Latskap Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Ja mange gjør det. Regjeringer kjemper mot klimarapporter, røykproduksjonsfirmaer kjemper mot kreftforskere, tvspill produsenter kjemper mot forskere som mener at man blir voldelig av tvspill. Hvem er det som ikke kjemper mot forskning og vitenskapen? 8561228[/snapback] At flere andre gjør den samme umoralske handlingen forsvarer ikke andre tilfeller av denne handlingen. 8561330[/snapback] Nei, men vi er så veldig flinke til å plukke på den ene tingen vi ikke liker. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Alt som trengs å vite står i bibelen, og det som der er motrtidende, er kun for å sett mennesket på prøve... Er det så vanskelig å forstå? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Ja jeg tuller Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Nei, men vi er så veldig flinke til å plukke på den ene tingen vi ikke liker. 8561441[/snapback] Så vidt jeg vet blir både regjeringer, tobakkfirmaer, tvspillprodusenter og mye annet rart kritisert. Så la oss nå også få kritisere religion, fremfor å rope "Nei, ta dem istedet! De er myyyye slemmere enn oss". Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Like mye som forskjellige ideologier og tankemåter skader andre. Det kommer an på ideologien. Religion er omtrent som nazisme og kommunisme: Svært skadelig. De grunnleggende trekkene er de samme. Religion i seg selv skader absolutt ingen! 8560714[/snapback] Jo. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Hadde tenkt til å quote svarene du ga innlegget mitt "Pricks". Men jeg gidder ikke da vi sikkert aldri blir ferdige. "jo" og "nei" er ikke å svare. Så om du ikke har noe bedre å komme med så foreslår jeg at du også melder deg ut. Dessuten så er svarene dine veldig på kanten. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg svarer kort fordi jeg nettopp har forklart hvorfor det er slik. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Eh pricks, du kan gjerne fortelle likheten med kommunisme, nazisme og religion. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Eh pricks, du kan gjerne fortelle likheten med kommunisme, nazisme og religion. 8571025[/snapback] De er dogmatiske og ensrettende kollektivistiske ideologier der individet fratas ansvaret for seg selv og må tilbe/se opp til en høyere makt eller en fører. Alt kan rettferdiggjøres i disse ideologiene, da de øverste lederne (Gud, Stalin, Hitler, osv.) er "ufeilbarlige". Deres ord er lov. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Og så slutter vi avsporingen rundt hva kristendom kan sammenlignes med og ikke. OK? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Nei, jeg tror ikke på gud. Jeg respekterer de som bare tror på gud, og inrømmer at de tror, men ikke vet. De som derimot hevder at de vet er noen idioter i mine øyne. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) Har dere tenkt på hvor overtroiske folk var på den tida da jesus levde?, hvis det er en jesus. Bibelen har bare blitt overtolka. Det verste er at kristene finner alltid på en unnskylding når det skjer ting. Når uskyldige mennsker dør, sier de"Gud hadde en skjebne for han", eller no annet piss. Kan dere ikke skjønne at Gud er bare noe som skal få folk til å føle seg bedre, men han finnes ikke!. Det ser ut som alle vet hva en gud er bortset fra meg... hva skal jeg benekte? jeg vet jo ikke hva jeg skal benekte... wtf is god? the god is word.. ok word. Kan jeg benekte at Gud er et ord? neppe.. Jeg kan si Gud og skrive Gud. Hva er forkjellen på Gud og mammon? Dersom mammon er en avgud og gud ikke finnes da er Gud selv en avgud... Ser dere noe Gud her? fikk du et bilde av Gud i hode nå? Det jeg prøver å finne ut er om Gud gir dere et bilde på hva det er.. Jeg hører jo bare sprøyt som ikke er beskrevet i bibelen engang... Jeg beklager måten jeg går frem på. Men jeg vil høre om dere som benekter Gud vet hva dere benekter. Gud? Spesielt når jeg hører om at "Den hellige Ånd" er noe som flyr oppe blandt skyene, det er da jeg begynner å lure på hvor folk henter ting i fra... det står jo ikke i bibelen? Bare jeg noen sinne skjønner hva Gud og Guder er! Det er nesten som om hver gang jeg nevner disse tre ordene så høres jeg gal ut.. Hva er det geniale med denne Gud? Den har i allefall en voldsom påvirknings efekt på folk.... foresten, spiller Gud tennis? Det står ikke skrevet noe om det i den hellige skrift, men det kan vel hende han gjør det og? Dette er ikke ment som noe spydig mot noen.. Det er bare slik at dere forstår min håpløshet oven for vår Herre.. Herren, la ditt åsyn lyse over meg så jeg kan få muligheten til og forstå hva som lyser over meg.. Blasfemi? Hva er blasfemi? vet Gud hva en blasfemi paragraf er for noe? aha Guds bespottelse.. Selv vet jeg ikke hva jeg spotter når jeg spåtter en Gud.. Vet dere? bare meg igjen Endret 11. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Du trenger ikke vite mer enn at den kristne gud er en teistisk gud (slå det opp) for å benekte. Man trenger ikke ha noe krystallklart bilde av hva han/hun/den/det er for å kunne benekte. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Tja jeg skjønner jo hva du mener.. Men jeg kan ikke si jeg liker å benekte noe jeg absolutt ikke vet hva er.. Desuten så er den teistiske kristene Gud, akkurat den samme Gud som omtalde seg selv som oss... Vi ble skapt som et avtrykk av han(oss).. Det er derfor veldig viktig og forstå hva de kristene faktisk tror på... Jeg er et menneske, verken ateist, asket, kristen, muslim, jøde eller noe annet en hva jeg faktisk er.. Jeg er menneske. Min tro er tro på livet. Det virker jo som om det er et kappløp om hvem som har den riktige gud... Spessielt hvor man vil etter kroppen ikke orker mer.. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ateist, kristen, muslim e.l. er egenskaper ved et menneske. Jeg er også et menneske selv om jeg er ateist. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Ateist, kristen, muslim e.l. er egenskaper ved et menneske. Jeg er også et menneske selv om jeg er ateist. 8589890[/snapback] Det svaret likte jeg meget godt. Men er det mulig å skape fred blandt disse folkene? Huff, disse begrepene... Dette er stereotype bilder som gjør oss mennesker ulike på en dårlig måte.. Jeg har funnet ut at begrepene er tullete.. Alle folk har jo et bilde av Guder uansett... Det er bare det at vi setter igang en krig isteden for og sette spørsmålstegn ved andre... Da mener jeg ikke negativft, jeg mener prøve og forstå hva en fyr mener.. Støtte oppom hva som blir sagt. Jeg vet at alle som tror de vet bedre enn andre og ikke kan lære av andre, er noe jeg bør prøve og ungå å snakke med i det dagelige liv.. Her inne elsker jeg å se svarene jeg får på ting. Angående ateist og teist vil jeg si at ingen vet hva en GudEr. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 (endret) De er (kommunisme, nazisme og religion) dogmatiske og ensrettende kollektivistiske ideologier der individet fratas ansvaret for seg selv og må tilbe/se opp til en høyere makt eller en fører. Alt kan rettferdiggjøres i disse ideologiene, da de øverste lederne (Gud, Stalin, Hitler, osv.) er "ufeilbarlige". Deres ord er lov. 8575049[/snapback] Helt uenig med dette. I svært mange religioner er man ansvarlig for seg selv og hvordan man handler mot de rundt seg. Hva mener du med "disse" religionene? Hvis man skal rettferdiggjøre noe, må man stå for det selv. Det finnes mange guder som gjør feil, kan du fortelle meg hvilke guder som er ufeilbarlige? Det er mange religioner som ikke engang har lover. Du må lære mer om religion så du ikke uttaler deg på denne måten igjen! Endret 11. mai 2007 av Griffar Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 Da mener jeg ikke negativft, jeg mener prøve og forstå hva en fyr mener.. Støtte oppom hva som blir sagt. 8589953[/snapback] Jeg ser liten grunn i å støtte opp om folk historier om Gud, Jesus, Allah, Vishnu eller andre, når det er rent tullball. Angående ateist og teist vil jeg si at ingen vet hva en GudEr. 8589953[/snapback] En teist er en som tror på en (eller flere) guder. En ateist er en som ikke tror på noen guder, evt en som fornekter en guds eksistens i det hele tatt. Ergo er det ingen som vet hva eventuelle guder er, det nærmeste man kommer er å tro noe om en spesiell gudsform. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 De er (kommunisme, nazisme og religion) dogmatiske og ensrettende kollektivistiske ideologier der individet fratas ansvaret for seg selv og må tilbe/se opp til en høyere makt eller en fører. Alt kan rettferdiggjøres i disse ideologiene, da de øverste lederne (Gud, Stalin, Hitler, osv.) er "ufeilbarlige". Deres ord er lov. 8575049[/snapback] Helt uenig med dette. I svært mange religioner er man ansvarlig for seg selv og hvordan man handler mot de rundt seg. Hva mener du med "disse" religionene? For oss er det kristendommen og i noe mindre grad islam som er mest relevante. Men for religioner generelt gjelder det at man har felles dogmer og regler. Hvis man skal rettferdiggjøre noe, må man stå for det selv. Det finnes mange guder som gjør feil, kan du fortelle meg hvilke guder som er ufeilbarlige? Det er mange religioner som ikke engang har lover. Du må lære mer om religion så du ikke uttaler deg på denne måten igjen! 8590020[/snapback] En religion er per definisjon organisert, og er man organisert så har man regler (lover). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 For oss er det kristendommen og i noe mindre grad islam som er mest relevante. Men for religioner generelt gjelder det at man har felles dogmer og regler. En religion er per definisjon organisert, og er man organisert så har man regler (lover). 8590060[/snapback] På hvilken måte var Åsatru organisert? Utifra mitt syn så er Åsatru for oss i Skandinavia mest relevant, og asiatiske religioner som Islam, jødedommen og kristendommen helt urelevant. Hvilke dogmer, regler og lover finner du i Åsatru eller andre naturreligioner? Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 11. mai 2007 Del Skrevet 11. mai 2007 De er (kommunisme, nazisme og religion) dogmatiske og ensrettende kollektivistiske ideologier der individet fratas ansvaret for seg selv og må tilbe/se opp til en høyere makt eller en fører. Alt kan rettferdiggjøres i disse ideologiene, da de øverste lederne (Gud, Stalin, Hitler, osv.) er "ufeilbarlige". Deres ord er lov. Såppas? Det er ikke rart det blir krig da.. Det er jo sant også!... Helt uenig med dette. I svært mange religioner er man ansvarlig for seg selv og hvordan man handler mot de rundt seg. Hva mener du med "disse" religionene? Hvis man skal rettferdiggjøre noe, må man stå for det selv. Det finnes mange guder som gjør feil, kan du fortelle meg hvilke guder som er ufeilbarlige? Det er mange religioner som ikke engang har lover. Du må lære mer om religion så du ikke uttaler deg på denne måten igjen! Ja, men følger folk lederene eller sin Gud? Det ser ut som at ledrene vet best hva guds vilje er og at de ikke har peiling... Jeg ser liten grunn i å støtte opp om folk historier om Gud, Jesus, Allah, Vishnu eller andre, når det er rent tullball. Ja, men dersom du setter spørsmålstegn på en god måte, så antar jeg at jo mere du spør jo mere usikkre blir dem.. Dersom det ikke er mulig å lage et meget logisk bilde, og du har det mest logiske bilde, da bør du vel sette den troende på prøve isteden for og gi en god salve med ris på baken? Hva er smart? Sitte og kaste dritt på folk eller sette spørsmålstegn? En teist er en som tror på en (eller flere) guder. En ateist er en som ikke tror på noen guder, evt en som fornekter en guds eksistens i det hele tatt. Ergo er det ingen som vet hva eventuelle guder er, det nærmeste man kommer er å tro noe om en spesiell gudsform. Polyteist og teist... Ateist. det er utrolig idiotisk at folk setter verandre i bås. Selv kjenner jeg disse begrepene, og syntes de er tullete.. Ateist eller teist, mennesker begge to... En som kaller seg ateist benekter noe som han ikke vet hva er... En religion er per definisjon organisert, og er man organisert så har man regler (lover). Fuck religion! På hvilken måte var Åsatru organisert? Utifra mitt syn så er Åsatru for oss i Skandinavia mest relevant, og asiatiske religioner som Islam, jødedommen og kristendommen helt urelevant. Hvilke dogmer, regler og lover finner du i Åsatru eller andre naturreligioner? Tja det lurer jeg på å.. Det jeg lurer mest på egentlig er hva de tror på? Kan noen beskrive hvordan denne troen fungerer i hjernen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg