Gå til innhold

Varme i båter med outboards?

Anbefalte innlegg

Hei

Spekulerer på en ting, pga at jeg har en pådriver (kona) til at vi skal skifte båt til en som er "mere lukket", også igjen pga at det klages om at det er for kaldt,måtte begynne å regne ja, osv, i nåværende båt.

Ok, selvfølgelig har jeg tenkt at: "det hadde vært topp å sitte mere beskyttet nå"

I den sammenheng så har jeg/vi sikla veldig på Bella 530 excel sia den ble lansert, den er kun små cm større enn nåværende skute, men er jo kalesje. Så den blir jo "tett" og med 115hk som jeg skal ha så går den også godt, og det er å en pen båt.

Uansett, hvordan er det mulig å få varme i en bowrider?

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en her, hos maritim: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1324...upkey=009003010

Men hvor effektiv den der er til å holde smårfingrene til kona varm aner jeg ikke... 120w er ikke mye, og den trekker en del da. Strømforbruk: 10,4 ampere.

Om du vet om andre vifter ulfjoh01 enn den jeg fant hos maritim, så sleng inn link da. :)

Ellers ja så finner jeg ikke stort annet, men som du sier også csViRuS, så er det alltid vært ett hav av muligheter med innbords. Men koster flesk mye av det :)

Vi har rimelig lang båt sesong, men det vil nå ikke bli mere kaldt i bella 530 vs vår åpne skjærgårdsjeep. For som jeg har sagt til kona å, du/vi slipper nå vindtrekken, så jeg ser ikke på det som det helt store problemet.

Bli det for kaldt til henne, så får bare jeg og guttene kjøre alene da. ;)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Fant en på finn : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...8&pos=7&tot=500

Er ikke bilde av den da, sikkert et svært beist :!:

8545046[/snapback]

Den er ikke så veldig stor på "ruv" men den svelger noe enormt med bensin husker jeg. Bli også enormt varmt og på kort tid ;) hadde en vw boble noe år tilbake, hvor det stod en sånn. Ble det så varmt at den smelta skosåler til baksete-pasasjerer. :!:

kansje denne typen  men større etter behov

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2185...upkey=009003040

8546546[/snapback]

Den ser billig ut, men det er jo en ovn. Funker nok fint den, da får jeg bare høre hva kona sier om den.

Lenke til kommentar

Var fin den du å linka janulf.

Flotte tips, Takk.

Men der slo du på hodet til en spiker heanwi :)

Selv så er jeg en ihuga kaffedrikker så der falt jeg på et bra spor ;)

Er det ikke fare for at det renner ut rødsprit da?

Evt en som går på gass vært sikrere....

Har du link til en sånn?

Lenke til kommentar

jeg vil prøve å argumentere imot kokeaparat hvis du skal varme dere i en åpen båt forde den varmen vil forsvinne rett opp mens stråle ovner har en konstant varme i den retninga du peker den

men som sakt så kan du koke på et apparat ;):p

Lenke til kommentar

Er det ikke fare for at det renner ut  rødsprit da?

Har du link til en sånn?

8552447[/snapback]

Har selv ORIGO 1500 og er meget effektiv. Har hatt en slik i 3 år, og så langt har det ikke lekket ut noe, men velter den er det stor sjanse for at noe kommer ut (har ikke testet :p ). Man bør ikke bruke en slik (eller noe som har flammer) under høy hastighet, uansett type (EL-ovn muligens).

Men hvis man kun trenger en oppvarmingskilde er nok en gassbrenner ovn best.

Som sagt, er det kjekt å ha muligheten til å koke/steke noe også :)

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
jeg vil prøve å argumentere imot kokeaparat hvis du skal varme dere i en åpen båt forde den varmen vil forsvinne rett opp mens stråle ovner har en konstant varme i den retninga du peker den

men som sakt så kan du koke på et apparat ;):p

8552488[/snapback]

sant sant, men er uansett snakk om i litt kjølig vær og da er jo kallesjen lukket.

du burde vel tenke på om den skal brukes i fart :/ gassgreier liker sjeldent det

8552508[/snapback]

Bli nok værre å bruke åpne varme i fart :p Ser ikke for meg å kjøre i 40kn med noe som står å brenner i kabin nei. :)

Skal noe avgi varme i fart så bør det evt være en el-vifte av noe slag evt.

Er det ikke fare for at det renner ut  rødsprit da?

Har du link til en sånn?

8552447[/snapback]

Har selv ORIGO 1500 og er meget effektiv. Har hatt en slik i 3 år, og så langt har det ikke lekket ut noe, men velter den er det stor sjanse for at noe kommer ut (har ikke testet :p ). Man bør ikke bruke en slik (eller noe som har flammer) under høy hastighet, uansett type (EL-ovn muligens).

Men hvis man kun trenger en oppvarmingskilde er nok en gassbrenner ovn best.

Som sagt, er det kjekt å ha muligheten til å koke/steke noe også :)

8552797[/snapback]

Såg kjekk ut den. kaffe er viktig ;)

Og enig, flammer i fart = :thumbdown:

But time will show, vi har jo ikke fått bella 530 excel`n enda da.

Så det gjenstår å se hvor kaldt det blir til fruen min enda, under lukket/oppslått kalesje.

Mvh kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Hei igjen, hvis vi ser bort fra brennende elementer...

Hva tror dere om denne ?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=102672

og her

http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=717

8581863[/snapback]

De var ikke så dumme de der, billige var de også! Men ikke forvent at du også får litt varm luft på deg :p (tenker da på de mest sannsynlig kun blåser en vei og med tanke på at de ikke er så store...) Men de der likte jeg :)

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

200W på 12V er litt over 16ampere.... Tømmer fort batteribanken med sånt, i tillegg bør man ha ganske så tykke kabler til et slikt apparat. Fungerer sikkert bra mens motoren er i gang, men gass/olje som energikilde ville nok vært å foretrekke.... Uansett, 200W varmeeffekt er jo ingenting mot kokeapparater/gassovner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...