Gå til innhold

Kunst er interessant.

Anbefalte innlegg

Hei folkens! :)

Har lenge hatt et stort ønske om å lære mer om kunst, da tenker jeg fortrinnsvis på malerier o.l. Jeg vet liksom ikke hvor det vil være riktig ¨å starte, ettersom den "kunstneriske verden" er så stor.

Har etter hvert lyst til å investere i ulike malerier/kunstverk, og bli en form for kunstsamler. Da tenker jeg i utgangspunktet på de store og verdenskjente kunstnernes verk...

Noen tips eller råd til hvor jeg kan/bør starte? :hmm:

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lære det grunnleggende kan du starte med en bok som f.eks. Gardner's Art Through The Ages:

http://www.amazon.com/Gardners-Through-Art...78487268&sr=8-1

Det er denne boken som brukes på grunnivå for kunsthistorie studiene. Hopp over ikke-vestlig kunst i første runde (les de kapitlene etterpå ellers blir du overveldet).

I tillegg bør du komme deg ut på museer og gallerier så ofte som overhodet mulig. Erfaring er alfa og omega, du må ut og se kunst.

Og ikke hør for mye på hva folk sier om hva som er "god" kunst, det er din egen erfaring og magefølelse som etterhvert blir din eneste rettesnor.

Lenke til kommentar
For å lære det grunnleggende kan du starte med en bok som f.eks. Gardner's Art Through The Ages:

http://www.amazon.com/Gardners-Through-Art...78487268&sr=8-1

Det er denne boken som brukes på grunnivå for kunsthistorie studiene. Hopp over ikke-vestlig kunst i første runde (les de kapitlene etterpå ellers blir du overveldet).

I tillegg bør du komme deg ut på museer og gallerier så ofte som overhodet mulig. Erfaring er alfa og omega, du må ut og se kunst.

Og ikke hør for mye på hva folk sier om hva som er "god" kunst, det er din egen erfaring og magefølelse som etterhvert blir din eneste rettesnor.

8552954[/snapback]

Denne boka var DYR! :ohmy: Så må jeg fortolle den i tillegg, må jeg ikke? Eller kan jeg få dem til å føre en mindre pris på pakken? :hmm:

Takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne boka var DYR!  :ohmy: Så må jeg fortolle den i tillegg, må jeg ikke? Eller kan jeg få dem til å føre en mindre pris på pakken?  :hmm:

Takk!

8572244[/snapback]

5 kg med kunnskap koster litt.

Det er ikke toll eller moms på bøker.

Du kan sikkert finne en billig brukt utgave hvis du snoker litt rundt. Et par år gamle utgaver er vanskelig å selge videre ettersom de fleste som skal kjøpe er studenter som trenger siste utgave.

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne. Har alltid vært litt "skap"-nyskjerrig på kunst, og prøvd å plukke opp litt der og da. Dette regner eg med kommer litt av barndommen da foreldrene mine alltid har vist interesse for kunst, kjøpt malerier og dratt meg(!) med på gallerier. Dette har vel smittet av :)

Men i min alder her eg bor føler eg det ikke helt er så populært å hverken vise interesse eller kunne noe om kunst, malerier og slike ting. Er 24 år og bor litt ut på "landet". Ut over det har eg faktisk 4 malerier selv, ett som er malt av ei veninne til tidligere samboer til min bror, 2 som er malt av tidligere samboer av min far, og ett Pollege, som var min mors favoritt. Ikke noe spesielt kostbare saker, men hver og ett er eg veldig glad i. Men eg har desverre enda ikke kjøpt noe eget, men det kommer.

Så eg ønsker å kaste meg på tråden for å følge med og for å få litt inspirasjon til hvor eg skal begynne :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...