ilpostino Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 På sikt satser jeg på å bytte ut anlegget jeg har nå (Logitech Z-5500) med et mer skikkelig anlegg til stuen. Jeg er mest interisert i å ha løse komponenter som eventuelt kan byttes ut i tur og orden istedenfor å ha effektforsterker/forforsterker bygget i en og samme løsning. Jeg regner med at en slik løsning blir noe dyrere men det synes jeg det er verdt. Pris er per nå ikke så viktig da jeg kun er litt på planleggingsfasen. Når det blir på tide med innkjør regner jeg med at jeg kommer til å spre innnkjøpene litt istedenfor å ta alt som en stor utgift. Type system: Surround Bruk: film og musikk. Når det gjelder musikksmak hører jeg på endel rock (ala Guns & Roses), metal (Metallica, Disturbed og Hammerfall), trance (ganske mange artister her) Romstørelse: selve stuen er på cirka 30 kvadrat cirka men det er en egen del/seksjon hvor som utgjør "tv-stue". Lydbilde. kvalitet Bosted: Oslo Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Tror ikke du vil angre på å oppgradere fra Logitech settet, er snakk om helt andre boller her De fleste høyttalere som produseres for tiden spiller rock,trance osv ganske tilfredstillende, så det skal ikke være noe problem. Om du har god tid til å handle inn burde du ta en lyttetest på Hifiklubben. Du tar med deg en egen cd, forteller hva du vil teste så får du en demonstrasjon. Enkelt og greit Men kan gjerne gi deg noen pekepinner utifra ditt rom og din musikksmak. Selv er jeg en stor fan av Dali. Et dansk merke som lager kvalitetshøyttalere på løpende bånd, blandt annet Concept 6 og Ikon 5. Om en av disse ser ut som noe for deg kan jeg linke til resten av surroundanleggene i samme serie. Amerikanske B&W er også gode på høyttalere som spiller populærmusikk godt og troverdig, regner med høyttalerne i din prisklasse er DM 309 eller DM 602 S3(Fin lyd men fargen er fæl etter min mening,kanskje du syns noe annet.) Så er det saken med forsterker da. Merkene som nevnes mest er NAD,HK, Cambridge og det med god grunn. De er ganske allroundere og har priser man kan leve med. Modeller som er verdt en titt: Cambridge 540R NAD T744 HK AVR-245 Andre merker som burde nevnes: Denon, Yamaha, Pioneer. Rett gjerne på meg om jeg tenker i feil prisklasse her,så kan jeg forandre etter hva du tenker. Om du vurderer å kjøpe brukt kan jeg også lete litt. Endret 5. mai 2007 av DanielL Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Jeg gikk også fra z5500 til et skikkelig Hi-Fi anlegg, forskjellen er veldig stor! Jeg angrer grådig på den tiden jeg hørte på z5500 og trodde det var "god lyd Nei fytti grisen dette her er noe du skal satse på, du vil ikke angre Ta gjerne en tur innom min Hi-Fi:MITT STEREO ANLEGG: Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg gikk også fra z5500 til et skikkelig Hi-Fi anlegg, forskjellen er veldig stor! Jeg angrer grådig på den tiden jeg hørte på z5500 og trodde det var "god lyd Nei fytti grisen dette her er noe du skal satse på, du vil ikke angre Ta gjerne en tur innom min Hi-Fi:MITT STEREO ANLEGG: 8539526[/snapback] Aah, NAD og Dali kombo Ja,kan virkelig skjønne at du er fornøyd med byttet Er jo også et godt eksempel for ilpostino på et flott anlegg som ikke trenger koste 20 000. Lenke til kommentar
FM Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er veldig vanskelig å si noe nå, i og med at du ikke nevner noe som helst om pris, men med tanke på hva DanielL har nevnt så vil jeg også nevne PSB sin Image-serie. Den bør du ha i bakhodet hvis du skal ut og lytte. Jeg har selv den minste gulvstående modellen, T45, og er veldig fornøyd. Ellers er merkene som DanielL nevner alle kvalitetsmerker. Vet du noe som helst om hvor mye du kommer til å bruke på kjøpet? Bare er cirkaanslag altså. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Skal du gå for stereoløsning med effektforsterker så er CERWIN-VEGA A serie forsterkeren bang for the bucks. Har den minste stående her tilkobla PCen. Det eneste negative er at den på grunn av viftekjøling ikke er helt stille om den er påslått og det er ellers helt stille i rommet. Endret 5. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
bruno Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Blir stadig like overraska over at Rotel aldri nevnes når det blir snakk om kvalitet jeg, Rotel er jo nesten pølser og øl til samme pris som biff og champagne, fint lydbilde og nok med kraft, egner seg like bra til film som musikk også. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Blir stadig like overraska over at Rotel aldri nevnes når det blir snakk om kvalitet jeg, Rotel er jo nesten pølser og øl til samme pris som biff og champagne, fint lydbilde og nok med kraft, egner seg like bra til film som musikk også. 8542447[/snapback] Er helt enig med deg i at Rotel er et flott merke,men de passer ikke med alle høyttalere like godt og i dette tilfellet kan vi ikke gjette oss til prissjiktet. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Skal du gå for stereoløsning med effektforsterker så er CERWIN-VEGA A serie forsterkeren bang for the bucks. 8541013[/snapback] Ja kan vel si det er bang for the bucks, men god lyd er det nok neppe... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Alt avhenger jo av hva du bruker den til. Skal den kobles opp på lydkortet til PCen så hjelper det lite med en Ultra superduperforsterker til 80 laken. Skal den derimot brukes til å spille klassisk eller metall på en dyr CD spiller hvor lydbildet er meget viktig så hjelper det med en høykvalitets forsterker. Prinsippet er såre enkelt: Bæsj inn = bæsj ut. Når det er sagt finnes det mye dårligere alternativer til samme eller enda lavere pris. Personlig synes jeg den spiller pent jeg da. Endret 5. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Sant nok at kilden spiller sin rolle den,men det gjør virkelig forsterkeren også. Kjøper du høyttalere til 6-7000 kr er det langt bedre å ha en forsterker som ikke klusser med signalet men gjør det så rent som mulig, i stedet for å bare booste det opp til de grader som jeg føler CV gjør. Dagens: Ultra superduperforsterker til 80 laken. :!: Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Støtter DanielLs anbefalinger, men B&W er ikke Amerikansk men så britisk som man får det http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseac...utBowersWilkins Endret 5. mai 2007 av bar1 Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ouch,tok meg der Takk for rettelsen. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Støtter DanielLs anbefalinger, menB&W er ikke Amerikansk men så britisk som man får det http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseac...utBowersWilkins 8545355[/snapback] For de som ikke allerede kjenner begrepet "engelsk lyd" så kommer dette fra Bowers & Wilkins Jeg anbefaler også B&W DM60x S3-serien på det sterkeste. Eneste ulempen er at om du skal ha full surroundpakke med 600-serien vil dette bli ganske kostbart. Er du heldig finner du kanskje noen pent brukte 600-høyttalere. Apropos DM600, ta en titt her. Endret 5. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 De fleste B&W har en relativt lik lydbasis, så å kombinere fra flere serier i et hjemmekinosett er ikke noe problem. Jeg syns fortsatt det er litt dumt at trådstarter ikke har vært innom og gitt noe feedback,eventuelt i det minste sagt noe om prisklassen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Kan tryggt anbefale H/K. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2007 Jeg syns fortsatt det er litt dumt at trådstarter ikke har vært innom og gitt noe feedback,eventuelt i det minste sagt noe om prisklassen. sorry at jeg har vært treg med tilbakemelding. når det gjelder pris tar jeg høyde for å havne på mellom 30000 og 40000 når alt er i hus. merkevis er NAD og H/K de jeg har tittet på når det gjelder selve systemet. når det gjelder høytalere har jeg egentlig ikke tittet på noen spesielle... men jeg regner med å havne på noen gulvstående til mellom 5000 og 7000 per par. vil det bli overkill å ha gulvstående høytalere både forran og til surround/bakhøytalerne? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Er man mod har man vel mer enn nok å drive med som det er 40 000 maks totalt ja. Da regner jeg med at følgende er medregnet: *Kabler *Kilde(DVD spiller) *Fronter *Center *Bakhøyttalere *Sub(?) NAD og HK er begge gode hifimerker,jeg ser selv HK som noe mer musikalsk mens NAD har sin styrke når det gjelder troverdighet innen film. Når det gjelder gulvstående er det jo veldig mye å velge i mellom. Men å velge i samme serien er ingen dårlig ide. Som Dali's ikonserie for eksempel. Finnes både fronter,center og bakhøyttalere av samme serien på Hifiklubben. Angående om det blir overkill med gulvhøyttalere bak så skal ikke det være noe problem med tanke på at rommet som skal brukes til dette var noe i nærheten av 30 kvm om jeg så rett. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) DanielL kommer med gode tips her han! Gulvstående bak er ingen dum idè. Da slipper du også å kjøpe stativer, noe som ikke er gratis. Syns også Ikon serien til Dali virker spennende. Har ikke hørt noen av dem selv, men har lest mange godord om hvertfall Ikon 6. Tror jeg må ta turen til sentrum å høre litt. Det anbefaler jeg også trådstarter. Ta turen til feks Hifiklubben så kan du høre på anlegget samme med en aktuell NAD reciver. Vil anbefale deg å ta turen innom Oslo HiFi Center, Hifi Center Kjeden og Stereofil også for å høre/se på hva de anbefaler. Endret 16. mai 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 40 000 maks totalt ja. Da regner jeg med at følgende er medregnet:*Kilde(DVD spiller) foreløbig har jeg tenkt til å bruke en HTPC jeg har bygget men du skal ikke stikke under en barkrakk at det dukker opp en duganes dvd-spiller. Da slipper du også å kjøpe stativer, noe som ikke er gratis. jeg bygget stativer selv i høst så det har jeg allerede. fikk tilogmed laget en custom sprayfarge i St. Hanshaugen farghandel slik at fargen er helt unik for mine stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå