Gå til innhold

Foreslå sanger til akustisk gitar - LES 1. POST

haarod

Anbefalte innlegg

Ser at mange har foreslått i den store gitartråden osv, men tenkte vi kunne bruke denne tråden til å foreslå sanger som spilles best på akustisk gitar.

Kan lage en liten skala som kan brukes mtp vanskelighetsgrad:

Veldig lett - nybegynnere bør kunne klare det, ofte bare grep og forholdsvis lavt tempo

(Eks: The Troggs - Love is All Around

Lett - vanskeligere grep/høyere tempo med f.eks. en intro, solo, outro

(Eks: Elliott Smith - Say Yes)

Middels - mere fingerspill

(Eks: Allison Krauss - When You Say Nothing at All)

Litt vanskelig - høyere tempo og høyere krav til fingermotorikk

(Eks: Damien Rice - Cannonball)

Vanskelig - Høyere krav til tekniske ferdigheter som picking, tap-ons, slides etc.

(Jack Johnson - Taylor)

Ekstra vanskelig - bare de beste

Foreslå gjerne noen flere sanger, men beskriv gjerne hvordan sangen er og legg til vanskelighetsgrad. Nå ligger det noen sanger som eksempler i denne posten

Regel:

Legg til link til nedlastning av tab, instruksjonsvideo eller link til tab på nettet (vet det kan være vanskelig for noen norske sanger bl.a., men da hjelper det ikke så veldig å anbefale her heller)

Endret av HKoN-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Middels:

Mozart - Greensleeves

Det er en del fingerspill, og du må spille på de rette strengene. Det kan virke vanskelig å huske alt, men etter en del øving så sitter det. Selv om det er mozart, så høres det ikke ut som noe typisk klassisk musikk. Du får forresten flere treff om du søker kun på f.eks "greensleeves tabs".

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Middels, fingerspill

Visa från utanmyra - svensk folketone, men mest kjent som Jan Johansson spilte den (og av og til feilaktig kreditert ham)

M.

edit: @kakemot, Greensleves er fin den, mend et er vel ikke Mozart, er vel folkemelodi fra Skottland (tror jeg)

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Wish You Were Here - Lett

Fin låt som er lett å lære :) Ingen vanskelige grep og sånt, litt solo greier for den som har lyst på litt utfordring som nybegynner. Men selve introen er griseenkel.

8551445[/snapback]

Jeg vil også anbefale "Wish you were here" av Pink Floyd ;) Enkel og grei sang som høres bra ut... Introen er enkel og grei. Man kan også spille Gitar-soloen på starten for å få en større utfordring :) denne soloen vil jeg kanskje regne som middels, men resten er lett

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Wish You Were Here - Lett

Fin låt som er lett å lære :) Ingen vanskelige grep og sånt, litt solo greier for den som har lyst på litt utfordring som nybegynner. Men selve introen er griseenkel.

8551445[/snapback]

Jeg vil også anbefale "Wish you were here" av Pink Floyd ;) Enkel og grei sang som høres bra ut... Introen er enkel og grei. Man kan også spille Gitar-soloen på starten for å få en større utfordring :) denne soloen vil jeg kanskje regne som middels, men resten er lett

8551576[/snapback]

Var da den han også snakket om?! :!:

Forsåvidt den første sangen jeg lærte meg på gitar.

En sang som er fin å lære er neil young-needle and the damage. Middels vanskelig.

Lenke til kommentar

Må foreslå See You Soon med Coldplay - Middels.

Kjempefin sang som har blitt brukt til flere tv-serier, og sikkert kjent for de aller fleste. Usikker på hvordan man skal stemme gitaren for denne sangen, men det bør være lett å finne på internett.

Lenke til kommentar

:hmm: Har et par stykker, nevner to jeg:

Disse er opp til deg å dømme hvor vanskelig de er, kommer ann på hvor god du er med chords!

1. The Red Jumpsuit Apparatus - Your Guardian Angel

2. Lifehouse - You & Me/You And Me

Lenke til kommentar

De seneste erobringene mine på gitarfronten er

Tears in heaven - Eric Clapton ( fin intro, likt vers og fin slutt)

Stairway to heaven - Led Zeppelin(fin start og lette vers, men du kan improvisere deg med solo'r)

Hurt - Johnny Cash(kjempelett sang, kjempefin)

Wish you where here - Pink Floyd (lett intro, søk på youtube for intruksjoner. Lett vers).

Det er disse jeg spiller for tiden, prøver å lære meg en ny sang hver kveld. Har noen andre å anbefale? Kjente som man kan spille ute blandt folk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Her er ei lita liste. En del sanger under er tatt fra Bjørn Schandys Gitarboka 1. Svært fin bok for de som vil lære seg gitar. :)

Ekstremt lette (går bare i D-dur):

- Kjerringa med staven

- Fader Jakob

Veldig lette (Flere akkorder, forskjellige komp. Fine nybegynnersanger.):

- The Beatles - Let it Be

- Bruce Springsteen - Waitin' For a Sunny Day

- Se min kjole

- What shall we do with the drunken sailor

- Happy birthday to you

- En bussjåfør, en bussjåfør

Lette (Litt mer krevende, noe fingerspill):

- The Connels - '74 - '75

- Rolling Stones - House of the Rising Sun

- Bob Marley - No Woman, No Cry

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...