Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig "problem" på Bluecom linje


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg endelig fått oppgradert hastigheten på ADSL linja mi her hjemme. Hadde før 1 mbit, men nå har jeg 3,2 mbit. Men hastigheten ville ikke fungere med en gang de oppgraderte, så i kveld tenkte jeg å teste med å koble modemet direkte i maskinen min. Da målte jeg full hastighet. Koblet så tilbake til routeren, og da fikk jeg også full hastighet. Hva kan det komme av at jeg ikke fikk full hastighet før jeg gjorde dette? Har prøvd å restartet både modem og router flere ganger uten at det fungerte.

 

Modemet er et Xavi X8221r-8 (bridge modem) og routeren er en Zyxel Prestige 324. Er koblet til en sentral som Bluecom ikke har bygd ut selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du trådløst da ? Er routing osv. satt opp riktig, har du mange NAT instanser? (åpne porter til en PC).

 

Hvor lang kabel er det mellom routeren og PCen din ?

 

Har du prøvd flere porter?

 

EDIT:

 

Vet dette ikke var strukturert satt opp :p

Endret av Nets
Lenke til kommentar
Kjører du trådløst da ? Er routing osv. satt opp riktig, har du mange NAT instanser? (åpne porter til en PC).

 

Hvor lang kabel er det mellom routeren og PCen din ?

 

Har du prøvd flere porter?

 

EDIT:

 

Vet dette ikke var strukturert satt opp :p

8537640[/snapback]

 

Kjører trådløst fra egen AP, men det skal jo ikke ha noe å si. Maskinen jeg testet med var på det kablede nettet. Var samme problem på alle maskiner. Har bare en NAT router og det er zyxel routeren jeg nevnte. Mellom routeren og maskinen er det vel en kabel på ca. 2-3 meter.

Lenke til kommentar

Nå har jeg samme problemet igjen. Routeren har stått på noen dager, og var hastigheten tilbake på like uner 1 mbit. Jeg prøvde først å restarte router, ingen endring. Jeg gjorde da som sist, koblet modemet direkte i maskinen, fikk full hastighet. Koblet så tilbake på routeren og igjen full hastighet gjennom routeren. Hvordan kan dette ha seg?

 

NB: Restartet ikke Xavi modemet, så virker ikke til at probelmet er på linja.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Hadde et tilsvarende problem engang. Problemet var at ved bruk av p2p programmer så fyllte rutingtabellen til ruteren seg så sykt opp at den ble treg og omtrent stupte.

 

Dersom dette skjer hos deg og du bruker p2p programmer (torrents etc), så ville jeg satt ned antall connections.

Lenke til kommentar
Hadde et tilsvarende problem engang. Problemet var at ved bruk av p2p programmer så fyllte rutingtabellen til ruteren seg så sykt opp at den ble treg og omtrent stupte.

 

Dersom dette skjer hos deg og du bruker p2p programmer (torrents etc), så ville jeg satt ned antall connections.

8550262[/snapback]

 

Nix, jeg har ikke brukt noen torrent programmer eller andre fildelingsprogrammer her nå i det siste. Er for det meste min far som bruker linjen, og han bruker for det meste bare til enkel surfing og tv2 webtv.

Lenke til kommentar
Hadde et lignende problem med tele2.  Modemet syncet med forskjellig hastighet ganske tilfeldig.

Når jeg så på nettverkshastigheten (ctrl-alt-del) så begynte den på 4Mbit før den skarpt droppet til 3Mbit.  Feilen viste seg å ligge i sentralen og ble bra etter en justering (reset?) hos ISP.

8550649[/snapback]

 

Det er en ting som er synn med Bluecom, jeg kan ikke selv se hvilken hastighet modemet er syncet på, og bluecom support har heller ikke mulighet til å se det når det er en telenor sentral.

Lenke til kommentar

Har fått samme problemet som i første post. Jeg målte i dag under 1 mbit igjen, så jeg gjorde som sist. Tok kabelen ut av switchen som er koblet mot Zyxel routeren, og kobla den direkte i Xavi modemet. Fikk full hastighet. Koblet tilbake sånn det var før, full hastighet. Men har på følelsen av at den kommer til å synke igjen siden den nå har gjort det 3 ganger. Det rare er at jeg restartet IKKE modem ELLER router for å få tilbake hastigheten, jeg flyttet bare kabelen, så modemet var i sync med sentralen hele tiden.

 

Noen som har noen god forklaring på hvorfor dette skjer?

 

Mer informasjon om oppsettet i første post. I tillegg til routeren har jeg en 3Com 10/100 mbit hub i nettet, og hastigheten internt er stabil og god. Ikke overbelastet i allefall. Får nøyaktig samme måle-resultater på en maskin koblet til den trådløse nettet som på den stasjonære maskinen min.

Lenke til kommentar

Edit: dette ble litt irrelevant, da det var flere som hadde samme problem...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kanskje det er noen som "låner" det trådløse nettverket? Har du WPA-kryptering? Et uknekkelig passord`? For å finne ut om noen bruker det trådløse nettet, kan du gå inn på routeren og se på hvilke IP-adresser den har delt ut. Det står gjerne under "DHCP Server" eller "DHCP Clients". Husk at alt som har vært på nettverket på et eller annet tidspunkt kan dukke opp her, laptoper, x-box, mobiler, etc. Hvis du er veldig heldig så fører den opp når den sist delte ut en adresse til enheten. Da er det lett å oppdage en ivrig p2p-brukende nabo.

 

Du kan prøve en kommando som heter "netstat -n" i en DOS-boks. Det er ikke helt idiotsikkert, men hvis du har titalls tilkoblinger uten å drive med noe særlig, så har du nok noe spyware/malware på maskinen som bruker internett.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Edit: dette ble litt irrelevant, da det var flere som hadde samme problem...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kanskje det er noen som "låner" det trådløse nettverket? Har du WPA-kryptering? Et uknekkelig passord`? For å finne ut om noen bruker det trådløse nettet, kan du gå inn på routeren og se på hvilke IP-adresser den har delt ut. Det står gjerne under "DHCP Server" eller "DHCP Clients". Husk at alt som har vært på nettverket på et eller annet tidspunkt kan dukke opp her, laptoper, x-box, mobiler, etc. Hvis du er veldig heldig så fører den opp når den sist delte ut en adresse til enheten. Da er det lett å oppdage en ivrig p2p-brukende nabo.

 

Du kan prøve en kommando som heter "netstat -n" i en DOS-boks. Det er ikke helt idiotsikkert, men hvis du har titalls tilkoblinger uten å drive med noe særlig, så har du nok noe spyware/malware på maskinen som bruker internett.

8595888[/snapback]

 

Takker for svar!

 

Nei, det er ingen andre enn meg på det trådløse nettet. Har sjekket loggen i accesspunktet, og kjører wep-kryptering + mac filtrering. Vet at det er mulig å knekke wep ganske enkelt, men føler meg trygg på at ingen andre er på nettet. Jeg har også graf over nettbruken (MRTG som henter via SNMP fra Zyxel routeren), og det er ingen tegn til at nettet er brukt av andre der. Jeg tror heller ikke det har noe med saken å gjøre siden hastigheten faller på nøyaktig samme sted hver gang og at det kommer tilbake med en gang jeg flytter over kabelen.

 

Til deg som har samme problem: Hvilket utstyr (router, modem) kjører du?

 

Jeg bruker heller ikke noe fildeling på denne linjen, er for det meste min far som bruker den og han bruker den for det meste bare til enkel surfing og se på nett-tv.

 

En annen ting jeg kan nevne er at opplastingshastigheten ikke endrer seg, den er stabil.

Lenke til kommentar

Jeg har et Speed Touch Home modem, som går over til en CNet 8 Porters Switch - for øyeblikket er 4 andre pc'er koblet til nettverket her.

 

Akuratt nå har jeg kun 266kb nedlasting, dette holder ikke mål fra Bluecom (Volcom's) side. De lovet meg 4 MB linje for snart en måned siden (Dette skulle bli oppgradert fra 1MB linjen vi hadde). Vi fikk kun 2 MB etter mye klaging, og nå er den nede i 266 kb siste måling.

 

Redigert: Målte hastigheten igjen og nå er den på 2,4 MB. Fortsatt bare halvparten av hva vi har betalt for.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar
Jeg har et Speed Touch Home modem, som går over til en CNet 8 Porters Switch - for øyeblikket er 4 andre pc'er koblet til nettverket her.

 

Akuratt nå har jeg kun 266kb nedlasting, dette holder ikke mål fra Bluecom (Volcom's) side. De lovet meg 4 MB linje for snart en måned siden (Dette skulle bli oppgradert fra 1MB linjen vi hadde). Vi fikk kun 2 MB etter mye klaging, og nå er den nede i 266 kb siste måling.

8596080[/snapback]

 

Hvordan er det akkuratt samme problem? Får du full hastighet når du kobler deg direkte i modemet? Hos deg tipper jeg at linjen er problemet, men det skal jo ikke være problemet her siden jeg får full hastighet ved kobling direkte til modem, og når jeg kobler tilbake på routeren.

Lenke til kommentar

Fikk i dag mail fra Bluecom (Faktisk!!). De skrev at de ville prøve å sette ned hastigheten, men kan det virkelig være det som er problemet når jeg bare gjør det jeg gjør for å få tilbake hastigeten? Hastigheten er jo stabil så lenge det varer.

 

De sa også at jeg skulle ringe når jeg er ved utstyret for å feilsøke. Hva kan det være jeg må feilsøke på? Har prøvd å bytte kabel, splitter og alt. Har ikke prøvd med annen router, men vurderer å prøve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...