trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er absolutt INGEN som seriøst tror på en Gud, men det er mange som virkelig trenger en, ikke bare i forhold til tro men til håp også... De som gjerne sier de ikke trenger en er nok de første til å gjemme seg under dynen når ting blir vanskelige... Og når alt kommer til alt er ikke Gud det verste man kan tro på! Har tross alt mange positive sider også... Jeg tror ikke på Gud.... Ikke nå lenger... Ingen Gud med respekt for seg selv hadde fjernet så mye fra mitt liv uten å be om unnskyldning for det, og det har han altså ikke gjort.... Dessuten, om det hadde eksistert en Gud, hadde han først og fremst fjernet de fleste av sine jordiske representanter omgående.... Har aldri sett verre udugelig og ugudelig gjeng... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Det er absolutt INGEN som seriøst tror på en Gud Det var en meget bastant og tilsynelatende åpenbart feil påstand. Jeg tror ikke på Gud.... Ikke nå lenger... Men du sier jo at ingen tror seriøst på Gud. Trodde du useriøst før, da? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Var nok mest håpet det da, men ser jo at selv det var borkastet tid Troen kommer når man gir opp håpet! En slags desperasjon og inrømmelse av at man ikke fikser alt på egen hånd... Nesten ingen gjør det, men noen klarer det uten en unnskyldning allikevel Men jeg tror på mennesket da! Spesielt de som tror på seg selv og gjør noe med det Endret 16. mai 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror ikke på gud. Når jeg var åtte år og søskenbarnet mitt (som skulle bli atten) døde i en bilulykke fortalte mamma at Birger vil vente på meg i himmelen. Jeg trodde da lenge at Birger sitter i himmelen og venter på at jeg skal komme så vi kunne leke, men etter KRLfaget slo ordentlig til i 5-6 klasse så fant jeg ut at dette er rein bullshit. Vi hadde ei prestinne som fikk oss til å lære forskjellige ting fra bibelen utenatt og delte ut en bibel til alle... Misjonæring ftw Har en litt småcreepy opplevelse med gud. Jeg satt på rommet mitt og sa gjentatte ganger til meg selv "Hvis gud finnes, hvorfor viser du deg ikke?", og plutselig datt en perm fra hylla. Begynte å småtru da, men fant ut at det var mest sannsynlig tilfeldigheter - og se, jeg er en ateist i full velgående Så nei, jeg tror ikke på gud pga misjonæringa som vi hadde på barneskolen, og når jeg har blitt eldre har jeg skjønt hvorfor det var et klokt valg Lenke til kommentar
rtr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Det er absolutt INGEN som seriøst tror på en Gud 8629223[/snapback] Da har du ikke hørt mye om selvmordsbombere og drap på abortleger, kun for å nevne noe. det er mange som virkelig trenger en, ikke bare i forhold til tro men til håp også... 8629223[/snapback] Jeg vil mye heller ha fakta, enn trøsteord. Om du f.eks. tenker på etterliv så synes jeg egentlig det er respektløst. Med et vidunderlig etterliv ville det ikke være noen grunn for å sørge, man kunne like gjerne ha feiret dødsfallet... De som gjerne sier de ikke trenger en er nok de første til å gjemme seg under dynen når ting blir vanskelige... 8629223[/snapback] Å snakke med meg selv hjelper meg ingenting fra eller til, å forsøke å løse det som er vanskelig eller ta kontakt med venner for å få råd derimot... Og når alt kommer til alt er ikke Gud det verste man kan tro på! 8629223[/snapback] Nei det er det ikke, de fleste andre fantasifostrene betyr enveisbillett til lukket avdeling. Har tross alt mange positive sider også... 8629223[/snapback] Det har det sikkert, men som tidligere kristen så vil jeg si at kristendommen gav meg INGENTING positivt jeg ikke kunne oppnådd uten tro på en gud! Jeg tror ikke på Gud. 8629223[/snapback] Jeg har en viss følelse at NOE av innlegget ditt må være ironi, for det er ikke alt som henger på greip her. Endret 16. mai 2007 av rtr Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Så nei, jeg tror ikke på gud pga misjonæringa som vi hadde på barneskolen, og når jeg har blitt eldre har jeg skjønt hvorfor det var et klokt valg 8629340[/snapback] Etter min mening er det hva du gjør og ikke hva du tror på som er viktig... Om det finnes en Gud er han forpliktet til å ta seg av de som bryr seg om hverandre og ikke bare de som bryr seg om ham... Gud er ikke viktig i det hele tatt, og om han sender deg til helvete for å ha mer omtanke for andre enn seg selv synes jeg det sier litt... Da min sønn ble født for en god del år tilbake nektet Guds representant i vår kommune å døpe ham fordi hans mor og jeg ikke var gift? La de små barn komme til meg liksom Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Jeg har en viss følelse at NOE av innlegget ditt må være ironi, for det er ikke alt som henger på greip her. 8629391[/snapback] Har en viss følelse av at du kan ha litt rett.... Bare skitt henger godt på greip Edit: Godt skrevet innlegg rtr! Tidligere kristen? Hva var det som fikk deg til å ombestemme deg? Endret 16. mai 2007 av trn100 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg gikk på søndagsskolen før og greier. Kritisk sans overbeviste meg hvertfall. Den erhvervet jeg vel på slutten av barneskolen et sted. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Har vært der jeg også, og det funket ikke for meg heller... Allikevel er enhver tro bedre enn ingen i det hele tatt Om det finnes en Gud som kaster meg i Helvete fordi jeg tror på mennesker snarere enn ham, er han ikke Gud, men bare en hvilken som helst fjott med et kompleks Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Allikevel er enhver tro bedre enn ingen i det hele tatt 8629507[/snapback] hæ? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Allikevel er enhver tro bedre enn ingen i det hele tatt 8629507[/snapback] hæ? 8629570[/snapback] Nesten da Likegyldighet er uansett det verste... HÆ kan virke litt som det? Lenke til kommentar
rtr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Har en viss følelse av at du kan ha litt rett.... Bare skitt henger godt på greip Edit: Godt skrevet innlegg rtr! Tidligere kristen? Hva var det som fikk deg til å ombestemme deg? 8629422[/snapback] Takk for komplement og ærlighet, mer av det og vi har en bedre verden Kort sagt så var det vel i all hovedsak Bibelen. Bibelen var hva som ledet meg bort fra troen, tvilen mener jeg kom første gang da jeg så bekjente bli hva jeg i dag vil kalle synlig hjernevasket av en manipulerende forsamling. Kanskje jeg tar litt hardt i, men det er ikke langt derifra. Endret 16. mai 2007 av rtr Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Likegyldighet er uansett det verste... HÆ kan virke litt som det? 8629598[/snapback] Viten > Likegyldighet > Tro.Tro er det værste, i og med at man da har forkastet viktige prinsipper i søken etter en krykke. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Min oppfatning er at hvis man respekter at andre har ulike meninger enn deg selv, så blir det en bedre verden. Respektere og akseptere gjør religionsproblematikken lettere for alle. Man slipper denne "fiendligheten" hvis dere skjønner. Jeg som er troende, aksepeterer og respekterer at noen er satanister til tross for at det er Satan som er den ultimate motparten av det jeg tror på. Men skal jeg snakke stygt til eller om satanister? nei, det gjør ikke meg til ett bedre menneske. Mennesker ble født med fri vilje, og denne gjelder for ALLE. 8626073[/snapback] Så vidt meg bekjent tilber ikke satanister Satan. "Dagens satanister" bruker kun Satan som et symbol - hva nå enn det skulle bety. Mulig jeg tar feil her, men det er ihvertfall det jeg har blitt fortalt av folk som kaller seg satanister. Du bør skille mellom respektere og akseptere. Jeg aksepterer at du tror og jeg respekterer deg som menneske, men jeg kan aldri respektere troen din. Den må du tåle å få kritisert om du ytrer den. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror at hvis vi skyver "respekt" og "aksept" litt bort, og så tar vi "toleranse" litt til oss, så blir det litt fyldigere. Å ha toleranse for den man ikke liker, å ha toleranse for det som ikke er del av oss, er vel et grunnleggende prinsipp for at vi skal ha samfunn med hverandre. Respekt er et så rart ord, vanskelig å definere det, hvis noen gidder? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er mange slike forsamlinger rundt omkring som tviholder på ordet som den eneste sannhet... Det mange ikke skjønner er at Bibelen på ingen måte er en lovbok som på død og liv skal følges ord for ord.... Ikke er den skrevet av gudommelige heller, men av mennesker med et behov for personlig oppmerksomhet.... De er også helt ubetydelige.... Bibelen er en god bok om man leser den rett.... Ikke signert hverken Gud eller andre medlemmer av tre-enigheten... Skremmende, ikke for å skremme, men for å skape debatt kanskje? Har i allefall ikke noe som helst med selvoppnevnte Gudsordutvøvere å gjøre... Ei heller kirker og andre ubetydelige glansbilder.... Om det finnes en Gud finnes han i deg... Ikke i hva du tror men i hva du gjør... Så gjør hva du føler er rett, og om det finnes en Gud gjør han det også.... Omsider :-) Jeg tror fremdeles ikke det finnes en Gud, men jeg gjør hva jeg tror er rett, uansett hvor galt det måtte bli... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror at hvis vi skyver "respekt" og "aksept" litt bort, og så tar vi "toleranse" litt til oss, så blir det litt fyldigere. Å ha toleranse for den man ikke liker, å ha toleranse for det som ikke er del av oss, er vel et grunnleggende prinsipp for at vi skal ha samfunn med hverandre. Respekt er et så rart ord, vanskelig å definere det, hvis noen gidder? 8629804[/snapback] Er veldig enig i det, men har utrolig vanskelig for å praktisere det selv... Lenke til kommentar
rtr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er mange slike forsamlinger rundt omkring som tviholder på ordet som den eneste sannhet... Det mange ikke skjønner er at Bibelen på ingen måte er en lovbok som på død og liv skal følges ord for ord.... Ikke er den skrevet av gudommelige heller, men av mennesker med et behov for personlig oppmerksomhet.... De er også helt ubetydelige.... Bibelen er en god bok om man leser den rett.... Ikke signert hverken Gud eller andre medlemmer av tre-enigheten... Skremmende, ikke for å skremme, men for å skape debatt kanskje? Har i allefall ikke noe som helst med selvoppnevnte Gudsordutvøvere å gjøre... Ei heller kirker og andre ubetydelige glansbilder.... Om det finnes en Gud finnes han i deg... Ikke i hva du tror men i hva du gjør... Så gjør hva du føler er rett, og om det finnes en Gud gjør han det også.... Omsider :-) Jeg tror fremdeles ikke det finnes en Gud, men jeg gjør hva jeg tror er rett, uansett hvor galt det måtte bli... 8629812[/snapback] Jeg tror jeg ordla meg litt dårlig her og skulle nok heller ha gitt noen flere detaljer. Det var ikke et fundamentalistisk samfunn, men åpen for alle. Det manipulerende fant sted da jeg var til stede under en konfirmasjonsundervisning og så hvordan noen i gruppen ble systematisk manipulert inn i tro. Men kun for å understreke det, dette var ikke årsaken til at jeg "ombestemte" meg men kun det som antagelig var hva som ledet meg videre. En del mennesker har veldig vanskelig for å forstå hvordan noen IKKE kan tro, og enda mindre at det er mulig å være troende og så bli en ikketroende. Det er derfor ikke sjelden enkelte vil prøve seg med kommentarer som "noen må ha gjort deg ille". Jeg sier ikke dette fordi jeg synes du svarte slik (misforståelsen var jo uansett min skyld), men kun for å være føre var. Ikke for å være innbilsk , men om du forsøker å overbevise om meg at jeg har begått en feil på noen måte så er du på feil kurs. Det er ikke i meg du må lete i da, men du må da finne utvetydige sannheter ved religion. Betydelige sannheter som kan hevdes over enhver tvil og som ikke krever tro for å bli godtatt. Lenke til kommentar
rtr Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Respekt er et så rart ord, vanskelig å definere det, hvis noen gidder? 8629804[/snapback] Respekt = Å ta hensyn til eller ha lydighet til noe. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Respekt er et så rart ord, vanskelig å definere det, hvis noen gidder? 8629804[/snapback] Respekt = Å ta hensyn til eller ha lydighet til noe. 8630276[/snapback] Å ta hensyn ja, men har ingenting med lydighet å gjøre... Respekt utelukker lydighet pr. definisjon.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg