Gå til innhold

Tror du seriøst på gud?

Anbefalte innlegg

På hvilken måte var Åsatru organisert?

På den måten at det var ritualer, regler, guder, osv. som var en del av religionen?

Utifra mitt syn så er Åsatru for oss i Skandinavia mest relevant,

Nei, for Norge har lenge vært et kristent land.

Hvilke dogmer, regler og lover finner du i Åsatru eller andre naturreligioner?

8590091[/snapback]

Du mener at det ikke finnes regler i norrøn mytologi? :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På hvilken måte var Åsatru organisert?

På den måten at det var ritualer, regler, guder, osv. som var en del av religionen?

Utifra mitt syn så er Åsatru for oss i Skandinavia mest relevant,

Nei, for Norge har lenge vært et kristent land.

Hvilke dogmer, regler og lover finner du i Åsatru eller andre naturreligioner?

8590091[/snapback]

Du mener at det ikke finnes regler i norrøn mytologi? :lol:

8591305[/snapback]

Dette liker jeg. Du må ikke tro at du kan definere åsatru på samme måte som du kritiserer andre religioner. Det du sier er delvis riktig. Det er ritualer, det er guder, men regler er det få av. Ritualer er ikke nødvendig for å følge religionen. Reglene er ikke nødvendig for å følge religionen. Det er mer snakk om "rettningslinjer". Jeg mener at Åsatru ikke påbyr de som følger troen noe som helst.

At Norge lenge har hatt nordmenn som er kristne forandrer ikke mitt syn. Kristendommen er en asiatisk religon. Åsatru er en nordeuropeisk religion. Norge kan av den grunn utifra mitt syn aldri bli "kristent". De som skrev bibelen visste ikke engang at Norge fantes.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

regner med det er noen kristne på dette forumet. Og å kalle de for dumme er jo fornermans...

Men det jeg mente er at vi har ganske mye kunnskap om hvordan ting blir skapt. Det finnes jo vitenskapelige forklaringer på det meste... Jeg kaller meg kristen. Men jeg tror ikke på alt som står i bibelen(altså fra gamletestamentet). men har ikke lest alt i GT heller... Kan være det som stod der fra begynnelsen er sant, Men bilblen har biltt forandret og gjennskrevet mange ganger. Og GT er jo noen 1000 år siden..

Lenke til kommentar
For meg er dette en deilig relgion, dersom dette er mest ment som sosialt samvær og litt magi, er dette en relgion jeg respekterer med all min kraft.

8591616[/snapback]

Jeg lurer på om det du vil fremtil er at kristne ikke vet hva du har oppdaget i bibelen, eller om de rett og slett ikke har lest noe særlig i bibelen.

Lenke til kommentar
Kan man ikke bare si at det å være kristen er en livstil? De vet jo ikke hva som står i bibelen.

8591760[/snapback]

hehe.. Jeg har nesten ikke lest i bibelen... for meg er ikke det å lese og tilbe det viktige. Det som gjør at jeg kaller meg kristen er at jeg tror på at det finnes en "gud" som har skapt oss, og den guden er den de voksne snakka om på søndagsskolen.

Det å være kristen er nødvendigvis ikke en livsstil. men det å tro...

Det finnes i min mening IKKE forskjell på gode og dårlige kristne. Du blir ikke en bedre kristen om du feks. leser bibelen. Men heller om du er hyggelig med andre, og som det står en eller annen plass. " du skal behandle din neste som din bror. (tror jeg)...

(ble mange pushups dette :S ) ((* pil ned til singnaturen min* ))

Endret av VesleKim
Lenke til kommentar

altså for meg så er det jeg tror inni meg viktigst, og ikkehva noen skrev ned for mange år sida som ble til bibelen. Og følge den eller koranen osv ordrett? det blir som å "tilbe" og leve etter meningene evt. fordommene til forfatterene av disse bøkene.

Det eneste jeg akter å gjøre er å være en god og snill person, med ett stort hjerte. Dette er det jeg tror Gud vil at vi skal være... også plukker jeg ut ting fra bibelen som jeg føler er riktig for MEG å leve etter.. bruker bibelen som en slags rådgivning, i mangel på bedre ord :)

Lenke til kommentar
Jeg kaller meg kristen. Men jeg tror ikke på alt som står i bibelen(altså fra gamletestamentet). men har ikke lest alt i GT heller... Kan være det som stod der fra begynnelsen er sant, Men bilblen har biltt forandret og gjennskrevet mange ganger. Og GT er jo noen 1000 år siden..

Det jeg lurer på er hvordan det er mulig å bare tro på litt av det som står i bibelen...

Jeg ser det er mulig, men det er jo absolutt ikke noe spesielt logisk tanke?

Det nye testamentet er resultatet av gamle testamentet, det og si man ikke tror på det gamle får meg til å lure på om det er seriøs tro eller ikke. En ting som faktisk bør tenkes nøye igjennom, det er om man ikke skal ta koranen på alvor, ettersom muslimene mener at GT har blitt forandret på i ettertid da Muhammed kom inn i bilde.

Jeg anbefaler å lese bibelen, slik at du kan se hvor vanskelig det er å tro bare på litt av det. ikke det at jeg har noe i mot det på noen måte, men jeg bare forstår ikke hvordan en person er overbevist når det er snakk om tro på litt av det.

Tro bør vel komme av overbevisningen om at dette er det mest sansynelige?

En annen ting er at igenting er skapt.. Man kan ikke skape noe ut av ingenting, det finnes ingen ingen ting. Alt som er har altid vert, bare i andre former.

Vell, jeg støtter en syk idé om at en rase som ligner oss, fant denne planeten en eller annen gang og at folk prøvde å skrive ned alle hendelsene. Matmatikken kommer derifra, det samme gjør skriftspråket og mye annet også. Jeg strever med å finne ut hva forfatterene prøvde å fortelle noe om. Bibelen er for meg en meget intressant tekst ettersom det er verdens elste tekst med mange historier inne i. Den er såppas intressant at jeg bruker utrolig mye tid på den. Det er også en skikkelig skrivekunst inne der... Den er for meg genial, for andre er den eventyr og ikke intressant.

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar
For meg er dette en deilig relgion, dersom dette er mest ment som sosialt samvær og litt magi, er dette en relgion jeg respekterer med all min kraft.

8591616[/snapback]

Hæh? Magi, faktisk. Siden når begynte magi å være noe man tar seriøst?

"Med kunnskap kommer tvilen"           

JeG er kristen btw..

8591735[/snapback]

Så du kaller deg selv kunnskapsløs? Vi er jo alle mer eller mindre kunnskapsløse, men det krever ikke så mye tankegang for å kunne tilbakevise at det finnes guder.
Lenke til kommentar
Men heller om du er hyggelig med andre, og som det står en eller annen plass.  " du skal behandle din neste som din bror. (tror jeg)...

8592006[/snapback]

Det er ikke noe problem å opptre moralsk selv om man ikke tror på noen gud.

(ble mange pushups dette :S )  ((* pil ned til singnaturen min* ))

8592006[/snapback]

Jukser du med situps i stedet for pistols (ref signaturen din)? :p

Det eneste jeg akter å gjøre er å være en god og snill person, med ett stort hjerte. Dette er det jeg tror Gud vil at vi skal være...

8592719[/snapback]

Så du er snill fordi du tror at guden din sier at du skal være det, fremfor at din egen rasjonalitet sier at du skal være det?
Lenke til kommentar
altså for meg så er det jeg tror inni meg viktigst, og ikkehva noen skrev ned for mange år sida som ble til bibelen.

Det du tror inni deg er jo det du har blitt lært opp til å tro, og du har blitt lært opp til å tro på utdrag fra Bibelen. Det er altså ikke noe tegn for at Gud finnes, bare for at du er opplært til å tro noe, og du nekter å gi slipp på det selv når fakta tilsier at du burde det.

også plukker jeg ut ting fra bibelen som jeg føler er riktig for MEG å leve etter..

Hvordan vet du at du plukker riktig?

Det vet du selvsagt ikke, så det er merkelig at du baserer deg på Bibelen i det hele tatt. Du skjønner vel at du ikke kan forkaste noe i Bibelen og godta noe annet? Da er jo grunnlaget for troen din ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...