Gå til innhold

Hvordan få filmklippene inn på dataen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har fått med meg et filmkamera nå, i og med at vi har filmet til et prosjekt på skolen, men hva enn jeg gjør kommer ikke filmen opp, bare bildene :ermm: Noe spesielt jeg må gjøre kanskje? :)

8535526[/snapback]

Du skriver ikke hvordan du forsøker å overføre filmen, men jeg gjetter på at du forsøker med USB-kabel. Du behøver Firewire-kabel for å overføre video.

Lenke til kommentar
Tror det er USB ja, men har ikke fått med noen adnre kabler :hmm:

8535982[/snapback]

Av en eller annen merkelig grunn følger FW-kabelen sjelden med, så du får nok ta turen innom nærmeste forhandler av denslags. Videre håper jeg jo at du har FW-inngang på pc'en din, ellers må det et aldri så lite FW-kort til der også...

I bruksanvisningen til mitt kamera står det noe om at USB-kabelen skal kunne brukes til overføring av video, men dette er mildest talt en sannhet med store modifikasjoner. Jeg fikk det i hvert fall ikke til å funke. Med FW var det bare å overføre, så enkelt som bare det.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke kjøpe noe ekstra i og med at dette bare er et prosjekt. Kjipe greier altså :dontgetit:

8536893[/snapback]

Tja, låne er jo gjerne et alternativ da, hvis du kjenner noen som har DV-kamera...? Ellers er det bare å bite i det sure eplet. Ingen FW, ingen film på pc'en, så enkelt er det igrunnen.

Lenke til kommentar

Ingen FW, ingen film på pc'en, så enkelt er det igrunnen.

8536939[/snapback]

Ikke riktig så enkelt. En kan ihvertfall bruke USB til overføring fra Panasonic NV-GS180 og NV-GS230 - sannsynligvis noen andre også. Kvaliteten blir muligens noe dårligere men det går an.

Lenke til kommentar

SD-kortet er eit minnekort som vert brukt til å lagre stillbilete på. Nokon DV-kamera kan overføre video i låg kvalitet via USB, og nokon (berre Panasonic, so vidt eg veit) kan overføre i full kvalitet via USB. Elles er firewire det beste.

Men kva slags kamera har du? DV-kamera (tek opp på kassett), DVD-kamera eller harddisk-kamera? Diskusjonen so langt har berre vore om DV-kamera, for dei to andre er USB det vanlege; med DVD-kamera kan ein ogso rippe DVD-en.

Om Hitachi sine DV-kamera kan overføre via USB veit eg ikkje, men du kan no prøve å opne Windows Movie Maker (ligg på startmenyen) og sjå om det finn kameraet. Du går til Fil --> Importer fra digitalt videokamera for å gjere det der.

Lenke til kommentar

DV eller DVD?

Er det DVD-kamera vil truleg ikkje WMM finne kameraet, men då følgjer det kanskje med noko programvare? Du kan alternativt berre leggje DVD-en i DVD-spelaren på maskina og rippe/kopiere filene over. For å kunne redigerast i WMM må dei truleg konverterast fyrst, trur ikkje WMM støtter VOB-filer, som truleg er det kameraet ditt lager (om det er eit DVD-kamera). Prøv å bruk t.d. Super frå http://www.erightsoft.net/ (ligg under freeware) til å konvertere filene til AVI eller WMV.

Redigert: Gløymde nokre ord.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Er mange som har problemer med å få filene fra et DVD kamera over til PC'n på riktig måte, selv om man legger DVD platen i DVD-rom spilleren. Man må ha program for å konvertere filene til .avi filer (langtekkelig prosess) eller så må man ha et av de fortsatt veldig få programmene som støtter filene fra et DVD kamera.

Når det gjelder DV kamera, så er det ihvertfall latterlig enkelt bare man har firewirekabel og firewireinngang. Bedre kvalitet blir det også.

Grunnen til at det ikke følger med firewirekabel er hovedsaklig at Firewireinngangen på PC'n kommer i to varianter. 4 og 6 pin. Skulle de lagt med noe, måtte de lagt med begge variantene. Og da koster plutselig kameraet mer enn det må. Ellers er det mange som har passende firewirekabel fra før, ettersom firewire ikke kommer i like mange varianter som USB. Disse personene er neppe interessert i å betale et par hundrelapper ekstra for kameraet bare fordi det følger med to kabler man ikke har det minste bruk for.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
spm:

finns det noen Firewire til USB2 adapter av noe slag ?

Har ikke firewire på laptopen min..

I...

8771107[/snapback]

Du må ha firewireinngang. USB (også 2.0) er ikke like stabilt som firewire, selv om de teoretisk har bedre overføringshastighet, så det finnes ingen overgang. Det er to forskjellige teknologier.

Du får firewire i form at PCMCIA/PC-Card.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...