stonebro Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg vil tippe at man ikke har lov til å bruke en anmeldelse som utpressing. Feks har man lov til å si: "Hvis du ikke slutter å slå meg kommer jeg til å anmelde deg" Mens man har ikke lov til å si: "Hvis du ikke gir meg 5000 kr kommer jeg til å anmelde deg for at du fyllekjørte forrige helg" Jeg er langt fra sikker på dette, men om det finnes en slik lov vil jeg tro at det er dette som er intensjonen med den. Er vel riktig det. Det er straffbart å true med anmeldelse for egen vinnings skyld. Dette gjelder faktisk selv om forholdet det trues med anmeldelse for også er straffbart. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg vil tippe at man ikke har lov til å bruke en anmeldelse som utpressing. Feks har man lov til å si: "Hvis du ikke slutter å slå meg kommer jeg til å anmelde deg" Mens man har ikke lov til å si: "Hvis du ikke gir meg 5000 kr kommer jeg til å anmelde deg for at du fyllekjørte forrige helg" Jeg er langt fra sikker på dette, men om det finnes en slik lov vil jeg tro at det er dette som er intensjonen med den. Er vel riktig det. Det er straffbart å true med anmeldelse for egen vinnings skyld. Dette gjelder faktisk selv om forholdet det trues med anmeldelse for også er straffbart. Jepp, helt korrekt! Ifølge straffelovens § 266 (så har vi hjemmelen og hele pakka) 25de Kapitel. Udpresning og Ran. § 266. For utpresning straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning, ved rettsstridig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å foreta en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for. Medvirkning straffes på samme måte. Det samme gjelder den som i nevnte hensikt rettsstridig tvinger noen til å foreta en slik handling ved å true med anklage eller anmeldelse for noe straffbart, eller med framsettelse av ærekrenkende beskyldning eller skadelig opplysning, eller som medvirker hertil. Utpresning straffes med fengsel inntil 5 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Ved overtredelse av bestemmelsene i annet ledd kan straffen settes til bøter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå