Gå til innhold

4chan bilete- og diskusjonstråd


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor ulovlig kan egentlig et DoS-angrep være?

Inger Marie Sunde mener at Straffeloven §291 kan brukes

For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

 

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

men det er ikke noen automatikk i at det er riktig. Når de nye paragrafene i Straffeloven omsider trer i kraft blir det litt enklere.

 

Ny §206 blir

Fare for driftshindring

 

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved å overføre, skade, slette, forringe, endre, tilføye eller fjerne informasjon uberettiget volder fare for avbrudd eller vesentlig hindring av driften av et datasystem.

 

Uansett om Inger Marie Sunde har rett i at §291 kan brukes eller ikke, tror jeg ikke det vil være noe positivt tillegg på CV'en at man var den personen som ble brukt som eksempel for å se om DDoS er å regne som skadeverk.

 

 

 

Lenke til kommentar

hvorfor omtaler anon som en gruppe hackere.. anonymous er alle og ingen, kollektivmakt på sitt ypperste..

 

Man omtaler anon som en hackergruppe fordi det er det de opptrer som nå. Det er en gruppe personer (en høyt flyktig og løst organisert gruppe, men likevel en gruppe) som driver med hackerangrep (vel egentlig crackeangrep, men hacking har den betydning på folkemunnet). DoS er helt klassisk hacking(cracking). Et DoS er per definisjon det å sende masse søppeldata til en server for å få en tjeneste til å gå ned.

 

anon er forørvig ikke alle og ingen (selv om dette høres kult ut å si), anon er en veldig løst organisert og stadig endrende gruppe personer som tilhører en internettkultur.

Lenke til kommentar

hvorfor er anonymus ikke alle og ingen?

 

Jeg snakker ikke om alle som er anonyme. Jeg snakker om en gruppe internettbrukere som kaller seg anon og bruker dette som et egennavn. Medlemer av denne gruppen liker gjerne å være anonyme og det er nettopp en del av gruppeidentiten. Anonymous er her et navn og ikke bare et adverb. Det finnes mange andre grupper som og liker å være anonyme. Min mor er og anonym som internettbruker, men hun tilhører ikke gruppen som kaller seg anon. Det er ikke slik at alle det er en random masse av anonyme internettbrukere som utgjør Anonymous, det er en gruppe internettbrukere som typisk liker memer, besøker sider som 4chan og syns raids er artig.

 

Han på bildet ditt er en del av Anonymous, men han er ikke anonym (og har dermed brutt en del med gruppidentiteten). De fleste som deltar i denne tråden er del av Anonymous, men ved å delta har de gitt opp litt av sin anonymitet ved å feste seg til en bruker.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Jo jeg ser hva du mener.

Man kan jo også si at utlendingene er en gruppe fordi de har noe til felles.

Så sånnsett kan jo alt har noe felles være en gruppe.

Okså kalt gruppeidentitet, altså personer med fellestrekk som gjør at dem kan identifisere seg med hverandre.

Lenke til kommentar

Ja det er riktig. Utlendinger er den gruppen mennesker som ikke er nordmenn. Menneskeheten som helhet er og en gruppe. De som tilhører Anonymous er en langt mer begrenset gruppe enn gruppen av alle internettbrukere som er anonyme. Forøvrig er ikke alle i Anonymous anonyme fordi noen av de er blitt identifiserte slik som han i Nederland nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...