Gå til innhold

hvis to biler med akkurat samme vekt...


Anbefalte innlegg

igår på trafikalt grunnkurs, forklarte læreren noe som forskere hadde sagt:

 

hvis to biler som veier AKKURAT like mye er på kolisjonskurs, gjør de lurt i å øke farten...

 

dette er jo helt imot fysikklovene. jo hardere man treffer, jo mer skade.

noen som kan gi et vitenskapelig bevis på at dette er mulig/umulig?

 

edit: spørsmålet er vel heller: hva vil skje, og hvorfor? :blush:

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at hvis de to bilene øker farten, så blir det mindre skader på bil (og passasjerer) ?

Høres jo helt rart ut. Strider imot det jeg har lært i fysikk iallefall.

Hmm.. kanskje det hjelper hvis en av de to bilene øker farten...?

Lenke til kommentar

Det er helt feil.

 

Eller, når jeg tenker meg om: ved større fart vil du få mer deformering = lengre stopptid = mindre g-krefter. Dvs. har ikke regnet på dette, så g-kreftene kan bli større på grunn av den økte farten.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Det er helt feil.

 

Eller, når jeg tenker meg om: ved større fart vil du få mer deformering = lengre stopptid = mindre g-krefter. Dvs. har ikke regnet på dette, så g-kreftene kan bli større på grunn av den økte farten.

8537328[/snapback]

 

Men samtidig vil du få langt meir kraft ved auka fart, så i så fall må du finne det punktet der forholdet mellom stoppetida og den samla krafta er på sitt beste.

 

Tåpelig teori IMO uansett, større fart vil nok berre gi større skade.

Lenke til kommentar
Det er helt feil.

 

Eller, når jeg tenker meg om: ved større fart vil du få mer deformering = lengre stopptid = mindre g-krefter. Dvs. har ikke regnet på dette, så g-kreftene kan bli større på grunn av den økte farten.

8537328[/snapback]

 

Men samtidig vil du få langt meir kraft ved auka fart, så i så fall må du finne det punktet der forholdet mellom stoppetida og den samla krafta er på sitt beste.

 

Tåpelig teori IMO uansett, større fart vil nok berre gi større skade.

8537474[/snapback]

Ja, det var da vel det jeg skrev etterhvert ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Skadene blir mest mulig jevnt fordelt om de har nogenlunde lik bevegelsesmengde (ergo mest mulig lik fart om de har lik masse) når det er snakk om biler av samme form og cirka samme vekt. Jeg tror hvertfall at det er slik. Men det finnes ingen tvil om at lavere fart = mindre skader.

Lenke til kommentar

Alltid trodd kraften mellom to systemer var lik dersom den algebraiske summen var lik, altså om begge kjører i 60, eller den ene i 40 og den andre i 80, eller den ene står stille og den andre i 120? Eller er jeg heeelt på jordet. Vi tok aldri opp dette temaet i 2FY ihvertfall.

Lenke til kommentar

Holder man på å kollidere så bremser man! :p Og/eller svinger unna.

 

Har hørt motorsykkelkjøreskolelærere som bastant påstår at Ducati er totaktere pga. at det renner olje ut av potta, så jeg har ikke lengre store tiltroen til alt kjøreskolelærere sier. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan man skal nyttegjøre seg dette i praksis uansett. Man havner over i motsatt kjørefelt, observerer at den vordende kollisjonspartneren kjører klin lik bil med identisk antall passasjerer av samme vekt, og tenker "hei, jeg tror jammen jeg klemmer til litt ekstra". Dette må også skje rimelig brennkvikt.

 

Kanskje moralen er: hvis du skal leke chicken med noen, sørg for at dere har identiske kjøretøy?

Lenke til kommentar

Hvis 2 like enheter treffer hverandre med samme kraft, blir begge likt deformert.

Hvis 2 like enheter treffer hverandre med ulik kraft, blir den som har minst fart mest skadet..

Dette er fordi energien må "elimineres" i et kjapt øyeblikk. Biler som har lik fart, vil ødelegge mye på hverandre, og det meste står raskt "stille". Dermed må "all" energien gå til deformering av bilene. Hvis den ene bilen har mindre fart, vil en del av energien gå til å slenge denne bilen bakover og mindre av energien vil deformere den andre bilen. Men dette er energien fra den tunge bilen som deformerer og dytter bilen bakover. Dermed er det mindre energi fra den trege bilen som påvirker den raske!

 

Men.. Å øke farten vil neppe hjelpe, fordi da øker du energimengden, og da vil det være mer energi som må asorberes..

 

Eksempel: (like biler..)

 

Begge 50 km/t: 50% skade på begge biler..

A 50 og B 55 Km/t: Ca 52% skade på A og 51% skade på B

A 40 og B 50 Km/t: Ca 45% skade på A og 43% skade på B

A 0 og B 50 Km/t: Ca 38 % Skade på A og 30% skade på B

 

Dette er bare fiktive tall, men de illustrerer fakta i saken..

 

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg mener da det er revnende likegyldig hvilken hastighet hver av bilene har relativt til bakken, eneste som teller er den relative hastigheten mellom bilene. Det blir samme skade om ene bilen kjører 120 km/t og den andre står i ro, så om de kjørte 60 km/t mot hverandre. Nå snakker vi også om veldig idealiserte kollisjoner.

 

Synes det er litt drøyt av en kjøreskole å si at om du er på direkte kollisjonskurs med en bil, bør se om motstående bil er identisk med din, for å så vurdere om du skal bremse eller gi bånn gass.

Lenke til kommentar

To like biler med samme fart og vekt på kolisjonskurs vil deformasjonsmessig kunne sammenlignes med å treffe en stillestående betongevegg.

Årsaken til dette er at de like bilene med samme fart bil deformeres likt ved en senterlinje mellom dem.

Del for del vil deformeres likt mot tilsvarende del uten å bryte over denne senterlinjen og i praksis bli som å treffe en betongvegg.

 

Det med å øke farta kan kun hjelpe dersom formålet med møtet var en sikker og smerteløs død og selv da er man ikke sikker på å lykkes.'

 

EDIT:

Dåg synes jeg trådstarters avatar bekrefter godt teorien med økt fart i en kolisjon.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
To like biler med samme fart og vekt på kolisjonskurs vil deformasjonsmessig kunne sammenlignes med å treffe en stillestående betongevegg.

Årsaken til dette er at de like bilene med samme fart bil deformeres likt ved en senterlinje mellom dem.

Del for del vil deformeres likt mot tilsvarende del uten å bryte over denne senterlinjen og i praksis bli som å treffe en betongvegg.

 

For å pirke litt, vil vel ikke det stemme helt, bilene må vel være speilvendte i fartsretning for at det skulle tilsvare å treffe en betongvegg. Om du skulle kræsje med en engelsk versjon av din bil, vil vel det kunne skje...:)

Lenke til kommentar
Begge 50 km/t: 50% skade på begge biler..

A 50 og B 55 Km/t: Ca 52% skade på A og 51% skade på B

A 40 og B 50 Km/t: Ca 45% skade på A og 43% skade på B

A 0 og B 50 Km/t: Ca 38 % Skade på A og 30% skade på B

 

Dette er bare fiktive tall, men de illustrerer fakta i saken..

Jeg vet ikke hvordan du kom opp med dem, men de er feil. Det blir like mye skade på begge bilene uansett.

Lenke til kommentar
Begge 50 km/t: 50% skade på begge biler..

A 50 og B 55 Km/t: Ca 52% skade på A og 51% skade på B

A 40 og B 50 Km/t: Ca 45% skade på A og 43% skade på B

A 0 og B 50 Km/t: Ca 38 % Skade på A og 30% skade på B

 

Dette er bare fiktive tall, men de illustrerer fakta i saken..

Jeg vet ikke hvordan du kom opp med dem, men de er feil. Det blir like mye skade på begge bilene uansett.

8543923[/snapback]

Blir det ikke summen av kreftene hver sin vei mot møtepunktet som teller? Dette vil da fordele seg på objektene avhengig av massen til de forskjellige?

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Neste gang du er på trafikalt grunnkurs, konfronterer du ham med påstanden hans. Spør også om han heller ville kollidert i 150 km/t fremfor 20 km/t. Da BØR det demre for han at påstanden hans er helt feil.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...