Gå til innhold

Er banning bare forbeholdt for voksne? Hvorfor?

Er banning greit, og er det greit at barn banner?  

68 stemmer

1. 1. Er banning greit, og er det greit at barn banner?

• Banning er greit og tillater at barna mine banner
      25
    • Banning er greit, men tillater ikke at barna mine banner
      15
    • Banning er ikke greit, men tillater at barna mine banner.
      1
    • Banning er ikke greit, og tillater ikke at barna mine banner
      15
    • Vet ikke/Bryr meg ikke
      12

Anbefalte innlegg

Banneord er nok mer enn som så (filler'n, søren, møkk, dritt, osv).

8547592[/snapback]

Mener du seriøst at det er banning? Jeg er enig med LunarPoet.

8548340[/snapback]

Jepp. Faen blir f.eks. så mye brukt at jeg syns filler'n nesten er blitt et kraftigere banneord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Banning er greit for meg, forutsatt at bannskapet blir fremført med innlevelse og fantasi. Plumpheter blir ikke noe annet, og er bare fordummende. Jeg respekterer de som mener banning er unødvendig, men brukt på riktig måte beriker den språket.

:cool:

Lenke til kommentar
At man banner betyr ikke at man ikke "klarer" å forsterke det man sier uten banneord. Er man liksom automatisk så jævla mye språkmektigere fordi man uttaler seg i svevende vendinger og metaforer hele tiden? Banning er rett på sak. Alt til sin tid. Mange bruker banneord ganske så kreativt, prøv bare prøv å hisse opp en godt animert nordlending, ta et par skritt unna og nyt.

8548391[/snapback]

En annen artig ting er at banneordet som er plassert i dette innlegget er plassert på en slik måte at jeg er litt usikker på om du ser ned på meg på grunn av mine meninger.

Uten banneordet ville jeg sett på det som et bedre debattinnlegg.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Banneord er nok mer enn som så (filler'n, søren, møkk, dritt, osv).

8547592[/snapback]

Mener du seriøst at det er banning? Jeg er enig med LunarPoet.

8548340[/snapback]

Jepp. Faen blir f.eks. så mye brukt at jeg syns filler'n nesten er blitt et kraftigere banneord.

8548503[/snapback]

Jeg er en skikkelig bedriten norlenning, og koser meg med å bruke alle disse dannede banneordene som veloppdragne og velfødde søringer såvidt tør ta i sin lille gåsemunn. Alle disse "banneordene" kan med riktig bruk, nesten få en obskøn dreining i min flabb.

Jobbet tidligere med en fiskergutt som var et oppkomme av fantasifulle bannskapstirader. Han kunne uten å gjenta seg selv holde på i flere minutter. En sann fryd for sjelen spør du meg.

:D

Lenke til kommentar
Jeg har bannet siden jeg var 5-6 år, og mamma og pappa sier jeg er grunnen til at søstrene mine banner og at jeg har dårlig påvirkning på de.

Mamma prøvde å lære meg av med å banne ved å innføre toll på 50 øre hver gang jeg bannet, så etterhvert ble det dyrt, og jeg bannet mindre hjemme, men mer ute med kompiser og på skolen, noe læreren reagerte på.

Jeg var en snill og flink og stille elev, men når jeg snakket, brukte jeg mye banneord og slikt.

Jeg har aldri hatt et problem med banning, jeg ser på det som en forlengelse av ordforrådet og det er bedre å kjefte opp en fyr og ta ham med ord, enn å ta vedkommende med vold.

Banning og banneord er en nødvendighet i mine øyne og jeg tror jeg vil gå så langt som til å oppfordre barna mine til å banne og lære det skikkelig, så de heller tyr til ord enn til vold.

8533278[/snapback]

Om du kaller en fyr "jævla homofaen" (no offence), så er jo det det samme som å be om vold. Det blir ikke noe dissekonkurranse da, da er det noen som får bank.

Å ty til ord å ikke vold kan man fint klare uten banneord.

Synes pollen er litt skjeiv, er ikke alle som har barn her på forumet. Kan gjøre det enten hypotetisk sett(om du hadde barn) Eller hva gjør dine foreldre om du banner, eventuelt banner du ute men ikke hjemme osv.

Lenke til kommentar
At man banner betyr ikke at man ikke "klarer" å forsterke det man sier uten banneord. Er man liksom automatisk så jævla mye språkmektigere fordi man uttaler seg i svevende vendinger og metaforer hele tiden? Banning er rett på sak. Alt til sin tid. Mange bruker banneord ganske så kreativt, prøv bare prøv å hisse opp en godt animert nordlending, ta et par skritt unna og nyt.

8548391[/snapback]

En annen artig ting er at banneordet som er plassert i dette innlegget er plassert på en slik måte at jeg er litt usikker på om du ser ned på meg på grunn av mine meninger.

8549064[/snapback]

I så fall er det noe som skjer oppe i hodet ditt., banneordet havnet der mest fordi jeg blir oppgitt av den holdningen. Jeg ser ned på meningen din fordi den er feil, men om jeg ser ned på deg er noe annet. At banning er forbeholdt de uten ordet i sin makt er noe kvasiintellektuelle alltid har sagt, uten at det stemmer. Mange tror at siden de mestrer "bragden" å ikke banne, må de være noe bedre enn alle de som gjør det. Hva med de som har vokst opp i et hjem hvor det bannes i annenhver setning, og i så måte har fått det inn med morsmelken? Er de dummere enn de som har vokst opp i pietistiske hus hvor "søren" er litt i saftigste laget?

Hva en mann har mellom ørene har, sammen med mange andre faktorer, innflytelse på språkbruken, men det blir alt for enkelt og dumt å si at banning er "tegn" på noen mangel.

EDIT: La til en opplysning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Telles "Mjau" som en banneord?

8549190[/snapback]

Ja, hvis man er en mjauende homofil, så teller det som fyndord i min verden.

Lenke til kommentar
I så fall er det noe som skjer oppe i hodet ditt., banneordet havnet der mest fordi jeg blir oppgitt av den holdningen. Jeg ser ned på meningen din fordi den er feil, men om jeg ser ned på deg er noe annet. At banning er forbeholdt de uten ordet i sin makt er noe kvasiintellektuelle alltid har sagt, uten at det stemmer. Mange tror at siden de mestrer "bragden" å ikke banne, må de være noe bedre enn alle de som gjør det. Hva med de som har vokst opp i et hjem hvor det bannes i annenhver setning, og i så måte har fått det inn med morsmelken? Er de dummere enn de som har vokst opp i pietistiske hus hvor "søren" er litt i saftigste laget?

Hva en mann har mellom ørene har, sammen med mange andre faktorer, innflytelse på språkbruken, men det blir alt for enkelt og dumt å si at banning er "tegn" på noen mangel.

EDIT: La til en opplysning.

8549292[/snapback]

Så siden min mening ikke sammenfaller med din, så er den feil. Det er faktisk det aller beste argumentet du kan bruke, hvis du ønsker å avslutte en debatt. Og er du oppgitt over en mening, hva i allverden er galt med å si nettopp dét, framfor å komme med et utbrudd som virker som om det er rettet mot personen som ytret meningen?

Når det er sagt, så påpekte jeg også at jeg banner selv, uten at jeg er så veldig stolt av det. Jeg tillegger meg selv en god del useriøsitet ved å brukke banneord i hytt og vær. Dette er jeg klar over, og prøver derfor å begrense bruken mest mulig.

Jeg har heller aldri sagt at noen her mangler noe mellom ørene. Man trenger ikke mangle noe for å ha dårlig språkbeherskelse. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen som helst på dette punktet, men jeg forbeholder meg retten til å synes at banning er en uting. Uavhengig av hvem som banner.

Lenke til kommentar

Nei, jeg argumenterte for det i etterkant.

EDIT:

Banneord er et tegn på dårlig beherskelse av språket. Språket blir ikke rikere av at man sier "faen", "helvete" og variasjoner av disse, snarere tvert imot.

8533921[/snapback]

Hva er dette for noe da? Er ikke dette litt det samme som å si at det "mangler noe mellom ørene"? Jeg vil si at det er det, siden språket ligger nettopp mellom disse to sanseapparatene.

Hvis du mener at banneordet gjøret argument så mye mer personrettet enn en veritabel verbal spasertur, er det din oppfattelse. Tvert imot er min erfaring at slike ting oppfattes som forsøk på sarkasme, og mye mer aggressivt enn et uskyldig banneord kan være.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det beste skussmålet jeg har fått er at jeg har en evne til å be folk reise til helvete, og de ser frem til turen med lyst og frydefull kåthet. Ja, bannskap er et snedig våpen, men skal kun benyttes på en utsøkt måte. Så den "vanlige" norlænningens tendens til overspill bør man unngå. Det finnes ikke noe mere flaut enn en sådan som ukritisk slenger rundt seg med svineriet uten følelse for settingen.

Lenke til kommentar
Nei, jeg argumenterte for det i etterkant.

EDIT:

Banneord er et tegn på dårlig beherskelse av språket. Språket blir ikke rikere av at man sier "faen", "helvete" og variasjoner av disse, snarere tvert imot.

8533921[/snapback]

Hva er dette for noe da? Er ikke dette litt det samme som å si at det "mangler noe mellom ørene"? Jeg vil si at det er det, siden språket ligger nettopp mellom disse to sanseapparatene.

8549475[/snapback]

Jeg sa da også at dårlig språkbeherkelse ikke trenger å ha noe som helst å gjøre med hva man har mellom ørene. Overså du det med vilje?

Lenke til kommentar
Banneord er nok mer enn som så (filler'n, søren, møkk, dritt, osv). Jeg har heller aldri vært borte i pule og knulle brukt som banneord.

Kanskje du bor ett sted hvor det fungerer litt annerledes, men generelt sett er det ikke slik i Norge.

De ordene du snakker om er samfunnsvennlige erstattninger for banneord. Hvis man sier 'FILLERN!' eller "FAEN!" så er det egentlig ingen forskjell. Det er bare dype samfunnsholdninger som skaper forskjellen på de to. Fordi 'fillern' ville ingen brydd seg om, 'faen' derimot er veldig fy fy.Generelt sett hvertfall.

Synes pollen er litt skjeiv, er ikke alle som har barn her på forumet. Kan gjøre det enten hypotetisk sett(om du hadde barn) Eller hva gjør dine foreldre om du banner, eventuelt banner du ute men ikke hjemme osv.

Klart det er ment hypotetisk sett, trodde det var åpenlyst. Jeg skal ikke engang ha barn.

Lenke til kommentar
Jeg sa da også at dårlig språkbeherkelse ikke trenger å ha noe som helst å gjøre med hva man har mellom ørene. Overså du det med vilje?

8550318[/snapback]

Tvert imot. Les tråden kronologisk.

I spoileren under finner du alt du har skrevet i denne tråden. Det eneste stedet du sa noe slikt, var på nevnte sted (i fete typer for enkelhetens skyld), og det var nettopp det jeg arresterte deg på. Overså det gjorde jeg altså ikke.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8533921[/snapback]

Når man ikke klarer å forsterke det man skal si uten å bruke banneord, så synes jeg på ingen måte at språket berikes. Det er jo stort sett det banneord blir brukt til, selv om det finnes andre måter å uttrykke akkurat det samme på. Jeg sier ikke "helvetes idiot" hvis jeg kan si at personen det er snakk om har et rom ledig i toppetasjen, og at resultatet av det skaper harme hos meg. Eller lignende.

8534901[/snapback]

Jeg bruker sjelden de verste ordene når sånne ting skjer, ironisk nok. Det som kom ut av min munn da jeg tømte en kopp kaffe i laptopen var f.eks. "Oi. Det var dumt."

Jeg er ellers ganske fæl til å banne der jeg ikke bør banne (i helt vanlige og dagligdagse setninger, altså), men jeg synes likevel det er en uting. Så derfor prøver jeg å finne alternative måter å uttrykke meg på. Banning høres ikke pent ut, samme hvem som banner.

8545235[/snapback]

8549064[/snapback]

Så siden min mening ikke sammenfaller med din, så er den feil. Det er faktisk det aller beste argumentet du kan bruke, hvis du ønsker å avslutte en debatt. Og er du oppgitt over en mening, hva i allverden er galt med å si nettopp dét, framfor å komme med et utbrudd som virker som om det er rettet mot personen som ytret meningen?

Når det er sagt, så påpekte jeg også at jeg banner selv, uten at jeg er så veldig stolt av det. Jeg tillegger meg selv en god del useriøsitet ved å brukke banneord i hytt og vær. Dette er jeg klar over, og prøver derfor å begrense bruken mest mulig.

Jeg har heller aldri sagt at noen her mangler noe mellom ørene. Man trenger ikke mangle noe for å ha dårlig språkbeherskelse. Jeg tror ikke jeg er bedre enn noen som helst på dette punktet, men jeg forbeholder meg retten til å synes at banning er en uting. Uavhengig av hvem som banner.

8549452[/snapback]

Lenke til kommentar
Banneord er nok mer enn som så (filler'n, søren, møkk, dritt, osv). Jeg har heller aldri vært borte i pule og knulle brukt som banneord.

Kanskje du bor ett sted hvor det fungerer litt annerledes, men generelt sett er det ikke slik i Norge.

De ordene du snakker om er samfunnsvennlige erstattninger for banneord. Hvis man sier 'FILLERN!' eller "FAEN!" så er det egentlig ingen forskjell. Det er bare dype samfunnsholdninger som skaper forskjellen på de to. Fordi 'fillern' ville ingen brydd seg om, 'faen' derimot er veldig fy fy.Generelt sett hvertfall.

8550458[/snapback]

Kanskje jeg gjør det. Jeg hører iallfall aldri ulike ord for samleie bli brukt som banneord. Faen, derimot, blir brukt så mye at det etter min mening har mistet sin kraft. "Fy, fy" er det i hvert fall ikke. Hører jeg en skrike "FILLER'N" av all sin kraft, vekker det hos meg vel så mye oppsikt som "FAEN".

Lenke til kommentar
Tvert imot. Les tråden kronologisk.

I spoileren under finner du alt du har skrevet i denne tråden. Det eneste stedet du sa noe slikt, var på nevnte sted (i fete typer for enkelhetens skyld), og det var nettopp det jeg arresterte deg på. Overså det gjorde jeg altså ikke.

Ja, nettopp. Jeg sa at jeg ikke hadde sagt noe slikt, og det har jeg jo heller ikke. Det var du som tilla meg den meningen. Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her.

Lenke til kommentar

... og jeg forklarte at du likevel hadde sagt det, om enn noe implisitt, på samme måte som jeg i første omgang ikke annet enn impliserte at du hadde sagt det:

Lenke til kommentar
... og jeg forklarte at du likevel hadde sagt det, om enn noe implisitt, på samme måte som jeg i første omgang ikke annet enn impliserte at du hadde sagt det:

8551417[/snapback]

Ja, du antydet at det var det jeg mente. Jeg avkrefter så at det var det jeg mente. Var ikke det nok? Quoten din der er dine ord, og jeg kan ikke med min beste vilje se at jeg har sagt at banning er tegn på en mangel. Det skyldes isåfall at din personlige mening er at dårlig språkbeherkelse er en mangel, eller tegn på mangel.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nok, fordi det du sa var såpass lett å forstå i den retningen at du burde tenkt bedre over uttalelsen dersom du absolutt ikke mente det.

Quoten din der er dine ord, og jeg kan ikke med min beste vilje se at jeg har sagt at banning er tegn på en mangel.

Likefullt har du det. Du sier at banning er et tegn på dårlig språkbeherskelse, og dårlig språkbeherskelse er en mangel. Man kan ikke bare sitte og implisere i hytt og pine og forvente å slippe unna med det fordi man ikke sier noe dønn direkte.

Jeg kunne også fortsatt med "jeg har aldri sagt at du har sagt", siden jeg også bare antydet, men innrømmer at det var det jeg mente.

Uansett er dette milevis OT, og min mening er fremdeles at banning ikke er noe tegn på dårlig språkmakt, men at det ikke hører hjemme i barnemunn fordi det høres utrolig dumt ut.

Lenke til kommentar

Vi er enige om én ting, og det er at banning høres utrolig dumt ut.

Til det andre vil jeg bare si at selv om du mener at dårlig språkbeherskelse er en mangel, så betyr ikke det at jeg mener det. Selv om du mener at banning ikke er et tegn på dårlig språkbeherskelse, så betyr ikke det at jeg mener det. Det eneste jeg tar selvkritikk på er at jeg burde informert om premissene for utsagnet i forkant, sånn at jeg slapp en side med kverulering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...