Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Bare for å sjekke at jeg har fått det riktig: Foreleseren din trodde på at gud var sjefen og ofret seg, men ikke på onde ånder på do, fordi det var helt absurd?

HØØH!?

8595628[/snapback]

Var ment til Kjetil02

Nemlig, så gud trengs ikke med skikkelige forklaringer på "uforklarelige" spørsmål. Gud er død.

Vet du at Gud er død? hehe, selv har jeg ikke møtt noen, men jeg har på følelsen at noen har kontakt med noe jeg aldrig har fått noen kontakt med.. Det jeg lurer på er hva en Gud faktisk er.. Jeg virker kansje dum, men jeg ønsker å vite hva dere legger i gud.

Jeg mener teorien om den allmektige gode guden som visstnok skapte verden, gjorde alle glade, for så å brenne og drepe flere riker for å rydde plass til sin "overklasse", altså hans utvalgte folk. Den holder ikke lengre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bibelen blir tolket på mange forskjellige måter verden over. At Melisma velger å forkaste deler av den er vel bare greit, det er jo tross alt et sted på veien til å forkaste hele boka og religionen.

8621632[/snapback]

Du har jo helt rett. Jeg hadde blitt redd om de kristne faktisk hadde steinet homofile til døde hver søndag på torget.

Lenke til kommentar
Bibelen blir tolket på mange forskjellige måter verden over. At Melisma velger å forkaste deler av den er vel bare greit, det er jo tross alt et sted på veien til å forkaste hele boka og religionen.

8621632[/snapback]

Du har jo helt rett. Jeg hadde blitt redd om de kristne faktisk hadde steinet homofile til døde hver søndag på torget.

8622484[/snapback]

Apropos steining og forfølgelse generelt, så kan vi takke protestanter for at vi ikke blir steinet den dag i dag. Det er pga. protestanter at dem måtte bytte metoder. En ting som skremmer meg er at, jeg tror at hvis de kristne hadde hatt makt til det, så ville dem faktisk steinet oss ihjel, men dem har ikke makt til det. De kristne bruker sin makt til det fulle den dag i dag, hvorfor skulle dem ikke bruke sin makt til fulle hvis dem hadde uinnskrenket med makt, slik som dem også har gjort i fortiden. :)

Som hedningesamfunnet hadde på et flagg på gata for noen år siden "Gi kristne makt og dem dreper".

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

La meg spørre om en ting. respekterer dere ateister andres religioner? være seg kristen eller annet? jeg for min del respekterer ateister selvom de ikke tror på noe av det samme jeg tror. Mange sier at kristne "tvinger" troen sin på andre, men for meg i disse 2 trådene jeg har deltatt i, så får jeg en sterk følelse av at ateistene tråkker på min tro åpenlyst og prøver å tvinge sitt synspunkt frem ved å latterligjøre mine.

har jeg rett? mulig jeg ikke har det da, men bare oppfattet det slik :yes:

Edit: dere kan jo selvsagt bare svare for dere selv, så dette er rettet mot deg som ateist :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg respekterer deg som vesen og din tro, men forbeholder meg retten til å latterliggjøre kristendommen og andre religioner.

8624636[/snapback]

Ja, det har du vel all rett til. Ytringsfriheten er for alle :) men jeg kaller det respektløst.. :yes: ved at du latterligjør det jeg tror på så tramper du over min tro..

Lenke til kommentar

Men herregud da!

Det er ikke opp til oss å dømme om Gud eksisterer eller ikke. Det er derfor vi tror. Lever i håp. Uansett, jeg har liten tro på Darwins teori om det med menneskets utvikling. Det er uansett lite bevis for det, mellomledd.

Man finner fossiler av sjødyr langt inne i fjell innpå innlandet, Mat i magen på nedfryste mammuter på polene. Man har funnet denne svære båten Arken langt oppe i fjellene, forsteina.

Jeg tror kansje det var en helt annen atmosfere her på jorda noen tusen år tilbake. Altså, ingen sjø, alt vannet lå som et beskyttene teppe rundt jorda. Jorda var bare dekket av planter og trær og dyr. Dinosaurer også. Og mennesker. I denne atmosfæren kunne menneskene bli flere hundre år. Plantene ble vannet av dugg om natten, alt var perfekt. Tror jeg.

Så tror jeg det skjedde noe som fikk dette teppe rundt jorda til å kollapse. Og du kan tenke deg det trykket på jordas overflate. Vannet dytter/graver seg ned, og presser fjell opp med enorme krefter. Vanndyr blir fossiler i fjellene. (Som man har funnet). Mammuter får en tsunami over seg og blir dypfryst så fort som på "TheDayAfterTomorrow"...Spisende.

Dinosaurer klarte ikke leve i det "nye" klimaet, og døde ut. Jeg er ingen eksepert, men jeg fant en liste over 700 topp utdannede forskere som gikk fra Darwins teori, og til noe som likner denne jeg beskrev.

Det værste er at de ikke blir trodd. Folk vil ikke tro, de vil heller ha det til at jorda er milliarder av år. Stolte mennesker, jeg mener de dekker mye av de bevis som kan ødelegge alt de har jobbet for, nemlig darwins teori.

Jeg er ingen Glakristen-sak, men begynte å tenke etter jeg kom over en person som heter. Ron Wyatt.. tror jeg han het. Google IT.

Endret av tAno16
Lenke til kommentar
La meg spørre om en ting. respekterer dere ateister andres religioner?

8624565[/snapback]

Jeg respekterer friheten til å ha en religion, men det betyr ikke at jeg alltid respekterer religionen. Hvorfor alt skal respekteres så mye, forstår jeg ikke. Respekt skal tjenes, ikke kreves. Mener jeg.

Det er ikke opp til oss å dømme om Gud eksisterer eller ikke. Det er derfor vi tror. Lever i håp. Uansett, jeg har liten tro på Darwins teori om det med menneskets utvikling. Det er uansett lite bevis for det, mellomledd.

8624783[/snapback]

Det er mer enn nok bevis som støtter evolusjonsteorien, så lenge du gidder å sette deg inn i hva den går ut på. Nesten all motstand mot teorien kommer fra de som ikke forstår den, eller fra de som nekter å godta den fordi den bryter med livssynet deres.

talkorigins.org - les og lær.

Lenke til kommentar
Bare for å sjekke at jeg har fått det riktig: Foreleseren din trodde på at gud var sjefen og ofret seg, men ikke på onde ånder på do, fordi det var helt absurd?

8593727[/snapback]

Ja. Er det ikke ironisk?

8625890[/snapback]

Noe helt vanvittig.

"Fordi det er sånn", må du vel skjønne.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke bevis for å begynne å tro (da blir det ikke tro lenger), jeg trenger indikasjoner.

Og jeg har ikke fått noe snev av indikasjoner på at Gud eksisterer.

Jeg vil ikke tro på Gud bare fordi andre sier jeg skal gjøre det.

(for øvrig: i "Test nasjonen" på NRK var gjennomsnittsIQ'en blant de som trodde på Gud 95, mens gjennomsnittet ellers var 100. Dette er ikke akkurat indikasjoner som støtter kristne)

Og teorien din tAno16, har ingen rot i virkeligheten. Vis meg noen vitenskapelige funn som støtter hypotesen din. Arken funnet oppi fjellene? Jeg tror vi hadde hørt om det dersom det hadde skjedd.

Lenke til kommentar

8624565[/snapback]

Jeg respekterer friheten til å ha en religion, men det betyr ikke at jeg alltid respekterer religionen. Hvorfor alt skal respekteres så mye, forstår jeg ikke. Respekt skal tjenes, ikke kreves. Mener jeg.

8625177[/snapback]

Min oppfatning er at hvis man respekter at andre har ulike meninger enn deg selv, så blir det en bedre verden. Respektere og akseptere gjør religionsproblematikken lettere for alle. Man slipper denne "fiendligheten" hvis dere skjønner. Jeg som er troende, aksepeterer og respekterer at noen er satanister til tross for at det er Satan som er den ultimate motparten av det jeg tror på. Men skal jeg snakke stygt til eller om satanister? nei, det gjør ikke meg til ett bedre menneske. Mennesker ble født med fri vilje, og denne gjelder for ALLE. :yes:

Edit: snakker nå om religion eller ikke-religioner som ved troen deres IKKE skader noen på noen måte. Ved visse tilfeller har det vist seg at religion innebærer feks. menneske/dyre offer eller annen form for legemsbeskadigelse. DET er ikke akseptabelt! ikke psykisk eller emosjonell mishandling heller via en religion.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

8624565[/snapback]

8625177[/snapback]

Min oppfatning er at hvis man respekter at andre har ulike meninger enn deg selv, så blir det en bedre verden. Respektere og akseptere gjør religionsproblematikken lettere for alle. Man slipper denne "fiendligheten" hvis dere skjønner. Jeg som er troende, aksepeterer og respekterer at noen er satanister til tross for at det er Satan som er den ultimate motparten av det jeg tror på. Men skal jeg snakke stygt til eller om satanister? nei, det gjør ikke meg til ett bedre menneske. Mennesker ble født med fri vilje, og denne gjelder for ALLE. :yes:

8626073[/snapback]

Hva er en satanist? ;)

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Og teorien din tAno16, har ingen rot i virkeligheten. Vis meg noen vitenskapelige funn som støtter hypotesen din. Arken funnet oppi fjellene? Jeg tror vi hadde hørt om det dersom det hadde skjedd.

8626007[/snapback]

Det er faktisk noen som hevder de har funnet retsene av det de tror er Noas ark.

De har en fjellformasjon med en grunnleggende form av en båt.

Nå beskriver ikke GT en båt men målene på en kasse som skulle flyte.

EDIT:

Her var den.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

nei,finees vel utallig varianter av hva en satanist er, men skulle vel tro dere skjønte poenget mitt da.. er vel sikkert noen satanister som tilber satan også skulle jeg tro.. men det er jo ikke hovedpoenget mitt da om hva en satanist er, var jo bare ett eksempel for å begrunne innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...