MaxP2P Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd" /> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>The Sandbox</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles/master.css" /> </head> <? // INCLUDES include ("config.php"); include ("functions.php"); /* -=( DB Connections and Queries )=- */ $dbcon = mysql_connect ($server, $db_user, $db_pass) or die ("Connection to the database could not be established...<br /><b>MySQL Returns:</b> " . mysql_error()); mysql_select_db ($db, $dbcon) or die ("Could not select the requested database...<br /><b>MySQL Returns:</b> " . mysql_error()); $query = "SELECT * FROM pubnews"; $result = mysql_query ($query, $dbcon) or die ("Could not execute the query: $query<br /><b>MySQL Returns:</b> " . mysql_error()); mysql_close ($dbcon); ?> <? /* -=( DB Data Extraction )=- */ $rowcount = mysql_num_rows ($result); $rowdata = mysql_fetch_object ($result); ?> <body> <center> <div id="gpc"> <div id="banner"></div> <div id="cont_top"></div> <div id="cont_main"> <h1>Her er feil'en, hvorfor?</h1> <? echo "$rowdata->title" ?> <br /> <br /> <? echo "$rowdata->acontent" ?> <br /> <br /> <? echo "$rowdata->author" ?> </div> <div id="cont_bottom"></div> <div id="footer"></div> </div> </center> </body> </html> CSS /* The Sandbox */ /* -=(Browser override)=- */ * { margin: 0; padding: 0; background: #082F38; } /* -=(Global Page Control)=- */ #gpc { width: 934px; } /* -=(Banner Control)=- */ #banner { background: url("../images/banner.png") no-repeat; height: 135px; } /* -=(Content Box Control)=- */ #cont_top { background: url("../images/cont_top.png") no-repeat; height: 70px; } #cont_main { background: url("../images/cont_mainr.png") repeat-y; } #cont_bottom { background: url("../images/cont_bottom.png") no-repeat; height: 55px; } /* -=(Footer Control)=- */ #footer { background: url("../images/footer.png") no-repeat; height: 70px; } Endret 4. mai 2007 av MaxP2P Lenke til kommentar
eigan Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Prøv å sett border: 1px solid #fff; på noen av elementene for å se hvordan dem flyter rundt. Det kan hende cont_top bilde er for lite i forhold til str på diven. BTW: sett teksten din inn i "tagger" tittelen kan være inni en <h3> og tekst i <p> Du trenger ikke bruke <center>, med sett margin: 0px auto; i #gpc Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Takk for hjelpen, men jeg ga en eldre kode enn det, det var tatt bildet av. Kunne du se over den igjen? Jeg mener at feil'en ligger i det at hvis jeg putter inn hvilken som helst tag inn i <div id="cont_main">, så blir det oversett og nestingen feiler. Den nye taggen kommer liksom i sin egen verden... Kunne du utdype det du skrev i tykt skrift? ^^ Nå puttet jeg borders på alle div'ene. Ser jo riktig ut. "Her er feil'en, hvorfor?" og "omg" er i samme div sånn som de skal være. Hvorfor overser CSS/HTML det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-mRjwtK9u Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Det er browser override'en din som gjøre det. Regner med * betyr bruk denne der ikke har noe annet er definert, eller noe slikt. Så du kan gi h1 taggen en id eller class + style eller du kan bytte ut * med body... Endre Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Bytt ut * med "html, body". Prøv å lag en h1 css stil som har samme bilde som div'en.. Snodig feil, har du prøvd i alle browsere? -C- Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) Prøvde først å gjøre om * til "html, body" som dere sa, da fikk vi grafikk bak teksten, men mellomrommet flyttet seg over. Når jeg definerte f.eks h1 i .css å satt inn samme bilde som i div'en så ble alt slik det skal se ut. Men vil si dette er en tungvin måte, hvis vi må definere alle klassene med samme bilde som i div'ene. Så hvis noen skulle ha andre løsninger så sier vi ja takk til det også, takk for all hjelpen så langt vertfall =) Slik ser .CSS koden ut nå: /* The Sandbox */ /* -=(Browser override)=- */ html, body { margin: 0; padding: 0; background: #082F38; } /* -=(Global Page Control)=- */ #gpc { margin: 0px auto; width: 934px; } /* -=(Banner Control)=- */ #banner { background: url("../images/banner.png") no-repeat; height: 135px; } /* -=(Content Box Control)=- */ #cont_top { background: url("../images/cont_top.png") no-repeat; height: 70px; } #cont_main { background: url("../images/cont_mainr.png") repeat-y; } #cont_bottom { background: url("../images/cont_bottom.png") no-repeat; height: 55px; } /* -=(Footer Control)=- */ #footer { background: url("../images/footer.png") no-repeat; height: 70px; } /* TEST */ .h1 { background: url("../images/cont_mainr.png") repeat-y; font-size: 50pt; } (btw, jeg og maxp2p jobber sammen på samme prosjekt, hvis noen lurte) Endret 8. mai 2007 av Nitrius Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 For det første så skal det være bare h1... Ikke .h1. Da må du gi h1-taggen i dokumentet klassen H1 og det blir feil. Jeg vil tro at årsaken har noe med at H1 er et blokk-element. -C- Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 (endret) For det første så skal det være bare h1... Ikke .h1. Da må du gi h1-taggen i dokumentet klassen H1 og det blir feil. Jeg vil tro at årsaken har noe med at H1 er et blokk-element. -C- 8563121[/snapback] Mulig, men nå er det slik uansett hva vi bruker, eller når det bare er plain tekst, som ikke er gjort noe med, så fungerer det fint. Uansett så fungere det slik det ble sagt her, ved å putte bilde inni i hver klasse vi definerer i .css, men vi er åpne for andre forslag, så bare si ifra. Edit: Når jeg fjerner . foran .test f.eks, så blir alt øddelagt igjen, altså ting brytes opp... <h1 class="test">Halla dette er tøft</h1> <br /> <br /> <h2 class="test">Dette er h2</h2> <br /> <p class="test2">Hei hei, Vi tester og tester, fungere det mon tro?</p> /* TEST */ .test { background: url("../images/cont_mainr.png") repeat-y; font-size: 20pt; color: #FFF } .test2 { background: url("../images/cont_mainr.png") repeat-y; font-size: 40pt; color: red; } Endret 8. mai 2007 av Nitrius Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Tror du bør lese litt mer om CSS. h1 - stiler taggen .h1 - stiler klassen "h1" #h1 - stiler IDen "h1" Derfor vil ikke "test" funke, det er ingen tag som heter "test". ".test" vil derimot stile alle tagger med klassen "test". -C- Lenke til kommentar
MaxP2P Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Tror du bør lese litt mer om CSS. h1 - stiler taggen .h1 - stiler klassen "h1" #h1 - stiler IDen "h1" Derfor vil ikke "test" funke, det er ingen tag som heter "test". ".test" vil derimot stile alle tagger med klassen "test". -C- 8563482[/snapback] Tanken var da at vi skulle lage en felles klasse for alle tag'ene som eventuelt måtte bli fikset. Det som nitrius posta over fungerer jo så jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si. Uansett takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Edit: Når jeg fjerner . foran .test f.eks, så blir alt øddelagt igjen, altså ting brytes opp... Det jeg prøver å si er at hvis han/dere hadde kunnet CSS så hadde dere visst at å fjerne dåtten foran test vil selvfølgelig gi feil siden da er det ikke lenger en CSS-klasse. Men stiling av taggen som heter "test". Men det er ingen (X)HTML tag som heter "test. Derfor blir det bare dumt og feil. -C- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå