Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Min oppfatning er at hvis man respekter at andre har ulike meninger enn deg selv, så blir det en bedre verden. Respektere og akseptere gjør religionsproblematikken  lettere for alle. Man slipper denne "fiendligheten" hvis dere skjønner.  Jeg som er troende, aksepeterer og respekterer at noen er satanister til tross for at det er Satan som er den ultimate motparten av det jeg tror på. Men skal jeg snakke stygt til eller om satanister? nei, det gjør ikke meg til ett bedre menneske. Mennesker ble født med fri vilje, og denne gjelder for ALLE.  :yes:

8626073[/snapback]

Jeg respekterer at andre har ulike meninger enn meg selv, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis respekterer hva de mener. Jeg respekterer at Tore Tvedt har andre meninger enn meg selv angående jøder, men det betyr ikke at jeg respekterer hva han mener.

Endret av andir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nei,finees vel utallig varianter av hva en satanist er,  men skulle vel tro dere skjønte poenget mitt da.. er vel sikkert noen satanister som tilber satan også skulle jeg tro..   men det er jo ikke hovedpoenget mitt da om hva en satanist er, var jo bare ett eksempel for å begrunne innlegget mitt.

8626269[/snapback]

Da er de jo ikke satanister...

Edit: Henger meg med på det andir sier, det er forskjell på å respektere meninger og hva som menes.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Min oppfatning er at hvis man respekter at andre har ulike meninger enn deg selv, så blir det en bedre verden. Respektere og akseptere gjør religionsproblematikken  lettere for alle. Man slipper denne "fiendligheten" hvis dere skjønner.  Jeg som er troende, aksepeterer og respekterer at noen er satanister til tross for at det er Satan som er den ultimate motparten av det jeg tror på. Men skal jeg snakke stygt til eller om satanister? nei, det gjør ikke meg til ett bedre menneske. Mennesker ble født med fri vilje, og denne gjelder for ALLE.  :yes:

8626073[/snapback]

Jeg respekterer at andre har ulike meninger enn meg selv, men det betyr ikke at jeg nødvendigvis respekterer hva de mener. Jeg respekterer at Tore Tvedt har andre meninger enn meg selv angående jøder, men det betyr ikke at jeg respekterer hva han mener.

8626532[/snapback]

hvordan går det an å ikke ha respekt for hva en annen mener, men samtidig ha respekt for at han mener noe annet? Det er jo en selvmotsigelse.

Hvordan fungerer dette i praksis?

Lenke til kommentar
hvordan går det an å ikke ha respekt for hva en annen mener, men samtidig ha respekt for at han mener noe annet? Det er jo en selvmotsigelse.

8626775[/snapback]

Mulig det er jeg som ikke ordlegger meg riktig. Jeg har respekt for at du mener, men ikke nødvendigvis hva du mener. Jeg bruker kursiv for å understreke forskjellen. Jeg respekterer at du har en egen mening (f.eks. jøder er parasitter), men jeg respekterer ikke nødvendigvis selve meningen

Kristne mener at mennesket er grunnleggende ondt. Jeg respekterer at de mener det (har sin egen mening), men jeg respekterer ikke selve meningen (at mennesket er grunnleggende ondt).

Mulig det er jeg som surrer, og egentlig burde si at jeg ikke er enig. :blink: Uansett, forstår du hva jeg prøver å komme frem til?

Lenke til kommentar

altså det jeg mente var at man burdte respektere at andre har andre meninger, uavhengig om man deler synspunktet eller ikke. Alle har lov til å mene hva de vil, betyr ikke at det gir meg rett til å tråkke på meningene til andre hvis de mener noe annet enn meg.

Har overhodet ikke sagt at man skal like alle andres meninger, men akseptere at alle ikke tenker som en selv.. Ingen har mere "rett" enn andre når det gjelder religion. Det viktige er jo at ingen skader hverdandre på noen måte. Spiller ingen rolle for meg om naboen min tror på julenissen eller påskeharen. Det er han`s rett!

Lenke til kommentar

8626775[/snapback]

Mulig det er jeg som ikke ordlegger meg riktig. Jeg har respekt for at du mener, men ikke nødvendigvis hva du mener. Jeg bruker kursiv for å understreke forskjellen. Jeg respekterer at du har en egen mening (f.eks. jøder er parasitter), men jeg respekterer ikke nødvendigvis selve meningen

Kristne mener at mennesket er grunnleggende ondt. Jeg respekterer at de mener det (har sin egen mening), men jeg respekterer ikke selve meningen (at mennesket er grunnleggende ondt).

