Gå til innhold

Er banning bare forbeholdt for voksne? Hvorfor?

Er banning greit, og er det greit at barn banner?  

68 stemmer

1. 1. Er banning greit, og er det greit at barn banner?

• Banning er greit og tillater at barna mine banner
      25
    • Banning er greit, men tillater ikke at barna mine banner
      15
    • Banning er ikke greit, men tillater at barna mine banner.
      1
    • Banning er ikke greit, og tillater ikke at barna mine banner
      15
    • Vet ikke/Bryr meg ikke
      12

Anbefalte innlegg

Av folka jeg kjenner, så tror jeg bare det er noen få kristne, og noen få jenter som aldri bruker banneord. Nå har jeg ikke virkelig undersøkt dette, men mener at det er slik. Alikevel kommer nok minst 90% til å fortelle barna sine at de ikke får lov til å banne.

Slikt finner jeg svært pussig. Selv har jeg brukt banneord siden jeg var 6-7 år gammel og liker det fremdeles den dag i dag. Ser virkelig ikke problemet med dem. De er bare ord som brukes for å forsterke noe i en samtale. De hadde ikke en gang skadet en flue.

Argumentet om at språket blir mer primitivt av å kaste inn banneord i stedet for 'skikkelige' ord er forståelig. Jeg aksepterer det som et verdig argument, selv om jeg er uenig. Men det er ikke god nok grunn til å gå helt fruitcake når man hører barna si ordene. Ellers kan jeg ikke huske å ha hørt mange andre gode. Det går helst i "Fordi de er stygge". Og det kan vel egentlig ikke kalles et skikkelig argument?

Eksempel til poll:

-Banning er greit og tillater at barna mine banner

-Banning er greit, men tillater ikke at barna mine banner

-Banning er ikke greit, men tillater at barna mine banner.

-Banning er ikke greit, og tillater ikke at barna mine banner

-Vet ikke/Bryr meg ikke

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bannet siden jeg var 5-6 år, og mamma og pappa sier jeg er grunnen til at søstrene mine banner og at jeg har dårlig påvirkning på de.

Mamma prøvde å lære meg av med å banne ved å innføre toll på 50 øre hver gang jeg bannet, så etterhvert ble det dyrt, og jeg bannet mindre hjemme, men mer ute med kompiser og på skolen, noe læreren reagerte på.

Jeg var en snill og flink og stille elev, men når jeg snakket, brukte jeg mye banneord og slikt.

Jeg har aldri hatt et problem med banning, jeg ser på det som en forlengelse av ordforrådet og det er bedre å kjefte opp en fyr og ta ham med ord, enn å ta vedkommende med vold.

Banning og banneord er en nødvendighet i mine øyne og jeg tror jeg vil gå så langt som til å oppfordre barna mine til å banne og lære det skikkelig, så de heller tyr til ord enn til vold.

Lenke til kommentar
Banning og banneord er en nødvendighet i mine øyne og jeg tror jeg vil gå så langt som til å oppfordre barna mine til å banne og lære det skikkelig, så de heller tyr til ord enn til vold.

Ain't that the truth!

Angående det foreldre og lærere så slettet underbevistheten min alle banneordene jeg kunne fra vokabulæret mitt når jeg var i nærheten av slike. Tror den fremdeles gjør det hvis jeg snakker med folk jeg oppfatter som 'autoritetpersoner'.

Lenke til kommentar

Barna mine får ikke banne, av den enkle grunn at det høres steinteit ut. Jeg vet ikke helt hvorfor, men sånn er det bare. Det kan ha noe med å gjøre at man ikke godtar så sterke ord fra mennesker som strengt tatt ikke har noen som helst forutsetning til å ane hva de snakker om, eller kanskje det bare er de lyse stemmene som ikke passer inn, at de ikke er tøffe for fem flate og derfor ikke bør prøve.

Uansett orker jeg ikke å høre på unger som banner, så jeg skal nok gjøre mitt for at mine lar det være i hvert fall så lenge jeg er i nærheten.

Lenke til kommentar

Jeg har en stygg tendens til å forsterke ting med å bruke ordet "jævlig" en del. Vet ikke om det går under banning, men det har i hvert fall vært legitimt hjemme hos meg, i likhet med "faen". "Helvete" har vært litt i grenseland, men har stort sett gått greit, siden det ikke blir brukt så veldig ofte. Ellers er det ikke så veldig mange andre banneord jeg bruker, faktisk ...

Lenke til kommentar
Hvordan er det et tegn på dårlig språkbeherskelse? Kan du utdype?

8534338[/snapback]

Når man ikke klarer å forsterke det man skal si uten å bruke banneord, så synes jeg på ingen måte at språket berikes. Det er jo stort sett det banneord blir brukt til, selv om det finnes andre måter å uttrykke akkurat det samme på. Jeg sier ikke "helvetes idiot" hvis jeg kan si at personen det er snakk om har et rom ledig i toppetasjen, og at resultatet av det skaper harme hos meg. Eller lignende.

Lenke til kommentar
Hvordan er det et tegn på dårlig språkbeherskelse? Kan du utdype?

8534338[/snapback]

Når man ikke klarer å forsterke det man skal si uten å bruke banneord, så synes jeg på ingen måte at språket berikes. Det er jo stort sett det banneord blir brukt til, selv om det finnes andre måter å uttrykke akkurat det samme på. Jeg sier ikke "helvetes idiot" hvis jeg kan si at personen det er snakk om har et rom ledig i toppetasjen, og at resultatet av det skaper harme hos meg. Eller lignende.

8534901[/snapback]

Brukt forsterkende er jeg enig i at banneord er et tegn på dårlig språkbeherskelse; men banneord brukes vel så ofte til å uttrykke frustrasjon. (Derfor er jeg også enig med thendrup om at undersøkelsen blir alt for vag.) Kan jeg spørre hva du sier når du hamrer deg selv i fingern eller knuser et glass?

Lenke til kommentar

Jeg bruker sjelden de verste ordene når sånne ting skjer, ironisk nok. Det som kom ut av min munn da jeg tømte en kopp kaffe i laptopen var f.eks. "Oi. Det var dumt."

Jeg er ellers ganske fæl til å banne der jeg ikke bør banne (i helt vanlige og dagligdagse setninger, altså), men jeg synes likevel det er en uting. Så derfor prøver jeg å finne alternative måter å uttrykke meg på. Banning høres ikke pent ut, samme hvem som banner.

Endret av Snirfle
Lenke til kommentar

Dersom man er sinna eller man skader seg og får ett spontant utbrudd, ser jeg ikke noe problem med banning, selv om jeg ikke bruker det selv. Dersom folk banner i daglig tale, synes jeg det blir på grensen til komisk i noen tilfeller. Min (høyst subjektive) mening, er at dette virker umodent og uhøflig. Ihvertfall i samtale med ukjente blir dette helt galt i mine ører. Dette er bare min mening, og jeg er sikkert farget av min oppdragelse.

Lenke til kommentar

8534901[/snapback]

At man banner betyr ikke at man ikke "klarer" å forsterke det man sier uten banneord. Er man liksom automatisk så jævla mye språkmektigere fordi man uttaler seg i svevende vendinger og metaforer hele tiden? Banning er rett på sak. Alt til sin tid. Mange bruker banneord ganske så kreativt, prøv bare prøv å hisse opp en godt animert nordlending, ta et par skritt unna og nyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...