Gå til innhold

Netcom vs Telenor: Hvem er først?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem som kommer med en teknologi først er rimelig irellevant. Hva hjelper det med fin teknologi om det ikke virker ute av sentrumskjernen i de få byene vi har?

 

Om man drar til Kløfta i Ullensaker ( en kommune med mer enn 26000 innb, hovedflyplass etc etc etc) skal man ikke langt unna Gradermoen eller Lillestrøm før 3G forsvinner helt for Netcom, og enda det er flatt som ei pannekake, altså optimale forhold for radiobølger. Mobilnettet til Netcom er i det store og hele i en ynkelig forfatning her oppe og etter ett utall klager og klager på regninger innrømmer Netcom at det ikke holder mål. Og det er 3 mil nord om Oslo.

 

Det er med Telenor som det er med Intel; better safe than sorry

Endret av dominus
Lenke til kommentar
At musikktjenesten er elendig er jeg uenig i, da den har et relativt godt utvalg. Lydkvaliteten er heller dårlig, men spesielt dyrt er det ikke. Grunnen til at du ikke kan kopiere sangene til en kompis er at det er ulovlig i følge norsk lov, så den er litt drøy å kaste på Telenor  ;)

8534290[/snapback]

Det er ikke litt drøyt å kaste den på telenor, da du kjøper låta, men bare kan høre den på telefonen, og ikke overføre den til andre avspillere. pc-en din, mp3 spilleren, osv...

Akkurat som bråket rundt i-tunes.

8534573[/snapback]

I-tunes har en ennda større fordel. Du kan brenne de ut! kan man det med mobilen? NEI!

Og i følge Norsk lov kan musikk kopieres og deles fritt innen din private krets. Brødre, søstre, famile generelt, venner, nettvenner også etc

 

*skriveleif*

8534712[/snapback]

 

Hvis formålet er å kopiere til kameraten sin, som VikinGz først skriver, er det drøyt å kaste det på Telenor. Forøvrig er jeg enig med dere begge.

Lenke til kommentar
Kommer ikke til å bytte fra Telenor så lenge det er de som har best service og dekning selv om netcom skulle være den som kommer med nye ting først.

8534224[/snapback]

Reagerte også på den, påstanden om at Telenor har 99%+ dekning og Netcom 98% klarer ikke jeg helt å se. Betyr dette dekning mht befolkning, areal eller?? Egen erfaring fra tidligere er hvertall at rent praktisk så har Telenor den beste dekningen i litt "grisgrente" strøk, dvs dersom du beveger deg ut av byen og hovedveiene.

 

Mht til småoperatørene, så avhenger vel de av å få leie Telenors og Netcoms nettverk. Det hjelper lite med konkurranse dersom alle leier samme nettverk, så det er etter det jeg kan forstå viktig å ha minst to større leverandører som faktisk har ressurser til å bygge ut det fysiske nettverket. Telemonopolet er heldigvis borte, får bare håpe at det går samme vei med TV lisensen.

Lenke til kommentar
Telenor hadde et abonement helt i starten som begrenset bruken til 200 kr. Husker ikke hva det het, men har sett reklame for det bakpå et mobilblad fra 1994-1995.

8534505[/snapback]

 

Når du sier det, så husker jeg at Telenor hadde et slikt abonnement. Husker ikke hva det het eller 100% hva det innebar, men er ganske sikker på man betale 200 kr hver måned og var det man maks kunne bruke. Noen i Telenor kan sikkert opplyse om hva dette var. I såfall burde dette gitt et poeng til Telenor over NetCom's YoungTalk.

 

I tillegg, dere sier i et eller flere av punktene "lansering er lansering" og at det gir poeng og at små marginer gir poeng selv om det er så og si likt mellom operatørene. Hvorfor gir dere da poeng til NC for Trådløs Familie når Telenor var først ute med en sånn løsning. Det er vel ideén som teller og ikke hvilken som slo an best?

Lenke til kommentar
Telenor hadde et abonement helt i starten som begrenset bruken til 200 kr. Husker ikke hva det het, men har sett reklame for det bakpå et mobilblad fra 1994-1995.

8534505[/snapback]

 

Når du sier det, så husker jeg at Telenor hadde et slikt abonnement. Husker ikke hva det het eller 100% hva det innebar, men er ganske sikker på man betale 200 kr hver måned og var det man maks kunne bruke. Noen i Telenor kan sikkert opplyse om hva dette var. I såfall burde dette gitt et poeng til Telenor over NetCom's YoungTalk.

 

I tillegg, dere sier i et eller flere av punktene "lansering er lansering" og at det gir poeng og at små marginer gir poeng selv om det er så og si likt mellom operatørene. Hvorfor gir dere da poeng til NC for Trådløs Familie når Telenor var først ute med en sånn løsning. Det er vel ideén som teller og ikke hvilken som slo an best?

8540361[/snapback]

 

Abbonementet het "Privat 200" og var slik at man betalte inn 200 kroner måneden. Dette beløpet kunne man ringe opp (altså ingen månedsavgift), men jeg mener å erindre at man ikke ble stoppet når man passerte de 200 kronene. Dette abbonementet ble solgt fra 1995-1997 med markedets dyreste ringeminutter.

 

Samtidig kom vel Netcom med "Netcom Kontroll" før Youngtalk så tror de var enda tidligere ute med et abbonement hvor det var makspris på 200 kroner måneden.

Lenke til kommentar

Og så er det andre igjen som oppholder seg på steder hvor det kun er dekning med NetCom. Skjønner ikke helt hvordan folk kan påstå så hardnakket at det er så stor forskjell mellom de to nettene når Telenor selv måtte trekke tilbake "best på dekning" kampanjen sin siden de ikke klarte å dokumentere at dett var reellt!

 

EDIT: Ser at du ikke nødvendigvis påstår noe annet en at Telenor har bedre dekning akurrat der du oppholder deg. Mitt svar var nok ment litt mer generellt til flere her på forumet :)

Endret av TheScirocco
Lenke til kommentar
Angående WAP.

Jeg jobbet i Telehuset i 1999 når vi skulle få demonstrert WAP... Gutta i fra Telenor Mobil synes jo det var litt pinlig at de ikke fikk wap til å fungere på sine Nokia 7110 telefoner med mindre de brukte netcomsim i dem ;-) Vi holdt naturlig nok kjeft om dette inntill Telenor også fikk wap til å fungere en stund senere!

8536700[/snapback]

 

:!:

 

Telenor ble jo dannet før Netcom, så de hadde et forsprang, men det finnes ikke lengre. Lurer på hvor mye en melding kostet når det var nytt. For det kan jo ikke ha vært så få kroner!  :)

8538288[/snapback]

 

Når det så smått ble lansert telefoner med støtte for SMS (Nokia 1610 og 1611 f. eks.) var SMS-meldinger faktisk gratis.

Lenke til kommentar
Og så er det andre igjen som oppholder seg på steder hvor det kun er dekning med NetCom. Skjønner ikke helt hvordan folk kan påstå så hardnakket at det er så stor forskjell mellom de to nettene når Telenor selv måtte trekke tilbake "best på dekning" kampanjen sin siden de ikke klarte å dokumentere at dett var reellt!

 

EDIT: Ser at du ikke nødvendigvis påstår noe annet en at Telenor har bedre dekning akurrat der du oppholder deg. Mitt svar var nok ment litt mer generellt til flere her på forumet :)

8541545[/snapback]

 

Mulig det har litt med erfaringer å gjøre?

Mister Netcom sitt nett, titt og ofte, til og med her i Oslo.

Med Telenor hadde jeg aldri dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kommer ikke til å bytte fra Telenor så lenge det er de som har best service og dekning selv om netcom skulle være den som kommer med nye ting først.

8534224[/snapback]

Reagerte også på den, påstanden om at Telenor har 99%+ dekning og Netcom 98% klarer ikke jeg helt å se. Betyr dette dekning mht befolkning, areal eller?? Egen erfaring fra tidligere er hvertall at rent praktisk så har Telenor den beste dekningen i litt "grisgrente" strøk, dvs dersom du beveger deg ut av byen og hovedveiene.

 

Mht til småoperatørene, så avhenger vel de av å få leie Telenors og Netcoms nettverk. Det hjelper lite med konkurranse dersom alle leier samme nettverk, så det er etter det jeg kan forstå viktig å ha minst to større leverandører som faktisk har ressurser til å bygge ut det fysiske nettverket. Telemonopolet er heldigvis borte, får bare håpe at det går samme vei med TV lisensen.

8540066[/snapback]

 

 

tror det heter så fint som X % av stedene folk ferdes...

så er det jo hvordan man tolker det :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

(Døgnåpen kundeservice

Før i tiden var det bare en operatør å gå til dersom du hadde behov for kundeservice 24 timer i døgnet, sju dager i uka. Siden sommeren 1996 har Telenor hatt kundeservice hele døgnet, mens Netcom først kom etter i januar 2004.

 

Telenor klatrer til åtte poeng)

 

Om jeg ikke tar helt feil så har faktisk ikke telenor døgnåpen kundeservice pr. dags dato, noe som for meg er helt ufattelig når de er landets største opperatør!!!

 

Info fra sidene til telenor:

 

Kundeservice Mobil

 

Telefonnummer: 09000

Fra utlandet: 00 47 91 50 90 00

 

Åpningstider:

08:00-20:00 alle dager

 

Info fra sidene til Netcom:

 

Privat

05050

Alle dager

kl 00-24

 

 

Mvh

 

Fornøyd ucan2 kunde...

Lenke til kommentar

Ja, Telenor kuttet døgnåpen kundeservice på starten av året siden nesten av alt etter kl. 20:00 er sperring, og sperre tjenesten ble automatisert og er fortsatt er tilgjengelig hele døgnet. Selv har jeg nesten aldrig behov for å ringe kundeservice, så bryr meg ikke så mye.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...