Mulig det er jeg som surrer, og egentlig burde si at jeg ikke er enig. :blink: Uansett, forstår du hva jeg prøver å komme frem til?

8626986[/snapback]

Jeg mener dette ikke går dessverre. Dersom du ikke respekterer selve meningen, så kan du ikke respektere at han har en annen mening.

Poenget med å respektere at en annen har andre meninger enn deg, er jo at du respekterer meningene hans. Det er to sider av samme sak.

Det du prøver å få fram er at du respekterer at han har en annen mening, men at du er ikke enig i meningene hans.

Uansett litt flisespikkerier.

Endret av Darx
Lenke til kommentar
altså det jeg mente var at man burdte respektere at andre har andre meninger, uavhengig om man deler synspunktet eller ikke.

8627005[/snapback]

Da er vi egentlig enige. :)

Det du prøver å få fram er at du respekterer at han har en annen mening, men du er ikke enig i meningene hans.

Okey, jeg sier meg enig i det. Jeg surret litt med ordene og betydningene.

Edit: I respect your right to believe, but not the belief itself. Dette er det jeg ville frem til.

Endret av andir
Lenke til kommentar
La meg spørre om en ting. respekterer dere ateister andres religioner?

Ateisme er ikke en religion, og man trenger ikke å respektere andres meninger. Man må respekter at andre har sine meninger, men man trenger ikke å respektere det de mener.

jeg for min del respekterer ateister selvom de ikke tror på noe av det samme jeg tror.

Ateisme er ingen tro. Ateisme er kun en ting: Fravær av tro på Gud. Bortsett fra det så kan ateister være alt fra kommunister til liberalister. Fra human-etikere til Stalin-typer.

Det er ikke opp til oss å dømme om Gud eksisterer eller ikke.

Gud eksisterer ikke. Det er opptil de som påstår at Gud eksisterer å bevise det.

Det er derfor vi tror. Lever i håp.

Ønsketenkning er ikke et gyldig argument.

Uansett, jeg har liten tro på Darwins teori om det med menneskets utvikling. Det er uansett lite bevis for det, mellomledd.

Du trenger ikke å tro på evolusjon. Evolusjon er et faktum. Enhver som påstår noe annet mangler enten grunnleggende kunnskap om emnet eller snakker mot bedre vitende.

Man finner fossiler av sjødyr langt inne i fjell innpå innlandet,

Du vet hvordan fjell dannes, ikke sant? Ved at jordplater presses mot hverandre:

Fra to jordplater:

____ ____

Som "buler" når de kolliderer:

___/\___

Mat i magen på nedfryste mammuter på polene.

Hvorfor hører du ikke bare på vitenskapens forklaringer på dette istedenfor å finne på noe tull selv?

Man har funnet denne svære båten Arken langt oppe i fjellene, forsteina.

Nei, det har man ikke. Man har funnet en formasjon som kunne minne om en båt, men det viste seg at det bare var en steinformasjon/skygge.

Jeg tror kansje det var en helt annen atmosfere her på jorda noen tusen år tilbake. Altså, ingen sjø, alt vannet lå som et beskyttene teppe rundt jorda.

Dette er tatt ut av løse luften og ikke basert på fakta. Hvorfor tror du på noe det ikke finnes beviser for?

Jorda var bare dekket av planter og trær og dyr. Dinosaurer også. Og mennesker. I denne atmosfæren kunne menneskene bli flere hundre år. Plantene ble vannet av dugg om natten, alt var perfekt. Tror jeg.

Hvor var fiskene?

Dinosaurer klarte ikke leve i det "nye" klimaet, og døde ut. Jeg er ingen eksepert, men jeg fant en liste over 700 topp utdannede forskere som gikk fra Darwins teori, og til noe som likner denne jeg beskrev.

Nei, dette er bare tull. Listen du snakker om er forfalsket.

Det værste er at de ikke blir trodd. Folk vil ikke tro, de vil heller ha det til at jorda er milliarder av år. Stolte mennesker, jeg mener de dekker mye av de bevis som kan ødelegge alt de har jobbet for, nemlig darwins teori.

De blir ikke trodd fordi teoriene er tilbakevist for lengst, og det finnes null faktagrunnlag for å støtte dem.

Jeg er ingen Glakristen-sak, men begynte å tenke etter jeg kom over en person som heter. Ron Wyatt.. tror jeg han het. Google IT.

8624783[/snapback]

Ron Wyatt er en som påstår at han er arkeolog, men han har ingen utdannelse innenfor området og har aldri hatt det som yrke.

Lenke til kommentar

Ateisme er ikke en religion, og man trenger ikke å respektere andres meninger. Man må respekter at andre har sine meninger, men man trenger ikke å respektere det de mener.

jeg for min del respekterer ateister selvom de ikke tror på noe av det samme jeg tror.

Ateisme er ingen tro. Ateisme er kun en ting: Fravær av tro på Gud. Bortsett fra det så kan ateister være alt fra kommunister til liberalister. Fra human-etikere til Stalin-typer.

8627295[/snapback]

ja, angående det med å respektere andres meninger så mener nå jeg at det å respektere andres meninger er viktig, men at man ikke nødvendigvis trenger å like hva de mener.. har ikke sagt at ateisme er en religion, skjønner ikke hvor du har det fra? er ihvertfall ikke det jeg har ment :) vet jo hva ateisme er.. sånn cirka ihvertfall :yes:

Lenke til kommentar

8627295[/snapback]

ja, angående det med å respektere andres meninger så mener nå jeg at det å respektere andres meninger er viktig, men at man ikke nødvendigvis trenger å like hva de mener.. har ikke sagt at ateisme er en religion, skjønner ikke hvor du har det fra? er ihvertfall ikke det jeg har ment :) vet jo hva ateisme er.. sånn cirka ihvertfall :yes:

8627463[/snapback]

Her gjorde du det. ;)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Ingenting i den setningen impliserer at ateisme er en religion. Han spør hva vi synes om andres religioner. Jeg kan godt ha meninger om frimerkesamlinga til andre personer uten selv å ha en. "Hva synes dere ikke-samlere om samlingene til andre personer?"

Lenke til kommentar

8627463[/snapback]

Her gjorde du det. ;)

8627541[/snapback]

tuller du med meg nå eller?? du kan umulig være seriøs nå?? :blink: det er jo totalt tatt ut av sammenhengen, og en åpenlys omvridning av hva jeg skrev..! :nei:

Lenke til kommentar

ja, angående det med å respektere andres meninger så mener nå jeg at det å respektere andres meninger er viktig, men at man ikke nødvendigvis trenger å like hva de mener..  har ikke sagt at ateisme er en religion, skjønner ikke hvor du har det fra? er ihvertfall ikke det jeg har ment :) vet jo hva ateisme er.. sånn cirka ihvertfall  :yes:

8627463[/snapback]

Her gjorde du det. ;)

8627541[/snapback]

tuller du med meg nå eller?? du kan umulig være seriøs nå?? :blink: det er jo totalt tatt ut av sammenhengen, og en åpenlys omvridning av hva jeg skrev..! :nei:

8627694[/snapback]

Jeg er ikke seriøs, bare viser hva litt miksing og triksing med sitater kan gjøre. Begge veier.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Jeg er ikke seriøs, bare viser hva litt miksing og triksing med sitater kan gjøre. Begge veier.

8627841[/snapback]

uhmmm, ok? skjønner ikke helt hvor du ville med denne men :hmm: hvis det var noe direkte rettet mot meg så har du nødt til å utdype litt mer :yes:

Lenke til kommentar

8627841[/snapback]

uhmmm, ok? skjønner ikke helt hvor du ville med denne men :hmm: hvis det var noe direkte rettet mot meg så har du nødt til å utdype litt mer :yes:

8627935[/snapback]

Det var ikke direkte rettet mot deg, men heller mot da spesielt kristne som forsvarer troen sin (jeg sier ikke at vi alle er feilfrie) med fri bruk av tolkninger og sitatmiksing.

Uansett, dette er veldig off-topic, og jeg bør glemmes. :)

Lenke til kommentar
"Hva synes dere ikke-samlere om samlingene til andre personer?"

Bedre sammenligning:

"Hva synes dere om samlingene til andre samlere?"

Implisitt: "Dere" er også samlere. Ellers ville setningen vært:

"Hva synes dere om samlingen til samlere?"

Lenke til kommentar

Ja mitt eksempel der var litt feilformulert, jeg skal innrømme det. Men det ligger ikke implisitt i setningen ovenfor at ateister er religiøse, gjør det vel?

1. Respekterer dere andres religioner?

2. Respekterer dere andre religiøse.

I setning 2 ligger det implisitt at 'dere' også er religiøse. I setning 1 kan jeg like gjerne tolke det til at ingenting ligger implisitt, ettersom det er snakk om 'eiendeler', ikke 'egenskaper'. Fullt mulig jeg tar feil her, men det er slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar
Jeg håper gud eksisterer, for da vet jeg at universet er under kontroll og at naturkatastrofer og global oppvarming bare er en spøk. :)

8629130[/snapback]

Hvis det du nevner der er kriterier for guds eksistens (noe det ikke er) kan vi bare se på historien for å avkrefte gud.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...