King-Nothing Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg har laget noen i størrelsen 85 x 54 mm. Åpnet et nytt dokument og valgte A4 som størrelse. Meningen var da å klippe ut et originalt et på 85 x 54 og lime inn så mange jeg fikk plass til på et A4 ark. Gjorde det, men når jeg skriver ut dette A4 arket så er de vesentlig mindre enn 85 x 54. Kan nesten ikke se hva som står der. Skjer dette fordi at Photoshop automatisk minsker størrelsen på de når jeg prøver å lime inn på et A4 ark? Eller er det noen annet jeg har gjort feil? Bruker Photoshop CS2. Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg har laget noen i størrelsen 85 x 54 mm. Åpnet et nytt dokument og valgte A4 som størrelse. Meningen var da å klippe ut et originalt et på 85 x 54 og lime inn så mange jeg fikk plass til på et A4 ark. Gjorde det, men når jeg skriver ut dette A4 arket så er de vesentlig mindre enn 85 x 54. Kan nesten ikke se hva som står der. Skjer dette fordi at Photoshop automatisk minsker størrelsen på de når jeg prøver å lime inn på et A4 ark? Eller er det noen annet jeg har gjort feil? Bruker Photoshop CS2. 8536662[/snapback] Sjekk at begge dokumentene har samme dpi. Det er ofte grunnen til at ting blir skalert. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Begge er i RGB 8-bit. Men det var kanskje ikke det du spurte etter? Ikke noe racer på dette. :!: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Det var ikkje det han tenkte på nei. Gå til Image --> Image size og sjå kva som står ved Resolution. Det talet skal vere det same i begge dokument vil eg tru. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Det sto 72 på logoen og 300 på den blnke A4 sia. Byttet sistnevnte til 72, og da ble alt så meget bedre. Takk for svar! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Må jeg velge 72 eller 300 dpi for å få normal størrelse? For når jeg printer ut nå så blir de mindre enn målet de er laget etter... Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Slå på linjaler i PS (Vis-->Linjaler (ctrl+r)) og sett opp noen hjelpelinjer i tillegg (vis-->ny hjelpelinje), bruk dette for å få helt riktig størrelse. DPI har egentlig ikke noe å si for utskriftstørrelsen, om det er 72 eller 500 dpi så blir det forsatt like stort når det skrives ut, så sant størrelsen på dokumentet er A4, hvis ikke kan man benytte "Skriv ut med forhåndsvisning" og velge "skaler etter medier" da dyttes alt innenfor den størrelsen man har valgt i skriverdriveren. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Muligens litt på siden, men: Trykksaker bør sjelden ferdigstilles i photoshop, iallefall ikke av den typen vi snakker om her. Photoshop håndterer hovedsaklig punktgrafikk (pixelbilder om du vil), det gjør at du alltid vil ha utfordringer med hensyn til skalering (degradering av kvalitet ved endring av størrelser). Photoshop kan derimot være utmerket til å produsere delelementer som skal være med i en ferdig trykksak, og særlig der man har behov for "fotografisk" gjengivelse, og selvsagt til alt skjermbasert grafikk. Til visittkort og det meste annet som skal trykkes ut fysisk vil jeg anbefale deg å sette deg inn i vektorgrafikk. Dette er grafikk som tegnes ved hjelp av matematiske formler og regler. Dette er mao ikke "fysisk" begrenset til størrelser på samme måte som punktgrafikk. Spesielt til tekst kan dette være viktig, og små bokstaver holder seg ofte bedre fysisk i vektorgrafikk. Illustrator er et eksempel på et slikt program, og håndterer også farger og effekter til trykk bedre. Mye kan gå galt på veien fra skjerm til papiret om du ikke har noe erfaring, men du får som regel det du trenger av hjelp fra trykkeriet som skal reprodusere tingene dine. Ting til trykk bør heller ikke være i RGB, da kan du fort bli skuffet når du får igjen trykkresultatet, da ganske mye av fargespekteret i RGB ikke kan gjenskapes i CMYK (som print oftest bruker). Resultatet er ofte blassere resultat med kjipere kulør enn det du så på skjermen. Det minste du bør gjøre er å jobbe i et CMYK dokument i photshop og sette DPI til et sted mellom 200 og 300, og samtidig sjekke den fysiske "image size" i mm (antall pixler vil da reguleres av DPI, mao hvor tett du setter sammen pixslene.) Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Slå på linjaler i PS (Vis-->Linjaler (ctrl+r)) og sett opp noen hjelpelinjer i tillegg (vis-->ny hjelpelinje), bruk dette for å få helt riktig størrelse.DPI har egentlig ikke noe å si for utskriftstørrelsen, om det er 72 eller 500 dpi så blir det forsatt like stort når det skrives ut, så sant størrelsen på dokumentet er A4, hvis ikke kan man benytte "Skriv ut med forhåndsvisning" og velge "skaler etter medier" da dyttes alt innenfor den størrelsen man har valgt i skriverdriveren. 8542037[/snapback] Har satt opp linjal og inne i PS så er de 9cm x 5cm. Har laget et A4 ark, og da får jeg plass til 10stk. Noe som er logisk. Men når jeg skriver ut så blir de mindre og fyller bare 1/4 del av A4 arket. PS: Jeg skriver dette bare ut selv, skal ikke sende til trykking. Dessuten er det ikke så store butikken, så det går fint å ikke bruke vektor grafikk. Har lagt det som vedlegg så kan dere se: Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Mmmhmm.. Om du gjør dette for noen som driver komersiell virksomhet synes jeg fremdeles ikke dette er særlig bra håndtverk. Personlig synes jeg du tråkker rett i alle fellene som er å oppdrive ved å jobbe med denne slags type arbeid i bitmapgrafikk. Jeg ser ikke hvordan dette ikke kunne være sikret et meget mye heldigere resultat og kvalitetsfølelse ved å ta på seg den ekstrajobben, og ikke minst spytte i de få kronene som må til for et digitaltrykk hos nermeste printsjappe. Estetisk sett synes jeg heller ikke dette er i mål, og mangler i mine øyne nettopp det rafinnementet som skal til for å gi det et intrykk av profesjonalitet- f.eks er det ganske sinnsykt å bruke en gradert slagskygge i sort i headlineren din. Jeg tørr heller ikke tenke på hvordan den symaskinlogoen kommer til å holde seg i trykk. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Du har tydeligvis god peiling på dette. Kan du ikke heller fortelle meg hvor mye du skal ha for å lage et visittkort? Så kan jeg sende det til trykking. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Om du ønsker å kjøpe en slik tjeneste må du sende en formell mail til: [email protected] Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 14. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2007 Mail sendt. Venter i spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå