Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dating: Bør gutter spandere på jenter?

Synes du gutten skal spandere på jenta ved date?  

283 stemmer

1. 1. Synes du gutten skal spandere på jenta ved date?

• Ja, gutten skal spandere ALT
      67
    • Nei, de betaler hver for seg
      111
    • Whatever. Jeg vil stemme
      105

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg betaler. Kan ikke fordra jenter som prover aa betale for lunsj eller noe for meg. Hater det sterkt.

Var en jente jeg hadde et lite forhold med, og jeg hatet det naar hun betalte lunsj. Jada, hun var rik nok og hadde mer enn nok penger, men jeg er ikke direkte fattig selv heller, og hadde mer enn gjerne spandert lunsj paa henne. Men men. Jeg tror det er veldig forskjellig fra jente til jente.

Lenke til kommentar

Hm...

Kommer seg an på hvor langt man er kommet i datingprosessen syns jeg.

Første date? Absolutt ikke. For meg er første "date" begynnelsen på en bli kjent-prosess for å se hva det kan bli mellom oss, og jeg har lite lyst til å betale for å bli kjent med folk.

Snakker man derimot åttende-niende-tiende møtet, man har blitt kjent og det er følelser på gang så ser jeg ikke noe i veien for å spandere en gang iblandt.

Men, alt med måte.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å la være å føle at jeg "må" spandere på jentene.

Uansett hvor lite penger jeg har og hvor dyrt det er.

Vet ikke helt hvorfor :dontgetit:

Har blitt dyrt opp gjennom årene, og aldri båret noe særlig frukter, unntatt kommentarer som "han litt rare som bruker masse penger på jenter uten å få noe igjen for det og sier han gjør det av glede" og slikt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg blir bedt på date, synes jeg det er koselig å bli spandert på.

Hvis det er jeg som ber noen med, så kan jeg godt spandere. Synes det bare er koselig. :)

Antakelig. Hvis guttene alltid skal spandere, bør i hvert fall lønnsforskjellene opprettholdes. I dag får f eks gutter og jenter likt studielån. Men jenter har ingen utgifter til drikke, taxi, dater osv.

For en gutt kan man lett komme opp i følgende sum en lørdag:

12 øl til vors: 150 kr

2 øl ute: 100  kr

2 spanderte øl på dama: 100 kr

Betalt inngang på utested: 80 + 80

Hele taxiregninga hjem: 150

660 kr

Damas utgifter: 100 kr (3-4 rusbrus på eget vors)

Så jeg synes det blir feil at gutta alltid skal spandere når vi faktisk har helt likt studielån.

8532434[/snapback]

Ja, før man bestemmer seg på date så er det viktig å sette seg ned og føre regnskap over inntekt og utgifter. For det kan kanskje være at jenta har en jobb i tillegg til studiene og da er det faktisk hun som tjener mest. Skrekk og gru! :ermm:

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å spandere en kinobillett, en kaffekopp etc når man skal på date. Selv har jeg spandert mange ganger, men har aldri sittet meg ned og finregnet på det.

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Jeg liker å spandere jeg, så jeg bare insisterte på å betale for alt når vi var på byen.. Har ikke egentlig noen spesiell mening om det er rett eller galt at gutter spanderer, annet enn at det sikkert er en greie som er veldig fastgrodd i kulturen / samfunnet.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å spandere en kinobillett, en kaffekopp etc når man skal på date.

Selvsagt ikke, du er jo dame, og går i pluss alt i alt uansett!

En kaffekopp er greit, men når det er blitt slik at damer kan gå gratis på byen, er det latterlig.

Lenke til kommentar

Huff jeg ser jeg ikke skulle gått å lagt meg i går nei..

Dette er et spørsmål som er forskjellig fra jente til jente.. Jeg husker at i begynnelsen av mitt nåverende forhold, var jeg mer "jeg vil være selvstendig!" Jeg skulle bære min egen koffert, betale får meg selv osv.. Men nå har jeg gitt litt mer F.

Hvis han føler får å betale så må han no få lov til det. Jeg betaler no en del jeg og så..

Men hvis en gutt inviterer en jente ut på kino f.eks. og det er første gangen de drar og de kjenner ikke hverrandre så godt. Så syns jeg han skal tilby seg å betale, det er jo han som har invitert, hvis du skjønner?

Og da gir han og henne sjangsen til å bryte inn å betale får seg selv.

Mener at de bør få betale litt selv. Ved kino og slike "koseting" så bør mannfolka betale. Men om man er i et forhold, så bør begge parter betale. Da holder det lengst :)

8532332[/snapback]

Hvorfor bør mannfolka betale på kino? Hvorfor ikke like godt damne?

Fordi mannen er det sterke kjønn?

8532362[/snapback]

Haha.. sorry, men det var jo en utrolig dårlig forklaring.

Dere er no ikke noe sterkere kjønn.. men det var ikke den diskusjonen vi skal ta..

Det har hvertfall ikke noe med det å gjøre.. Det henger igjen fra gammelt av, fra det var uhøflig å ikke betale får jenta.

Antakelig. Hvis guttene alltid skal spandere, bør i hvert fall lønnsforskjellene opprettholdes. I dag får f eks gutter og jenter likt studielån. Men jenter har ingen utgifter til drikke, taxi, dater osv.

For en gutt kan man lett komme opp i følgende sum en lørdag:

12 øl til vors: 150 kr

2 øl ute: 100  kr

2 spanderte øl på dama: 100 kr

Betalt inngang på utested: 80 + 80

Hele taxiregninga hjem: 150

660 kr

Damas utgifter: 100 kr (3-4 rusbrus på eget vors)

Så jeg synes det blir feil at gutta alltid skal spandere når vi faktisk har helt likt studielån.

8532434[/snapback]

Hvilken verden er det du lever i egentlig?

Ingen utgifter til drikke osv? Halloooo??

Tror du alle blir spandert på eller?

Dessuten så er det ikke noe vanlig at gutter spanderer så mye ute, og taxi regningern er no større enn det :p hehe..

Nei altså, det der kommer veldig ann på. Jeg har no betalt taxi regningen selv mange ganger jeg så. Er ikke bare typen som har betalt den..

Jeg er selv i et forhold.. Når meg å dama går på kino kan vi betale for hverandre, men jeg må si at jeg ikke liker at hun betaler for meg. For det meste har jeg betalt, men det er sånn jeg liker å ha det. Og det har gått i begge veier. Hvis hun ringer meg å er i en mat butikk, å spør meg om jeg trenger noe. "Ja jeg trenger melk + brød". Da kommer ikke hun løpende etter senere å skal ha de pengene. Samme med meg.

Men for å være ærlig så vil jeg tro at guttene legger ut mest når de er med jentene. Det virker ut som det når jeg tenker meg om etter åssen venne kretsen min er.

8532665[/snapback]

Når man har kommet inn i et forhold, merker man fort at mine penger blir dine penger. Ikke bokstaveligtalt, men når man skal kjøpe mat osv. Og det syns jeg er helt riktig. Hvis jeg spør om det er noe jeg skal kjøpe før jeg kommer, så krever jeg ikke pengene tilbake når jeg kommer fram. Det er litt sånn "fellesøkonomi" følelse. Og det er bra, syns jeg hvertfall.

Om jeg møter en totalt fremmed fyr på byen som vil kjøpe øl til meg, så føler jeg at han prøver å kjøpe meg, og det blir bare teit. Om jeg har utvekslet noen ord med ham og han virker interesann sier jeg neitakk, og har gjerne mistet litt respekt for fyren.  Om fyren ser rik og dum ut sier jeg ja takk, men bruker ikke mer tid med ham enn nødvendig. Man kjøper ikke min tid og interesse for en halvliter øl.

Det kommer veldig ann på personen, hvis man har snakket med han en stund og han virker grei osv, og han legger merke til at glasset ditt er tomt, og tilbyr seg å kjøpe en til til deg. Så hadde jeg tatt det i mot. Men hvis det er bare en slask som har sett deg sitte der og da vil kjøpe noe til deg, så blir det noe annet. Da hadde jeg tatt i mot å gått :tease:

Kluet et at det må sees i en sitvasjon. Det er ikke alltid jeg ville sagt det er nagativt.

Om det derimot er en fyr jeg har noe på gang med kan jeg si ja, men bare om det virker som noe han vil, og ikke føler seg forpliktet til. Slikt skal ikke skje ofte, jeg får lett dårlig samvittighet og føler jeg utnytter en. Det gjør meg ingen ting å betale, jeg får glede ut av det.

8533031[/snapback]

Akkurat, det går ann å spandere. Men ikke overdriv. Et glass går helt fint, men pass på at jenta får kjøpe noe selv og.

Hm...

Kommer seg an på hvor langt man er kommet i datingprosessen syns jeg.

Første date? Absolutt ikke. For meg er første "date" begynnelsen på en bli kjent-prosess for å se hva det kan bli mellom oss, og jeg har lite lyst til å betale for å bli kjent med folk.

Snakker man derimot åttende-niende-tiende møtet, man har blitt kjent og det er følelser på gang så ser jeg ikke noe i veien for å spandere en gang iblandt.

Men, alt med måte.

8533267[/snapback]

Det er jeg ikke enig i.. Jeg syns det er motsatt faktisk. Ikke at jeg hadde forventer å bli spandert på. Men syns det er mer rett at du spanderer hvis du har bedt om en date med henne. Og det er mer rett å dele når dere blir enig om å gå ut.. Hvis du skjønner hva jeg mener..

Men det er jo ikke å betale får å bli kjendt med noen.. Jeg ser det ikke sånn hvertfall..

Hvis jeg blir bedt på date, synes jeg det er koselig å bli spandert på.

Hvis det er jeg som ber noen med, så kan jeg godt spandere. Synes det bare er koselig. :)

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å spandere en kinobillett, en kaffekopp etc når man skal på date. Selv har jeg spandert mange ganger, men har aldri sittet meg ned og finregnet på det.

8533390[/snapback]

Enig med du i det :p

Det er litt gøy å bli spandert på. Men det finnes jo grenser så klart!

Og jeg ser heller ikke problemet med å spandere en kinobillett. Hva er problemet liksom?

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å spandere en kinobillett, en kaffekopp etc når man skal på date.

En kaffekopp er greit, men når det er blitt slik at damer kan gå gratis på byen, er det latterlig.

8533432[/snapback]

HAHAHAHA.. nei det var teit sagt syns jeg.. Du er jo dame du går jo i pluss.. Hvor har dere dette fra :s helt alvorlig. ?

Men er enig i at hvis dama går gratis på byn så har det gått litt langt! Å betale henne inn, eller taxi hjem, eller noen drinker er helt greit.. men ikke ALT!

Edit: leif.

Endret av Iril
Lenke til kommentar

8533432[/snapback]

Quoted for truth.

Min søsters venninner går ofte helt gratis på byn ved rett å slett å utnytte en eller annen fyr som ikke tør si nei når de sier "kjøp en drink til meg".

Heldigvis er ikke alle slik. verken jenter eller gutter.

Lenke til kommentar

Men alikevell er det det som er realiteten... Det er nok damer der ute som får betalt alt utenom turen inn til byen (kommer ann på om de var på vors med "jentene" eller møtte en kis først).

Nok av damer som bevisst spekulerer i å flørte med uintressante menn for å få drinker også.

Lenke til kommentar
Min søsters venninner går ofte helt gratis på byn ved rett å slett å utnytte en eller annen fyr som ikke tør si nei når de sier "kjøp en drink til meg".

8534146[/snapback]

Stakkars fyr! hehe.. men hvis man ikke har mer bein i nesa enn det, så syns jeg egentlig ikke så veldig synd i han :p

Men alikevell er det det som er realiteten... Det er nok damer der ute som får betalt alt utenom turen inn til byen (kommer ann på om de var på vors med "jentene" eller møtte en kis først).

Nok av damer som bevisst spekulerer i å flørte med uintressante menn for å få drinker også.

8534156[/snapback]

Det er jeg helt klar over.. Og jeg syns er er tragiske, men ikke mist de gutta som gir etter er tragiske.. Dere må no ha litt ryggmarg da!

Lenke til kommentar

en jeg studerte med fikk den av ei han traff på en bar. det han svarte var "hvis du har råd til å dra på byen bør du ha råd til egen drikke". dette er noe jeg er helt enig i.

personlig synes jeg det blir litt feil å "kjøpe" ei jente ved å spandere på henne hele tiden. er jeg i et forhold blir det jo litt annerledes

Lenke til kommentar
en jeg studerte med fikk den av ei han traff på en bar. det han svarte var "hvis du har råd til å dra på byen bør du ha råd til egen drikke". dette er noe jeg er helt enig i.

8534458[/snapback]

Er jo sånn man skal svare når det er tydlig at man blir utnyttet..

Kjempe bra sagt :w00t:

Lenke til kommentar

8534458[/snapback]

Er jo sånn man skal svare når det er tydlig at man blir utnyttet..

Kjempe bra sagt :w00t:

8534475[/snapback]

Joda, men det er utrolig mange svake sinn der ute, enten som er snill fra naturen sin side, eller spanderer alt på jentene fordi de tror de får seg noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...