Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nemlig, så gud trengs ikke med skikkelige forklaringer på "uforklarelige" spørsmål. Gud er død.

8593614[/snapback]

Slightly OT, men here goes: En foreleser jeg en gang hadde, fortalte om den gangen han diskuterte kristendom med en Sør-Amerikansk dame (han sa aldri hvor hun var fra). Denne damen var enig i at Jesus døde for våre synder og at Gud var sjefen og gode greier, men hun var samtidig overbevist om at onde ånder og gjenferd og slikt var høyst reelt. Foreleseren min begynte å le, tok seg i det, men the point was made: Det er greit å tro at en jomfru blir befruktet av en engel fordi den allmektige gud må sende seg selv ned på jorda for å ofre seg selv til seg selv for noe han selv har ansvaret for, men at det finnes "onde ånder på do" er vel verdt en god latter.

...konsekvens?

Lenke til kommentar

De mest hardcore kristne tror jo at det foregår en "åndskamp" mellom "pappa gud" og satan om sjelene våre. All synd vi gjør gjør vi fordi satan har kontroll over oss. I så måte så virker det som om satan har den beste åndehæren.

Lenke til kommentar
De mest hardcore kristne tror jo at det foregår en "åndskamp" mellom "pappa gud" og satan om sjelene våre. All synd vi gjør gjør vi fordi satan har kontroll over oss. I så måte så virker det som om satan har den beste åndehæren.

8593778[/snapback]

Ja, og hva var nå greia med den allmektige gud igjen?

Lenke til kommentar
Hæh? Magi, faktisk. Siden når begynte magi å være noe man tar seriøst?

Magi ja... det er tøft. Selv er jeg magiker å kan en god del.

Noen som har prøvd det foresten?

Når det gjelder Gudetro.. Når det er snakk om kristendommen og det og ta litt ut ifra GT eller NT, kan man ikke heller bare finne opp en Gud selv? En Gud som man selv vet alt om ettersom han altid er fornuftig og vet best? Det er jo det som blir resultatet uansett eller hurr? Dersom man lurer på noe agående Bibel Guden, vil man jo som regel bli litt frustrert eller forvirret...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
" Med kunnskap kommer tvilen"

mener jeg at det gjør det vanskelig for mange å tro på gud, fordi vi har en vitenskapelig forklaring på det meste.

Uten en naturlig forklaring blir alt bare en teori.

8594611[/snapback]

Jeg skjønner hva du prøver å si, men at noe "bare" er en teori betyr ikke at det ikke er sannsynliggjort.

"En teori er en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen, som har blitt utsatt for mange og kritiske tester uten at disse har resultert i at den kunne falsifiseres (motbevises). Formuleringen av antatte naturlover er f.eks. teorier. Ofte blir begrepet teori forbeholdt forklaringssystemer som består av mange innbyrdes koherente «delteorier» og som kan forklare og forutsi et stort spekter av fenomener eller sammenhenger.

I hverdagsspråket brukes teori ofte for å betegne en «ubekreftet antagelse». Men den vitenskapsteoretiske betydningen av ordet er altså nesten det motsatte: Teori brukes nærmest som hedersbetegnelse på en hypotese når denne gang på gang har blitt bekreftet i tester som hadde som sitt formål å tilbakevise den."

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Så du er snill fordi du tror at guden din sier at du skal være det, fremfor at din egen rasjonalitet sier at du skal være det?

8593324[/snapback]

haha,såklart er ikke det eneste grunnen, har funnet ut av at hvis man er snill og god mot andre s¨føler man seg bedre. Man blir en bedre person av det, ergo også å følge Gud`s vilje er herlig :)

Lenke til kommentar
altså for meg så er det jeg tror inni meg viktigst, og ikkehva noen skrev ned for mange år sida som ble til bibelen.

Det du tror inni deg er jo det du har blitt lært opp til å tro, og du har blitt lært opp til å tro på utdrag fra Bibelen. Det er altså ikke noe tegn for at Gud finnes, bare for at du er opplært til å tro noe, og du nekter å gi slipp på det selv når fakta tilsier at du burde det.

også plukker jeg ut ting fra bibelen som jeg føler er riktig for MEG å leve etter..

Hvordan vet du at du plukker riktig?

Det vet du selvsagt ikke, så det er merkelig at du baserer deg på Bibelen i det hele tatt. Du skjønner vel at du ikke kan forkaste noe i Bibelen og godta noe annet? Da er jo grunnlaget for troen din ikke-eksisterende.

8593430[/snapback]

om jeg har blitt lært opp til å tro det, kan jeg ikke stå til ansvar for. Det eneste viktige for meg er at jeg nå i senere liv har oppdaget Gud`s herlighet og skjønnhet.

Jeg kan bare tro at det jeg velger er bra for meg, det føles slik ut. noe mer kan jeg ikke gjøre.. kan kun gjøre mitt beste. Og Ja, jeg kan selvfølgelig velg ut ting fra bibelen og leve etter det, hvorfor ikke?? bibelen er menneskeskrevet, og om jeg velger å følge noe av det som har blitt skrevet og forkaste noe annet, så er jo det selvsagt helt opp til meg ..

Lenke til kommentar
om jeg har blitt lært opp til å tro det, kan jeg ikke stå til ansvar for. Det eneste viktige for meg er at jeg nå i senere liv har oppdaget Gud`s herlighet og skjønnhet.

Det er ikke snakk om å ta ansvar for det, men å innse at troen du har ikke kommer av at det er noen gud, men at du er lært opp til å tro det du tror.

Jeg kan bare tro at det jeg velger er bra for meg, det føles slik ut.

Narkomane føler det bra når de setter seg et skudd. Betyr det at det er riktig?

Du kan ikke føle at PCen du bruker fungerer. Du vet den fungerer, og du vet det kommer av vitenskap.

Og Ja, jeg kan selvfølgelig velg ut ting fra bibelen og leve etter det, hvorfor ikke??

Fordi det bryter med Guds ord.

bibelen er menneskeskrevet, og om jeg velger å følge noe av det som har blitt skrevet og forkaste noe annet, så er jo det selvsagt helt opp til meg ..

8595379[/snapback]

Men det er jo et dårlig grunnlag å leve på! Hvordan vet du at du har valgt rett? Det vet du selvsagt ikke. Og folk som har valgt annerledes enn deg tror også de har valgt rett. Dere kan ikke bare "føle" hva som er rett, for da bryter dere Guds ord.

Lenke til kommentar
Nemlig, så gud trengs ikke med skikkelige forklaringer på "uforklarelige" spørsmål. Gud er død.

Vet du at Gud er død? hehe, selv har jeg ikke møtt noen, men jeg har på følelsen at noen har kontakt med noe jeg aldrig har fått noen kontakt med.. Det jeg lurer på er hva en Gud faktisk er.. Jeg virker kansje dum, men jeg ønsker å vite hva dere legger i gud.

Slightly OT, men here goes: En foreleser jeg en gang hadde, fortalte om den gangen han diskuterte kristendom med en Sør-Amerikansk dame (han sa aldri hvor hun var fra). Denne damen var enig i at Jesus døde for våre synder og at Gud var sjefen og gode greier, men hun var samtidig overbevist om at onde ånder og gjenferd og slikt var høyst reelt. Foreleseren min begynte å le, tok seg i det, men the point was made: Det er greit å tro at en jomfru blir befruktet av en engel fordi den allmektige gud må sende seg selv ned på jorda for å ofre seg selv til seg selv for noe han selv har ansvaret for, men at det finnes "onde ånder på do" er vel verdt en god latter.

Hvis Jesus døde for våre synder, hvorfor mener folk at vi kommer til helvete da? En annen ting er jo det at gjenferd blir benektet av bibelen? Jeg vet ikke, jeg spør, jeg har i allefall lest litt, men jeg har ikke funnet tegn til spøkelses tro der.. Hmm, kan noen i såfall vise meg?

Det ble snakk om Jomfrufødsel her... På TV2 nyhetene hadde noen forskere funnet en hvit sten som er datert ned til Jesu tid.. På stenen sto det Yeshua ben Yoseph, kan noen forklare meg det?

Bare for å sjekke at jeg har fått det riktig: Foreleseren din trodde på at gud var sjefen og ofret seg, men ikke på onde ånder på do, fordi det var helt absurd?

HØØH!?

8593778[/snapback]

hihi, hardcore kristne... hihi.. Er det det di tror, de hardcore?

Hardcore, er det det samme som skinnhellig? Ja faen ja, han er denne verdens herre, har jeg hørt.. Men han er også løgnens far, en som fant opp det og juge.

Satan har den beste åndehæren ja, hmm, hvor får du det fra? hihi..

Det jeg ser er at Satan bare lyver slik at Herren ikke trenger det selv.. beklager, men jeg ser jo det at de fleste kriger er pga Gud, og ikke satan....

Ja, og hva var nå greia med den allmektige gud igjen?

8594499[/snapback]

At han kan gjøre alt... Jeg har stilt meg følgende spørsmålet:

Kan Gud gjøre alt? Kan han skape en så stor og tung sten at han ikke klarer og løfte den?

altså for meg så er det jeg tror inni meg viktigst, og ikkehva noen skrev ned for mange år sida som ble til bibelen.

Det du tror inni deg er jo det du har blitt lært opp til å tro, og du har blitt lært opp til å tro på utdrag fra Bibelen. Det er altså ikke noe tegn for at Gud finnes, bare for at du er opplært til å tro noe, og du nekter å gi slipp på det selv når fakta tilsier at du burde det.

Dette var meget godt sagt! Denne likte jeg! Dette var et erlig svar. Men er det da bare en livstil om å holde lovene etc? (sorry men jeg vet ikke hva en gud er, så spørsmålene kan bli litt dumme)

også plukker jeg ut ting fra bibelen som jeg føler er riktig for MEG å leve etter..

Jepp, det syntes jeg var en god tanke! :)

Det vet du selvsagt ikke, så det er merkelig at du baserer deg på Bibelen i det hele tatt. Du skjønner vel at du ikke kan forkaste noe i Bibelen og godta noe annet? Da er jo grunnlaget for troen din ikke-eksisterende.

Trenger det være det? Grunnlaget for og tro på bibelen er jo utvalgte bibelvers, hvordan kan det være og ha et sterkt grunnlag? Sorry, jeg mener ikke være uhøffelig, men jeg klarer ikke se at det er mulig.. Selv har jeg jo ikke klart det samme, så jeg lurer på hvordan det kan være mulig ;)

Jeg kan bare tro at det jeg velger er bra for meg, det føles slik ut. noe mer kan jeg ikke gjøre.. kan kun gjøre mitt beste. Og Ja, jeg kan selvfølgelig velg ut ting fra bibelen og leve etter det, hvorfor ikke?? bibelen er menneskeskrevet, og om jeg velger å følge noe av det som har blitt skrevet og forkaste noe annet, så er jo det selvsagt helt opp til meg ..

Kan du beskrive Guds herlighet og skjønnhet? Jeg benekter ingen ting, så jeg spør av nyskjerrighet. Selv har jeg en meget rar tro, kal meg gjerne dum ;) jeg liker å tro at disse gudene er fysiske og at de flyr rundt med ufo.. En annen ting er at de har en leder, altså en sjef eller konge de kaller Adonai, det er skjefen over alle guder.. Han er en hærfører av sitt slag.. De bruker en tidsmaskin, som heter herrens herlighet. Bibelen er en lang kode som er skrevet sammenhengende i begynneslen før man begynte og dele den opp. De er supermennesker og de lever evig, forde de har kunnskapen om hvordan man skal bruke kunstig befruktning. Det står jo også i bibelen at noen av de fikk barn med menneske døtre osv.. Dette er for meg en sprek relgion ganske så intressant. =)

Her er de ti første grunnene til at øl er bedre enn Jesus!

10. Ingen dreper deg for å drikke øl.

9. Øl forteller deg ikke hvordan du skal ha sex.

8. Øl har aldri forårsaket en større krig.

7. De tvinger ikke øl på mindreårige som ikke kan tenke selv.

6. Når du drikker øl, banker du ikke på folks dører og forsøker gi det vekk.

5. Ingen har havnet på bålet, blitt hengt eller torturert til døden p.g.a. sitt ølmerke.

4. Du trenger ikke vente 2.000+ år for din neste øl.

3. Det er lover som sier at øl-etiketter ikke kan lyve til deg.

2. Du kan bevise at du har øl.

1. Hvis du har ofret ditt liv til øl'en, er det egne grupper for å hjelpe deg til å stoppe.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

8595379[/snapback]

Jeg synes det er morsomt. Du kommer med HELT egne teorier som du selv har funnet på og antageligvis er en av tusen i verden som tror på det. Wow... Det kaller jeg... Dristig.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er morsomt. Du kommer med HELT egne teorier som du selv har funnet på og antageligvis er en av tusen i verden som tror på det. Wow... Det kaller jeg... Dristig.

8621340[/snapback]

Helt egne hypoteser...

Uten logisk kontekst.

Hun har ikke nok til å bygge opp en teori.

ARGH..! Sak -- ikke person... Sak -- ikke person...

Men så inviterer heller ikke emne-spørsmålet mye til diskusjon, annet enn spørsmålet "hvorfor tror du på gud?"

Som alltid ender opp med:

"Jeg (hvilken som helst religiøs person) har personlige erfaringer som jeg ikke har lyst å dele".

Erfaringer som kun kristne, jøder, hinduister, muslimer, rusmisbrukere og scientologer har -- en følelse som kan sammenlignes med om vi ateister tar LSD.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

8621340[/snapback]

Bibelen blir tolket på mange forskjellige måter verden over. At Melisma velger å forkaste deler av den er vel bare greit, det er jo tross alt et sted på veien til å forkaste hele boka og religionen.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...