Gå til innhold

Er Hiper'n død?

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har en Hiper 580w som ser ut til å ha sagt takk og farvel til meg... :(

Har hatt den i ett år sånn cirka, så var litt skuffende.

Problemene mine med den startet nok egentlig for en måned siden, men den gang var det ikke noe stort problem. 5 min etter at jeg startet maskina hendte det at den bare plutselig slukna. Av og til kom den på igjen etter ett halvt sekund også, og startet opp på nytt.

I senere tid har jeg måttet skru maskina på flere ganger for at den skal holde seg på. Og idag slukner den kun etter 10 - 30 sekund. Må skru av og på brytern bakpå for å kunne starte opp maskina igjen, og det samme skjer da. Kommer ikke til loading av windows engang... :nei:

Selv er jeg nok så sikker på at dette er strømforsyninga, men hører etter her for å være sikker.

Er det noe jeg kan gjøre for å fikse problemet, eller er det bare å sende den inn til komplett igjen. Ser det skal være 3 års-garanti på den.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til å ha fikset problemet med at pcen kutter strømmen nå... Tok alt ut av data'en, og plugga det inn igjen. Har ikke opplevd problemer med Hiper'en etter det.

Har nå fått ett nytt problem. Kommer ikke inn i Windows. Loading Windows-screen'en bare fortsetter i det uendelige uten at noe skjer.

Har prøvd å boote i forskjellige safe modes, men stopper opp på filen som heter gagp30kx.sys...

Jeg søkte på google etter denne fila, og fant folk som hadde noenlunde samme problem som meg. Skal forsøke noen av triksene i denne posten.

Det jeg lurer på er: Kan problemene mine med at strømmen blei kuttet midt i loadingen av windows ha foråsaket dette?

(Mulig denne posten burde bli flyttet...?)

Lenke til kommentar

Du kan vel få korrupte filer om XP ikke får lastet ferdig eller er midt i en operasjon. Så det er kanskje greit å formatere og legge inn på nytt. Enklere enn å drive å fikle i det uendelige og særlig om du ikke har noe du trenger på OS partisjonen. Evt har mulighet til å ta backup av disken.

Men det er da min mening.

Hadde et lignende problem og da sang hovedkortet på siste verset.

Lenke til kommentar

Jepp... jeg tror jeg kommer til å formatere etter dette uansett. Men i og med at jeg ikke har en annen pc her, så vil jeg prøve å komme meg innpå for å lage backup :) Kobla til den gamle harddisken min idag, og jeg kommer inn i windows'en på den. Tenkte jeg skulle bruke den til å legge backup'en min på, men det hjelper lite at jeg endelig kommer innpå pc'en, for idag begynte strømforsyningen å tulle igjen. Den virker ikke helt stabil... Skjønner ikke hvordan den kunne ha funka så feilfritt i går kveld, for nå er den nesten hel lik som den var igjen :(

Det virker som om pc'en skrur seg av når det er en eller annen oppgave som skal bli gjort. Enten om det er å lagre i bios, eller trykke enter for (å prøve) å komme inn i safe mode. Eller når Windows skal loade... Av og til er jeg så heldig at jeg kommer inn i Windows også, men strømmen kutter ganske fort etter det.

Du nevner at du opplevde lignende når HK'et ditt var gåent... Er det en måte jeg kan finne ut om dette har med strømforsyningen eller HK'et på? Uten å måtte bytte en av delene selvsagt. Har ikke noen ekstra strømforsyning liggende.

Har forsøkt å koble fra de ekstra viftene jeg har i kabinettet mitt for å se om kanskje jeg kommer lengre da (Med tanke på om det er strømforsyningen som feiler...), men virker ikke som om det er noe forskjell.

Takker :)

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig å avgjøre uten andre deler.

Du kan da f.eks teste minnet med f.eks Memtest, så er du kanskje et steg nærmere en løsning.

Det kan da også være driverfeil som gjør at maskinen kutter i windows.

Kan også være noe så enkelt som en dårlig festet kabel eller noe siden du fikk det til å fungere etter å ha tatt den fra hverandre.

Lenke til kommentar

Drog ut alt av strømkabler igjen, og kobla de til etterpå. PC'en skrur seg fremdeles av etter det.

Hver gang jeg starter opp pc'en, så kommer det fram hva slags BIOS jeg har, og etterpå kjøres en eller annen slags memory test som du snakker om (Memory testing: 1048576K OK). Alt skal vel være "OK" da? :p

Maskinen slår seg ogs av før windows begynner å loade, så tror ikke det er en driver-feil nei...

edit: En annen ting som gjør meg mer sikker på at det er strømforsyningen det er noe galt med, er at når jeg skrur av strømforsyningen og skrur den på igjen etterpå, kan jeg høre en slags summe-lyd som hele tiden skifter tone. Jeg vet ikke helt hva dette kan bety, men jeg er ganske sikker på at denne lyden ikke var der før... (Det er ikke vifta..)

Endret av Elanes
Lenke til kommentar

Mente prøv Memtest86. Om du får til.

Poster maskinen harddisker, viser hovedkortet postkoder?

Det enkleste for å bekrefte/avkrefte PSU er da rett og slett å låne en hos noen. Kanskje en butikk i nærheten har noe du kan låne!

Edit: Om du kjøpte en ferdig PC tar de vel den inn og feilsøker/utbedrer for deg.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Vil høre med en kompis om jeg kan låne en PSU av han... Vet ikke helt hva du mener med at maskinen poster harddisker, men HK'et mitt viser hvertfall koder :)

Det er et Abit AV8 HK, så dersom det er gåent, tror jeg at det er på tide å anskaffe seg en ny PC... Kjøper ikke socket 939 HK i dag :D

Lenke til kommentar

Virker som om problemet med at pc'en skrur seg av blir fikset for en liten stund, hver gang jeg legger pc'en på siden :D Rare greier... Skulle tro det var noe løst inni strømforsyninga kanskje?

Kan det hende at av/på brytern bakpå strømforsyninga har blitt slarken etter mye bruk? Uansett så har jeg klart å kødde til OS'et på den andre harddisken min og, sannsynligvis pga. at pcen har slått seg av midt i loadinga her og.. :roll: XP på denne hd'en også. Det som skjer er at windows loader som vanlig, men det er helt svart når loading screen'en går vekk. Ingenting skjer :( Samme hvis jeg prøver meg på safe mode...

Dette her var kjedelige greier :roll:

Tror det er helt klart strømforsyninga det er noe galt med... Problemet med windows'en er en annen sak, så om jeg ikke får løst det så får jeg poste i en annen del av forumet.

Takker for hjelpa :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...