Gå til innhold

Valg av lydkort ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bestilt http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303910 2.1 høytalersett=)

Jeg har et lydkort i intergrert i Hovedkortet http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329410

Jeg har 3 alternativer:

1. Bruke det intergrerte lydkortet

2. Anskaffe meg et nytt hovedkort (tilfelle hvilket?)

3. Bruke et lydkort jeg har liggende fra eldre PC ( Soundblaster Audigy)

Hjertelig takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de pleier å funke bra de integrerte lydkortene.

kommer litt an på hva du føler for å legge i det økonomisk.. noen har ikke så altfor store krav til lydkvalitet og muligheter lydkort gir, mens andre er ganske audiofile (er det et ord?)

lydkort vil i mange tilfeller kunne avlaste cpu endel, så spill vil gå gjevnere/raskere.

Creative lager lydkort, men mange sutrer over dårlige drivere.

Men siden du kjøpte 2.1-høytalersett, tror jeg ikke lydkort er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Med mindre du anskaffer langt bedre høyttalere enn de du har kjøpt vil et separat lydkort ha ca. null for seg. I tillegg bruker innebygde løsninger vanligvis kun 1-4% CPU, så forbedringer i FPS utover 2-3 frames/sec kan du se langt etter. Mao - bruk det innebygde lydkortet.

Endret av Agrippa
Lenke til kommentar

Lite nødvendig vil jeg si, integrerte lydkort er mer enn bra nok helt til du skal koble pcen til et skikkelig hifi annlegg etter min mening.

Har selv X-Fi lydkort fra Creative men bruker det bare fordi mic inngangen og den ene høyttaler utgangen på det integrerte er grillet. Creative har en lei tendens til å fylle driverene opp med totalt unødvendige funksjoner, og personlig ender jeg opp med høyere forbruk av minne til alle creatives "nødvendige" prosesser enn ved bruk av det integrerte kortet.

Lenke til kommentar

Med et 2.1-sett ville jeg anbefale digital S/PDIF-tilkobling mot anlegget. Med S/PDIF får man nøyaktig samme lydkvalitet om det er et lydkort til 500 kroner eller 5000 kroner siden det ikke er noen analoge steg i signalbanen som kan forringe lydkvaliteten. De dyre lydkortene har som regel bedre DACer og skjerming, men dette vil jo ikke ha noe innvirkning når man bruker S/PDIF.

I tillegg tilbyr S/PDIF 2-kanals ukomprimert stereolyd. :)

Lenke til kommentar

Gitt at høyttaler sytemet har egen Digital til analog omformer, og at denne er bedre enn den på lydkortet.

Er usikker på akkurat hva Z-2300 settet her og om det har mulighet for S/PDIF inngang, men hvis det i så fall har det er settets integrerte omformer nok heller ikke så mye å rope hurra for.

Om det i dette tilfellet vil være noe merkbar forskjell på å kjøre omformingen i lydkortet eller kjøre det digitale signalet direkte til anlegget tviler jeg på, om da ikke det integrerte lydkortet har unormalt dårlig skjerming for støy fra nærliggende komponenter.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg velger å tro at DACen på en sånt anlegg er bedre enn DACen på et integrert lydkort. :)

I tillegg har man jo støy o.l. fra dårlig skjerming på de integrerte løsningene som ikke vil være tilstedet med en S/PDIF-tilkobling.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...