fatalicus Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 må først beklage at titelen ble litt kuttet, men gikk tom for plass. Det jeg lurte på er om det finnes noen lover eller regler mot å spille høy musikk utover kvelden og natta? Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi i en av leilighetene i en fire-mans bolig nær huset vårt, så bor det noen ungdommer. Om våren og sommeren så pleier de å spille jævlig høy musikk gjerne ut til rundt 3-4 om natta. i helgene kan jeg forstå det (selv om det er irriterende) men når de gjør det på hverdager, når folk skal på jobb om morgenen dagen etterpå, syns jeg det begynner å gå for langt. Jeg syns å huske at jeg leste en gang at man ikke har lov til å spille musikk over et vist nivå etter kl. 12 uten å gi ut nabovarsel eller noe slikt. kan dette stemme? takker for all hjelp med å finne ut av dette. PS. hvis dette er feil sted å spørre så si ifra, så skal jeg spørre om å få tråden flyttet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Går ann å klage til politiet, naboene skal ha nabovarsling de gangene de tror støy kan være til sjenanse. edit: Mange som klager på russen denne tiden, tviler på om du får prioritet nå. Endret 4. mai 2007 av Rakib Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Noe småinfo: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=122289 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Her er det jeg fant om støy i lovverket: LOV 1902-05-22 nr 10: Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven). 35te Kapitel. Forseelser mod den almindelige Orden og Fred. § 350. Den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer a) den alminnelige fred og orden, b) den lovlige ferdsel, c) omgivelsenes nattero eller d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg, straffes med bøter eller fengsel inntil to måneder. På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre. Medvirkning straffes på samme måte. LOV 1981-03-13 nr 06: Lov om vern mot forurensninger og om avfall (Forurensningsloven). Kap. 2. Alminnelige bestemmelser om forurensninger. § 6. (hva som forstås med forurensning) Med forurensning forstås i denne lov: 1) tilførsel av fast stoff, væske eller gass til luft, vann eller i grunnen, 2) støy og rystelser, 3) lys og annen stråling i den utstrekning forurensningsmyndigheten bestemmer, 4) påvirkning av temperaturen som er eller kan være til skade eller ulempe for miljøet. Som forurensning regnes også noe som kan føre til at tidligere forurensning blir til økt skade eller ulempe, eller som sammen med miljøpåvirkning som nevnt i nummer 1 til 4, er eller kan bli til skade eller ulempe for miljøet. § 9. (forskrifter om forurensning) Forurensningsmyndigheten kan gi forskrifter om: 1. grenseverdier for hvilke forurensninger som skal være tillatt eller at forurensning helt eller til bestemte tider skal være forbudt, 2. grenseverdier for forekomster av visse stoffer, støy, rystelse, lys og annen stråling i miljøet, og hva som skal gjøres dersom grenseverdien overskrides, 3. hvordan faste og midlertidige anlegg skal være innrettet og hvordan en virksomhet skal drives for å motvirke forurensning, 4. kvalitetskrav til utstyr til vern mot forurensning og at slikt utstyr ikke må omsettes uten å være godkjent av forurensningsmyndigheten, 5. at driftspersonell i virksomhet som kan medføre forurensning skal ha bestemte kvalifikasjoner. Forskriftene etter nummer 1-3 kan fastsette at de helt eller delvis og på nærmere vilkår skal gjelde i stedet for tillatelse etter § 11. Hvis det etter forskriftene er nødvendig å søke om tillatelse, gjelder bestemmelsene i kap. 3. De vilkår som kan settes i den enkelte tillatelse, jf. § 16 kan i stedet fastsettes som forskrift etter paragrafen her. Forurensningsmyndigheten kan i det enkelte tilfelle gjøre unntak fra forskrift som tillater forurensning dersom vilkårene nevnt i § 18 første ledd foreligger eller dersom forskriften selv gir adgang til det. Forskrifter etter denne paragraf kan begrenses til bestemte geografiske områder. LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven). Kapittel 7. Omplassering og avliving mv. av hunder, erstatningsansvar og straff § 28. Straff Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn. Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig a) angriper eller skader person, b) jager, angriper eller skader dyr, eller c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig. Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det. Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt a) unnlater å etterkomme pålegg og forbud nedlagt av politiet i samsvar med lovens § 17, eller b) overtrer forbud gitt ved §§ 19, 21, 22 eller ved forskrifter eller enkeltvedtak gitt etter disse bestemmelsene. På samme måte straffes medvirkning og forsøk. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 takker for hjelpen! ^_^ Nå har jeg i hvertfall et grunnlag for å klage hvis det skulle bli nødvendig fremover. igjen, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg syns å huske at jeg leste en gang at man ikke har lov til å spille musikk over et vist nivå etter kl. 12 uten å gi ut nabovarsel eller noe slikt. kan dette stemme? 8537939[/snapback] Den konkrete grensen finner du i enten i kommunens støyforskrifter, og/eller i reglementet for det aktuelle bygget der leiligheten er. Vanligvis er det snakk om ro etter kl 23. Rette instans ved overtredelse er politiet. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 takker for hjelpen! ^_^ Nå har jeg i hvertfall et grunnlag for å klage hvis det skulle bli nødvendig fremover. igjen, takk for hjelpen! 8545385[/snapback] Hvis du vil ha en stopp på det, ring politiet etter klokken 11, si at det er høy musikk og at det er til sjenanse... Det bruker å roe seg etter at politiet har vært der, hvis de må komme tilbake. så er det ofte de oppløser festen. Skjer dette mange nok ganger, så kan faktisk stereoanlegget bli inndratt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå