Lakus Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Med disse typene straffer osv er det rart vi kaller dem diverse ting? Når vi spør hvorfor de ikke har ett fungerende rettsystem svarer de: "Vi har det, men æresaker er noe annet" Da spør jeg: Hvem kan vel ikke si at de gjorde det for og bevare "æren" sin? Sånn var det det fungerte når folk løp rundt med sverd og kuttet hverandre opp, da kunne man snakke om "ære".... men når sant skal sies så løper de jo rundt med sverd og halshugger hverandre der nede anda da så... Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Blir så glad i muslimsk religion når jeg leser sånt.. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Har vi nordmenn rett til å kritisere andre kulturer? Er vi noe bedre enn dem? Det er tross alt ikke så lenge siden våre kjære forfedre brente hekser på bålet. For min del så kan de få gjøre som dem vil. Alternativet blir å påtvinge dem vestlige kulturelle verdier noe som er fyfy. Før eller siden tar de nok til vettet, gitt at man slutter med å bombe dem tilbake til steinalderen. 8542668[/snapback] Noe ala disse baner jeg også hadde tenkt til å svare i. Jeg mener, de har helt andre syn ting enn vi har. Kulturen deres tilsier at dette er hva som er riktig, de er alle overbevist om at dette er det riktige. Familiens ære avhenger av det, og vi vet alle at hvis en familie plutselig sluttet å følge sin kultur, i hjemmlandet sitt ville den familien fått det tøft. Og nei, jeg er på ingen måte for steining. 8542702[/snapback] Som en annen sier så har ikke dette noe med kultur å gjøre. Selv om familien vil ha sin ære har fortsatt ingen rett til å drepe en jente på en makaber måte kun fordi hun hadde sex! Er snakk om grunnleggende menneskebehandling og ikke "vestlige kulturelle verdier" som det så pent kalles. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Har vi nordmenn rett til å kritisere andre kulturer? Er vi noe bedre enn dem? Det er tross alt ikke så lenge siden våre kjære forfedre brente hekser på bålet. For min del så kan de få gjøre som dem vil. Alternativet blir å påtvinge dem vestlige kulturelle verdier noe som er fyfy. Før eller siden tar de nok til vettet, gitt at man slutter med å bombe dem tilbake til steinalderen. 8542668[/snapback] 200-300 år siden vi brente hekser på bålet, var skammelig det, men den tid er over for lenge siden her i Norge. Ja, jeg vil si vi er bedre enn dem når de steiner en 17 ÅR gammel jente! Greit nok at de mener at hu bringte skam over familiens ære, de meningene respekterer jeg, men er ikke helt enig. At de STEINER hu! Det er bare sykt! Jeg mener at de har mistet sin verdi som mennesker når de gjør slikt! Nå snakker jeg selfølgelig om disse ekstremistene, og ikke "midt-østen" generelt, har ikke viten nok til at jeg tørr å utale meg om det.Edit: skrivefeil Endret 5. mai 2007 av RoaldAndre Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ikke alle er komt like langt her i verden. Ikke så altfor lenge siden vi steinet damer i Norge heller, for "utuktlig omgang". Ikke at jeg prøver å forsvare dette, for all del, men hva kan vi gjøre? "Å banke det inn", vil i hvert fall ikke funke.. Man kan ikke heller skyve under teppet, at en rekke muslime land blir stadig mer liberale. Steining er ett fenomen vi ikke kommer til å bli kvitt med det første, men i det lange løp, vil det forsvinne. 8533702[/snapback] 1) Når /hvor lenge siden var det vi steinet damer for "utuktig omgang" her i Norge?? Er dette noe du mener å ha dekning for, eller antar du bare? I følge historiker jeg har hørt i radiointervju, var det sletts ikke slik i Norge under middelalderen. Til og med under vikingetida hadde kvinner - og menn - bedre rettsvern enn som så. 2) Dette var ikke muslimer som steinet. Les artikkel. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Hva er jeg dersom jeg ser ned på denne kulturen som aksepterer dette? Rasist eller menneskelig? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg kan skjønne at enkelte land bruker steining, men ikke for slike grunner - helt fryktelig! Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg blir også meget sint av slike hendelser, og mennesket viser gang på gang hvor primitivt det er på denne måten. Vi har kunnet si at forskjellen på mennesket og dyr er empati, medmenneskelige følelser og evnen til å drøfte og diskutere. Dette er en stor løgn. Vi ligner mer på våre forgjengere enn vi tør innrømme. Jeg synes det er pinlig å se at vi ikke har kommet lengre enn som dette. Blir så glad i muslimsk religion når jeg leser sånt.. 8543426[/snapback] Det er lett å se ned på enkelte folkegrupper, religioner, samfunn på grunn av slike hendelser, men resten av verden er ikke bedre på noen måte. Kina, USA, Sør-Amerika. Vi er alle like. Det er bare større mediedekning av saker der ofrene er unge, og midlene som blir brukt er mer grusomme. Vi får ikke høre om hva som skjer i fengsler i Latinamerika. Vi får ikke vite hvordan fanger blir henrettet i Kina. Hendelser som denne skjer mange steder i verden. Endret 6. mai 2007 av forman Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Igjen: Det var ikke muslimer som gjorde dette. 17-åringen, som tilhørte minoritetsreligionen Yazidi, Det er lett å se ned på muslimsk religion på grunn av slike hendelser, men resten av verden er ikke bedre på noen måte. Kina, USA, Sør-Amerika. Vi er alle like. Det er bare større mediedekning av saker der ofrene er unge, og midlene som blir brukt er mer grusomme. Vi får ikke høre om hva som skjer i fengsler i Latinamerika. Vi får ikke vite hvordan fanger blir henrettet i Kina. Hendelser som denne skjer mange steder i verden. : "resten av verden" er vel et noe løst begrep i denne sammenhengen. I majoriteten av samfunnene i verden skjer ikke sånt, selv om drap og mishandling selvsagt forekommer. Og det skjer grusomme ting i Norge óg, men dette kan ikke sammenliknes med f.eks. dobbeltdrapet i Baneheia. Jeg har et tankeeksperiment til deg: Tenk deg at du bor i en bygd i Norge. I denne bygda har en jente fått seg en kjæreste uten å ha spurt noen først, og attpåtil konvertert religion for å få lov til å gifte seg med denne kjæresten! Dette er uhørt! Noe må gjøres! Bygdas gamle, tannlause gubber og alkiser setter seg ned og drøfter nøye hvordan denne saken skal gripes an. Jo, jenta må stenes, det er det eneste som kan gjenopprette ære, ro og orden - samt sette et godt eksempel for de andre ungdommene. Jenta blir halt ut av eget hjem mens mor og far gråter, og blir slept inn på torget. Hele bygda har samlet seg, klar til å stene denne jenta. Alle tar del i drepingen, både lærerne, rektor, frisøren og dama i kassa på RIMI. Gundersen i Banken har også forlatt sin post for å ta del i avrettelsen. Dette til stor ståhei og fest, og lensmann og politibetjenter står og holder orden i rekkene slik at alle får kastet sten, og ingen blir tilsidesatt. Tankeeksperiment slutt. Er det noe med dette som rimer? Det å påstå at resten av verden ikke er noe bedre, er bare dumt PK-piss. Visst *piip* er vi bedre enn som så - både her til lands, såvel som Kina og Latin-Amerika. Rist av deg din kollektive skyldfølelse som propagandamaskineriet i grunnskolen har påført deg NÅ! Endret 6. mai 2007 av HilRam Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jenta tilhørte en gruppe som tilba "sheitan", guds stedfortreder på jorda. det er fra disse vi har ordet "satan" og Yazidier blir/ble ofte forbundet med satanisme ("sheitanparast"), også mye i den vestlige kulturen. og legg merke til at hun skulle konvertere TIL islam. Lenke til kommentar
karamasov Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Igjen: Det var ikke muslimer som gjorde dette. 17-åringen, som tilhørte minoritetsreligionen Yazidi, Det er lett å se ned på muslimsk religion på grunn av slike hendelser, men resten av verden er ikke bedre på noen måte. Kina, USA, Sør-Amerika. Vi er alle like. Det er bare større mediedekning av saker der ofrene er unge, og midlene som blir brukt er mer grusomme. Vi får ikke høre om hva som skjer i fengsler i Latinamerika. Vi får ikke vite hvordan fanger blir henrettet i Kina. Hendelser som denne skjer mange steder i verden. : "resten av verden" er vel et noe løst begrep i denne sammenhengen. I majoriteten av samfunnene i verden skjer ikke sånt, selv om drap og mishandling selvsagt forekommer. Og det skjer grusomme ting i Norge óg, men dette kan ikke sammenliknes med f.eks. dobbeltdrapet i Baneheia. Jeg har et tankeeksperiment til deg: Tenk deg at du bor i en bygd i Norge. I denne bygda har en jente fått seg en kjæreste uten å ha spurt noen først, og attpåtil konvertert religion for å få lov til å gifte seg med denne kjæresten! Dette er uhørt! Noe må gjøres! Bygdas gamle, tannlause gubber og alkiser setter seg ned og drøfter nøye hvordan denne saken skal gripes an. Jo, jenta må stenes, det er det eneste som kan gjenopprette ære, ro og orden - samt sette et godt eksempel for de andre ungdommene. Jenta blir halt ut av eget hjem mens mor og far gråter, og blir slept inn på torget. Hele bygda har samlet seg, klar til å stene denne jenta. Alle tar del i drepingen, både lærerne, rektor, frisøren og dama i kassa på RIMI. Gundersen i Banken har også forlatt sin post for å ta del i avrettelsen. Dette til stor ståhei og fest, og lensmann og politibetjenter står og holder orden i rekkene slik at alle får kastet sten, og ingen blir tilsidesatt. Tankeeksperiment slutt. Er det noe med dette som rimer? Det å påstå at resten av verden ikke er noe bedre, er bare dumt PK-piss. Visst *piip* er vi bedre enn som så - både her til lands, såvel som Kina og Latin-Amerika. Rist av deg din kollektive skyldfølelse som propagandamaskineriet i grunnskolen har påført deg NÅ! 8547574[/snapback] Jo, jeg er enig. Min kollektive skyldfølelse er herved avristet. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det gir meg et sterkt hat til alt som heter religion. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Etter hva jeg kan se av de 5 siste trådene du har startet, så tror jeg en hvilken som helst hendelse i verdenshistorien/lokalmiljøet/butikken/klasserommet vil forsterke ditt hat mot religion generelt og kristendom spesielt. Dette dreier seg ikke om at mennesker søker eller dyrker Gud. Dette dreier seg om hvem som skal ha kontrollen over menneskers (les: kvinners) seksualitet og liv. Religion brukes gjerne som en brekkstang til å tvinge igjennom sin egen vilje/befeste sin maktposisjon hos maktmennesker. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Dette dreier seg ikke om at mennesker søker eller dyrker Gud. Dette dreier seg om hvem som skal ha kontrollen over menneskers (les: kvinners) seksualitet og liv. 8550737[/snapback] Ser ut som enkelte glemmer dette ja, i sin iver på jakt etter religionen som årsak. Fargede par i sør-statene i USA ble både lynsjet og trakkasert. Her hjemme ble såkallte tysker-tøser både snauklippt og prylet av folkemengden. Det virker mer som årsaken til slike tragedier er at mobben reagerer på kvinner som "har seg" med det mobben oppfatter som fienden. Vi dreper ingen her i landet av den grunn nå, men det går nok rundt endel mennesker som har vondt av at norske jenter f.eks. "har seg" med utlendinger. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 men det går nok rundt endel mennesker som har vondt av at norske jenter f.eks. "har seg" med utlendinger. Kommer ann på hvordan type utlendinger... Er det "Gangstah wolla faen" typen, ja. Er det "Vanlig hyggelig person" typen, nei. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Ser ut som enkelte glemmer dette ja, i sin iver på jakt etter religionen som årsak. Fargede par i sør-statene i USA ble både lynsjet og trakkasert. Her hjemme ble såkallte tysker-tøser både snauklippt og prylet av folkemengden. Det virker mer som årsaken til slike tragedier er at mobben reagerer på kvinner som "har seg" med det mobben oppfatter som fienden. Vi dreper ingen her i landet av den grunn nå, men det går nok rundt endel mennesker som har vondt av at norske jenter f.eks. "har seg" med utlendinger. 8550994[/snapback] Vel, det er jo en del eksempel på æresdrap her i Norge også. Dessuten burde noen her lese litt om kulturelativisme. Hvis det ikke er kulturen som er årsaken, hvorfor er skjer da ikke steining oftere her i vesten? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Dette er personer som ikke er friske i hodet, det finnes det overalt i verden. Her skyter familiefedre sine familier og ufødte barn. De aller sykeste i vårt samfunn er ikke noe "bedre" enn de aller sykeste i deres kultur. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Dette er personer som ikke er friske i hodet, det finnes det overalt i verden. Her skyter familiefedre sine familier og ufødte barn. De aller sykeste i vårt samfunn er ikke noe "bedre" enn de aller sykeste i deres kultur. 8551787[/snapback] Forskjellen er at her er "de aller sykeste" den vanlige mannen i gata. Baker Hassan og smed Ali, lærer Rostam og kjøpmann Hussein og hans kone. Denne syke gjerningen er begått kollektivt av et lokalsamfunn, ikke en enkelt rømling fra lukket avdeling på Reitgjerdet/Blakstad. Se forøvrig mitt tankeeksperiment et par poster lenger opp. Lenke til kommentar
RoaldA Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Dette er personer som ikke er friske i hodet, det finnes det overalt i verden. Her skyter familiefedre sine familier og ufødte barn. De aller sykeste i vårt samfunn er ikke noe "bedre" enn de aller sykeste i deres kultur. 8551787[/snapback] Så når den 17 år gamle jenta hadde hatt sex så var tilfeldigvis alle de sykeste folka i området, og de sykeste politi folka. Ingen av de folka som var friske i hodet var i nærheten når hendelsen skjede, for alle var jo med på å steine hu. Tror nok de er syke i hue ja, men ikke av fødsel, av kultur! Lenke til kommentar
teletubbiekid Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 dette gjør meg rett og slett kvalm men hvordan skal dette kulturelle problemet løses? skal vi bare la dem steine hverandre til døde helt til hele gjengen er utslettet? personlig synes jeg ikke det er akseptabelt at resten av verden aksepterer disse handlingene, men så har jeg ingen idéer om hvordan man kan løse det heller. det eneste jeg kommer på er å la historien deres gå sin gang. idéer anyone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå