Ninjahamster Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 ow,07/05-2007 : 22:28]I tillegg til 38,99 € x2 ble tollbehandlingen på:MVA - 79,00kr Forenklet Tollbehandling - 90,00kr. Men det jeg synes var ille, var at de sendte spillene separat, så jeg måtte betale borto og tollbehandling på begge pakkene. 8560630[/snapback] Har Play begynt å ta betalt for porto uten å la kunden velge samlet forsendelse? 8562253[/snapback] Nei, men man kan jo regne med at kostnaden for porto er bakt inn i totalprisen til Play. 8562290[/snapback] Jaja, selvfølgelig. En plass må de jo tjene det inn. Ingenting er gratis. Dog er prisene på varene totalt sett fortsatt mer enn akseptable spør du meg. Poenget var uansett at Sinsen skrev her at "måtte betale porto for begge pakkene" så derdfor lurte jeg. Totalprisen vil jo uansett bli den samme for portoen uansett om de blei sendt samlet eller ei. Det som er surt her er jo tollbehandling for to pakker. Lenke til kommentar
Sinsen Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Nei det skrev jeg ikke Men, helt klart enig, handler nesten bare fra Play selv. Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg har opplevd å få pakker (cd, spill) fra utlandet rett i postkassen og fått ettersendt krav fra tollvesenet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg har opplevd å få pakker (cd, spill) fra utlandet rett i postkassen og fått ettersendt krav fra tollvesenet. 8563316[/snapback] Dette er for å få raskere ekspering av brev. Pakker skal avvente tollklarering. Du kan selvsagt stå for fortollingen selv, så slipper du ihvertfall Postens gebyr. Uansett skal ingen varer åpnes før de er tollklarert. Lenke til kommentar
Po[wP]ow Skrevet 8. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2007 Nei det skrev jeg ikke Men, helt klart enig, handler nesten bare fra Play selv. 8562521[/snapback] Glemte at det ikke var porto. Jeg mente bare toll. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 *snip*Du kan selvsagt stå for fortollingen selv, så slipper du ihvertfall Postens gebyr. *snip* 8563794[/snapback] Posten skal ha sine 90 kroner ved forenklet tollbehandling uansett om du eller posten gjør jobben. Se her. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 *snip*Du kan selvsagt stå for fortollingen selv, så slipper du ihvertfall Postens gebyr. *snip* 8563794[/snapback] Posten skal ha sine 90 kroner ved forenklet tollbehandling uansett om du eller posten gjør jobben. Se her. Ha en fin dag. 8570891[/snapback] Niks - du slipper dette gebyrer om du fortoller gjennom TVINN (Tollvesenet). Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 *snip*Du kan selvsagt stå for fortollingen selv, så slipper du ihvertfall Postens gebyr. *snip* 8563794[/snapback] Posten skal ha sine 90 kroner ved forenklet tollbehandling uansett om du eller posten gjør jobben. Se her. Ha en fin dag. 8570891[/snapback] Niks - du slipper dette gebyrer om du fortoller gjennom TVINN (Tollvesenet). 8571342[/snapback] Har du erfart dette selv? Noen konkrete eksempler? Jeg har fortollet gjennom TVINN på den tiden da det var noen kroner å spare på å gjøre det selv og den gangen skulle posten ha cirka kr. 150 hvis de fortollet og cirka kr. 70 hvis jeg gjorde det selv. De 70 kronene var for det arbeidet posten hadde selv om jeg fortollet selv. Siden har posten lagt om arbeidet sitt og tilbyr nå fortolling til kr. 90 og som det stod på skriv fra posten og på posten sine sider tar de kr. 90 i ekspedisjon/tollagerkostnad ved egenfortolling. Jeg har et skriv fra posten av Mars 2004 der prisene er som følger: Forenklet tollbehandling kr. 70. Ekspedisjon ved egenbehandling kr 70. Dette er det samme som står på posten sine sider med unntak av prisene. Jeg ser ikke helt at posten unnlater å ta betalt for det arbeidet de faktisk gjør. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Niks - du slipper dette gebyrer om du fortoller gjennom TVINN (Tollvesenet). Vær oppmerksom på at selv om du betaler toll og avgifter via Internett, så vil de som mottar pakken her i landet kunne ta et gebyr for lagring og administrasjon av pakken.De fleste speditører (alle?) tar seg betalt uansett om man gjør jobben selv. Den eneste sikre måten å slippe unna gebyret er å personlig løse ut pakken på nærmeste tollstasjon (noe som for de aller fleste er både upraktisk og tidkrevende). Må den videre med posten uansett er det like greit å la dem jobbe for pengene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor *snip*Du kan selvsagt stå for fortollingen selv, så slipper du ihvertfall Postens gebyr. *snip* 8563794[/snapback] Posten skal ha sine 90 kroner ved forenklet tollbehandling uansett om du eller posten gjør jobben. Se her. Ha en fin dag. 8570891[/snapback] Niks - du slipper dette gebyrer om du fortoller gjennom TVINN (Tollvesenet). 8571342[/snapback] Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har du erfart dette selv? Noen konkrete eksempler? Jeg har fortollet gjennom TVINN på den tiden da det var noen kroner å spare på å gjøre det selv og den gangen skulle posten ha cirka kr. 150 hvis de fortollet og cirka kr. 70 hvis jeg gjorde det selv. De 70 kronene var for det arbeidet posten hadde selv om jeg fortollet selv. Siden har posten lagt om arbeidet sitt og tilbyr nå fortolling til kr. 90 og som det stod på skriv fra posten og på posten sine sider tar de kr. 90 i ekspedisjon/tollagerkostnad ved egenfortolling. Jeg har et skriv fra posten av Mars 2004 der prisene er som følger: Forenklet tollbehandling kr. 70. Ekspedisjon ved egenbehandling kr 70. Dette er det samme som står på posten sine sider med unntak av prisene. Jeg ser ikke helt at posten unnlater å ta betalt for det arbeidet de faktisk gjør. Ha en fin dag. 8573033[/snapback] Har fortollet varer for under 1000kr selv, og da blir varen sendt til meg, påmerket med at den er ufortollet og ikke må åpnes. Hvorpå jeg fortoller meg TVINN (og betaler faktura) og deretter åpner forsendelsen. Jeg betaler derfor ingenting til Posten. Beløpene jeg har betalt til tollvesenet er kun mva. Tror kanskje du har misforstått Postens rolle litt - i mitt tilfelle er Posten kun speditør. Og de får betalt fra den som faktisk leverer inn pakken til sending. Eksempel: John skal sende en pakke fra USA til Norge. John leverer pakken til USPS, fyller ut en grønn-tollerklæring, veier pakken og betaler porto. USPS er nå ansvarlig for at mottaker i Norge får pakken, og USPS har derfor avtale med f.eks Posten om levering i Norge. Pakken kommer til Norge, og Tollvesenet ser om du har reservert deg mot at Posten får lov til å tollbehandle pakken din. Om Posten skal tollbehandle den så får du lengre fremsendingstid og behandlingstid, samt økt kostnad. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Niks - du slipper dette gebyrer om du fortoller gjennom TVINN (Tollvesenet). Vær oppmerksom på at selv om du betaler toll og avgifter via Internett, så vil de som mottar pakken her i landet kunne ta et gebyr for lagring og administrasjon av pakken.De fleste speditører (alle?) tar seg betalt uansett om man gjør jobben selv. Den eneste sikre måten å slippe unna gebyret er å personlig løse ut pakken på nærmeste tollstasjon (noe som for de aller fleste er både upraktisk og tidkrevende). Må den videre med posten uansett er det like greit å la dem jobbe for pengene. 8573535[/snapback] De pakkene jeg mottar og fortoller selv får jeg levert på døren eller i postkassen. Uten ekstra kostnad. Dette både med USPS og UPS. Jeg derfor ut ifra at det skal være sånn.. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Har fortollet varer for under 1000kr selv, og da blir varen sendt til meg, påmerket med at den er ufortollet og ikke må åpnes. Hvorpå jeg fortoller meg TVINN (og betaler faktura) og deretter åpner forsendelsen.Virkelig? Da har Posten fått mer OK rutiner igjen. Min erfaring (det er dog en stund siden) var at de fortsatte på samme måten som første gang man får en forsendelse fra dem (med referansenummer og tilbud om at de kan gjøre fortollingen) hvorpå de skulle ha gebyr (for varselet/registrering, tollager og verdisjekken) uansett om man fortollet selv. Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 *snip*Har fortollet varer for under 1000kr selv, og da blir varen sendt til meg, påmerket med at den er ufortollet og ikke må åpnes. Hvorpå jeg fortoller meg TVINN (og betaler faktura) og deretter åpner forsendelsen. *snip* 8579781[/snapback] Ok. I mine tilfeller har jeg fått en lapp i posten om ankommet tollpliktig vare. Jeg har så fortollet den via TVINN og der har jeg fått et referansenummer som jeg så har sendt til posten og deretter har jeg fått hentelapp fra posten og betalt et gebyr for å få ut pakken. Med klistrelapp om at pakken ikke må åpnes før avgift er betalt. (Neeeiida) Men er det annerledes nå så er det annerledes nå. Får man pakken før man har fortollet den er det jo greit. Merkelig med postens prisliste da...Tror beint jeg kontakter posten om dette. Ingen vits å kaste bort pengene. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Slik jeg har forstått det, er tvinn slik at du får et ref.nr av posten, du fortoller og greier via tvinn og må deretter hente pakken på Alna (Postens godssenter) ELLER betale 90 spenn! Hvordan er det egentlig dette funker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå