.

Hvis du mener at nazisme ikke er noe vi må respektere, så trenger ingen å respektere din religion heller. Meninger/holdninger trenger man slett ikke respektere.

Derimot må man respektere at folk har rett til å tro på det de vil og ha de holdningene de vil.

Kan det være så ufattelig vanskelig å skjønne denne forskjellen da?

8666624[/snapback]

har du lest ordentlig igjennom hva jeg har skrevet? :hmm: jeg har hele tiden sagt at jeg respekterer nazismen.. skjønner ikke hvor du har det at jeg IKKE respekterer det fra ??

du sier jo AKKURAT det samme som jeg har skrevet her flere ganger jo.. :ermm: ber deg om å lese gjennom det jeg har sagt en gang til :yes:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...