Gå til innhold

Hva innebærer betegnelsen "2xDVI TV-Out HDTV"


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å skaffe meg oversikt over hva man får/ikke får på diverse skjermkort,

og møter da på en del betegnelser jeg ikke er helt fortrolig med.

 

Når det feks står "2xDVI TV-Out HDTV " skjønner jeg jo at det er 2 stk DVI kontakter, men TV-Out HDTV, hva ligger i det?

 

Og da lurer jeg jo også på hva det er når det ikke står HDTV etter betegnelsen TV-Out. Er det kun en S-Video kontakt om det ikke står noe annet..? Kan ikke alle nye skjermkort sende høyoppløsning tv signal til en tv?

 

Jeg er i utgangspuktet ute etter å finne et skjermkort som koster minst mulig, og hvor det ikke er noen krav til spillbarhet, eller støy, men det må kunne levere dagens, og gjerne morgendagens bildesignaler til en flatskjerm- tv.

Jeg sliter litt med å forstå hva jeg trenger da, feks er ikke HDMI for å få lyden i samme kabel viktig for meg, men så er det jo ting som HDCP (DRM) som gjør at jeg lurer på om man kan gå glipp av annet enn lyd i samme kabel om man bruker DVI og separat lyd.

 

Ble mange spørsmål, men håper på litt oppklaring i alle fall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Kan ikke alle nye skjermkort sende høyoppløsning tv signal til en tv?

8535622[/snapback]

S-Video og kompositt kan ikke være annet enn vanlig TV.

Skal man ha høyere oppløsning så er det HDMI, DVI, komponent, eller VGA som gjelder.

 

TV-Out HDTV burde være HDMI? Har du en link til der det kortet som er spesifisert slik?

Lenke til kommentar
... Kan ikke alle nye skjermkort sende høyoppløsning tv signal til en tv?

8535622[/snapback]

S-Video og kompositt kan ikke være annet enn vanlig TV.

Skal man ha høyere oppløsning så er det HDMI, DVI, komponent, eller VGA som gjelder.

8536115[/snapback]

Ja, den er grei, jeg mente vel egentlig alle skjermkort som har DVI ut, om noen av de ikke klarer å sende et HD bilde til en tv med DVI.

 

Hårek

TV-Out HDTV burde være HDMI? Har du en link til der det kortet som er spesifisert slik?

Ja, spørsmålet er i grunn generelt, men utgangspunkt for Tv-Out HDTV spørsmålet var for eksempel dette HIS Radeon X1650XT 256MB GDDR3

Ser også at det opereres med betegnelsen DVI-D og DVI-I som jeg heller ikke vet hva er.

Et eksempel på et lavpriskort som betegnes DVI-D er dette Asus GeForce 7100GS TurboCache DDR2, PCI-Express,supports 512MB,Tv-Out/DVI-D. Er det noe som tilsier at et så enkelt kort ikke vil kunne gjøre jobben? Så langt jeg har forstått er avspilling av HD materiale først og fremst en cpu intensiv oppgave.

 

Et eksempel på budsjett kort med betegnelsen DVI-I er dette Asus GeForce 7300GS 256MB DDR2, HDTV, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Retail, og som jo også har betegnelsen HDTV i navnet.

 

Takk for at du hjelper Hårek, det er jo en jungel dette her, var lettere i gamle dager gitt :p

 

Edit, jeg finner ikke igjen akkurat det kortet jeg klippet ut topic i denne tråden fra, jeg ser at den linken jeg la inn nå ikke er helt riktig, der er det jo TV-out/HDCP, o ikke HDTV. Skal se om jeg ikke finner hvor jeg klippet fra, om det er nødvendig for svar :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ok, takk igjen Hårek, du er god på gode linker du :thumbup:

Fikk ikke helt tak i hvordan analog komponent HDTV kommer ut kvalitetsmessig, annet enn at det er bedre enn S-video.

Men da har jeg i alle fall fått lest meg opp litt, og begynner å få oversikt. Det eneste jeg fortsatt er litt usikker på er dette med hva som kreves av grafikk-kort for avspilling av HD, det eneste jeg kan finne av krav for feks H.264/Mpeg4 er minimum 64MB minne på grafikk.

 

Er det da en korrekt konklusjon at om man ser bort fra forbedringssystemer som PureVideo ol, kan spille av HD i beste kvalitet med alle nye skjermkort som har DVI eller Komponent HDTV ut?

Lenke til kommentar

Jeg beveger meg på kanten av mitt kompetanseområde nå. :)

Men tror det er slik at man ikke er garantert full HD kvalitet på komponent. Hvis innholdet er kopibeskyttet vil komponent utgang bli skaleret ned, da er det bare HDMI med HDCP som gir full kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg beveger meg på kanten av mitt kompetanseområde nå. :)

8542414[/snapback]

Flott du prøver i alle fall, du har jo en egen evne til å dukke opp i de fleste av mine tråder der få eller ingen andre svarer :)

 

Det du nevner på slutten er drar jeg kjensel på fra da jeg prøvde å sette meg inn i HDCP betegnelsen, og du har helt sikkert rett siden komponent mangler den sikkerheten som ligger i HDMI og DVI. Så da blir det slik at man teknisk sett kan spille av HD gjennom en komponent, men i praksis vil beskyttet innhold scaleres ned til 480p eller noe sånt.

 

Vel takk for hjelpen Hårek, er ikke det letteste tidspukt å sette sammen en HTPC nå for tiden, i alle fall ikke når man skal prøve å ungå potensielle feller i nærmeste fremtid :no: .

Lenke til kommentar

Det som markedsføres som HDTV-utgang på skjermkort er som regel bare en vanlig komponentutgang. De har vel kalt utgangen "HDTV" fordi det er et veldig hett begrep for tiden. Det fører bare til forvirring etter min mening, all den tid VGA og DVI alltid har hatt støtte for høy oppløsning, det er jo bare å se på oppløsningen på PC-skjermer. Problemet ligger i elendig PC-støtte fra TV-produsentenes side, her er det mange som slurver. Det man ønsker å oppnå ved tilkobling av TV er riktig oppløsning (dvs TV-ens native oppløsning, og dermed ikke nødvendigvis 720p eller 1080p) og 1:1 pixelmapping.

 

HDCP kan omgås vha software, jeg ser selv HD DVD i full oppløsning fra PC-en via en DVI-utgang som ikke er HDCP-kompatibel.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Takk for den oppklaringen Rikky, og JA det er forvirrende. Når jeg ser på mitt X1800XT, eller 6600GT for den saks skyld har de såvidt jeg kan se akkurat samme komponent utgang som de som i dag betegnes som HDTV...

 

Har lest masse på "pixelmapping" siden, så er kjent med det 1:1 problemet.

 

Rikky

HDCP kan omgås vha software, jeg ser selv HD DVD i full oppløsning fra PC-en via en DVI-utgang som ikke er HDCP-kompatibel.

Ok, så HDCP er med andre ord ikke så viktig å ha støtte for i alle ledd av en stuepc da. Har lest at beskyttelsen ikke er særlig god. Men er det en komplisert affere å gjøre som du har gjort da? Og er det noe som er problematisk å diskutere her på forum fordi man kan bruke det til piratkopiering av beskyttet innhold?

Lenke til kommentar
Og er det noe som er problematisk å diskutere her på forum fordi man kan bruke det til piratkopiering av beskyttet innhold?

8542833[/snapback]

Jeg skal ta en diskusjon internt. Ironisk nok rammer jo HDCP i likhet med de fleste andre typer DRM de som kjøper filmene, og ikke de som laster ned.

Lenke til kommentar

pcp160,

HDCP (High-Bandwidth Digital Content Protection)

This is a DRM (Digital Rights Management) technology which currently is being used by HD-DVD and Blu-Ray movies. The movie industry thinks this will reduce piracy but it makes it a lot harder for people to back-up their originals.

 

You need a video card and monitor/HDTV which are both HDCP ready if you want to use digital connections (HDMI, DVI).

 

Analogue connections have currently no such limitations since ICT (Image Constraint Token) is not yet implemented – when it’s (2009 or even as late as 2012) the resolution will be reduced to 540p or not allowed at all. It should be noted that AACS (Advanced Access Content System) don’t allow analogue connections to transfer more than a maximum 1080i.

hdcphn3.png

Lenke til kommentar
Jeg prøver å skaffe meg oversikt over hva man får/ikke får på diverse skjermkort,

og møter da på en del betegnelser jeg ikke er helt fortrolig med.

 

Når det feks står "2xDVI TV-Out HDTV " skjønner jeg jo at det er 2 stk DVI kontakter, men TV-Out HDTV, hva ligger i det?

 

Og da lurer jeg jo også på hva det er når det ikke står HDTV etter betegnelsen TV-Out. Er det kun en S-Video kontakt om det ikke står noe annet..? Kan ikke alle nye skjermkort sende høyoppløsning tv signal til en tv?

 

Jeg er i utgangspuktet ute etter å finne et skjermkort som koster minst mulig, og hvor det ikke er noen krav til spillbarhet, eller støy, men det må kunne levere dagens, og gjerne morgendagens bildesignaler til en flatskjerm- tv.

Jeg sliter litt med å forstå hva jeg trenger da, feks er ikke HDMI for å få lyden i samme kabel viktig for meg, men så er det jo ting som HDCP (DRM) som gjør at jeg lurer på om man kan gå glipp av annet enn lyd i samme kabel om man bruker DVI og separat lyd.

 

Ble mange spørsmål, men håper på litt oppklaring i alle fall :)

8535622[/snapback]

Hei!

 

Jeg har en stuepc som jeg nettopp byttet skjermkort på for å se HD kvalitet og jeg skulle kjøpe en LCD TV sammen. Hadde samme problem som deg, leste litt rundt på nettet og her en min løsning.

 

Bruker MSI GeForce 7300 GS 256 MB skjermkort på stue pc. Skjermkortet har HDCP støtte. Slik at i framtiden når jeg skal kjøpe meg blueray-rom, HD-rom og eventuelt HD-tvkort til stue pcen så kan jeg spille av med skjermkortet.

 

 

Jeg kjøpte meg en Tatung 32" V32MCHK LCD TV, den har 1:1PIXELMAPPING. Slik at kvaliteten blir best mulig. Tenkte først å kjøpe Full HD, men nøyde meg med 720P/1080i siden her i norge så blir i HD-tv sendt i 720p og etterhvert i 1080i. Siden deres digitale bakkenett er bygd slik. Kan lese mer om det her, www.ntv.no. Legg merke til at jeg kjøpte meg ikke Tatung 32" V32MCHK-EE1, selv om den har DVT-B (MPEG2) så den ubrukelig her i Norge. Siden her i Norge vil det bli brukt DVT-B med MPEG4 istedenfor MPEG2 som brukes i Svergie. Så gå for den uten DVT-B :)

 

Stue pc'n min fungere perfekt med god oppløsning på 720p via HDMI fra pc til TV. Anbefales på det sterkeste :) Og er ikke så dyrt heller, kostet meg kun 5000kr for tv og 700kr for skjermkort :) Fornøyd med denne investeringen :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte meg en Tatung 32" V32MCHK LCD TV, den har 1:1PIXELMAPPING. Slik at kvaliteten blir best mulig. (...) Stue pc'n min fungere perfekt med god oppløsning på 720p via HDMI fra pc til TV. Anbefales på det sterkeste :)

8553695[/snapback]

Du får ikke pixelmapping med 720p fra PC, ettersom oppløsningen på TV ikke er 720p (med mindre du har en svart firkant rundt bildet). Du bør bruke native oppløsning for best mulig resultat hvis PC-en støtter det.

 

Velkommen til forumet forresten! :)

 

Ok, så HDCP er med andre ord ikke så viktig å ha støtte for i alle ledd av en stuepc da. Har lest at beskyttelsen ikke er særlig god. Men er det en komplisert affere å gjøre som du har gjort da? Og er det noe som er problematisk å diskutere her på forum fordi man kan bruke det til piratkopiering av beskyttet innhold?

8542833[/snapback]

HDCP kan enkelt omgås med programvare som AnyDVD HD. Her får du enkle valg som lar deg fjerne brukersperrer på HD DVD, pluss en del andre kjekke funksjoner. Det er greit å diskutere dette på forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...