Gå til innhold

[Løst] Programkanter forsvinner pga. "compiz"

Anbefalte innlegg

Når jeg aktiverer skrivebordseffektene i Ubuntu Feisty Fawn så forsvinner kantene rundt alle programmer. Jeg fant en guide som sier at problemet kan være at fargedybde i Ubuntu er satt til 16 og ikke 24, men når jeg sjekket så stod den på 24. Noen som har forslag for hvordan jeg kan fikse det?

Ellers kunne jeg tenke meg en dock som kan autoskjules når et program åpnes(har ikke så stor skjerm), vet dere om en som har denne muligheten?

Takker for svar

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør dette i terminal, hvis du har installert nvidia-glx/nvidia-glx-new:

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals --composite

Etter dette trykker du CTRL-ALT-BACKSPACE og da skal problemet være ordnet.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar

Kommandoen sudo aptitude install nvidia-glx-new (+restart av X) likte maskinen min svært lite he he Den fant plutselig ikke skjermen.

Før jeg kjører flere forslag; hvordan tar jeg kopi av xorg filen, og ikke minst; hvordan får installert denne backupen igjen hvis ting ikke går så bra?

Lenke til kommentar
Kommandoen sudo aptitude install nvidia-glx-new (+restart av X) likte maskinen min svært lite he he Den fant plutselig ikke skjermen.

Før jeg kjører flere forslag; hvordan tar jeg kopi av xorg filen, og ikke minst; hvordan får installert denne backupen igjen hvis ting ikke går så bra?

8538574[/snapback]

Gå i terminal. Hvis du står i grafisk modus kan du trykke CTRL+ALT+1 for å komme til terminal-skjerm 1. Logg inn. For å ta backup:

cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.conf.backup2007-05-05

Skulle alt krasje kan du hente inn denne backup-en slik:

cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf.backup2007-05-05 xorg.conf

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, da var det utført - betryggende. Bare for at jeg skal forstå; det kommandoen gjorde var å kopiere en tekst fil, verken mer eller mindre?

Når jeg installerte nVidia driveren kjørte jeg bare denne;

sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common

Etterpå sjekekt jeg om den var inne med å kjøre; glxinfo | grep direct og fikk yes til svar.

Men ser på Feisty guiden at jeg også(ifølge den guiden) skal kjøre sudo nvidia-xconfig Kan det være derfor det ikke går?

Endret;

Har også kjørt sistnevnte nå uten at det gjorde noe forbedring.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

8538574[/snapback]

Gå i terminal. Hvis du står i grafisk modus kan du trykke CTRL+ALT+1 for å komme til terminal-skjerm 1. Logg inn. For å ta backup:

cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf xorg.conf.backup2007-05-05

Skulle alt krasje kan du hente inn denne backup-en slik:

cd /etc/X11
sudo cp xorg.conf.backup2007-05-05 xorg.conf

8540424[/snapback]

Trenger hjelp :blush:

Jeg trenger denne backupen som nevnt ovenfor, men får det ikke til. Trykker Ctrl + ALt +1(pga. bugg kan jeg ikke bruke terminalen siden den viser blankt bilde når jeg starter den), og skriver inn cd /etc/X11 og blir bedt om passord. Problemet er at den svarer Login incorrect når jeg skriver inn passordet mitt(og jeg er helt sikker på at det er det riktige, store bokstaver er heller ikke aktivert).

Så hvordan får jeg tilbak backupen min som nevnt ovenfor?

Takker Veldig for all hjelp - her er det bare tull.

Reformulering;

I /etc/X11 har jeg liggende en backup av filen xorg.conf Denne backupen heter xorg.conf_backup2007-05-05 Ser den ligger der i nautilus.

Spørsmålet mitt er; hvordan kan jeg få lagt inn denne backupen(trenger det virkelig, maskinen er helt på trynet nå, uten programkanter, henger, tidvis mørk skjerm..).

Jeg har forsøkt to kommandoer, men hver gang får jeg beskjeden "Login incorrecct" når jeg skriver inn passordet - som jeg vet er det riktige.

En av dem jeg forsøkte var;

sudo cp /etc/X11/xorg.conf_backup2007-05-05 /etc/X11/xorg.conf

Hva gjør jeg feil - hvordan kan jeg få backupen tilbake? Kan jeg skrive gksudo nautilus, åpne og kopiere backupen og bare lime inn over den som ligger inne nå - for så og restarte X ?

:(

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Du kan bruke nautilus slik som du sier ja.

Men jeg skjønner ikke hva som skjer hos deg. Skriver du inn både brukernavn og passord? Du får logget inn, men når du skriver sudo cp, får du "login incorrect" ?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Jeg gjorde en tullefeil ang passord - bare glem det helt :blush: Skal forsøke å lime inn i nautilus nå, får se hva som skjer da.

Endret;

Da var den gamle filen tilbake og alt virker som før, herlig!

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...