Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dating: Bør gutter spandere på jenter?

Synes du gutten skal spandere på jenta ved date?  

283 stemmer

1. 1. Synes du gutten skal spandere på jenta ved date?

• Ja, gutten skal spandere ALT
      67
    • Nei, de betaler hver for seg
      111
    • Whatever. Jeg vil stemme
      105

Anbefalte innlegg

I gamle dager hadde jo menn penga, mens kvinnene skulle bli husmødre. I dag tar kvinner utdanning og tjener penger selv.

Spørsmålet er om det da blir riktig at mannen skal spandere middager å date, drikke på fest, godteri ved kinobesøk osv, når de faktisk tjener sine egne penger?

Jeg har både fått tips den ene og den andre veien: Noen sier at damer som blir påspandert drikke på fest, vil miste interessen. Føle at de blir forsøkt kjøpt. Andre sier at man bør spandere absolutt alt når man er på fest med en dame, ellers vil hun miste respekten.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener at de bør få betale litt selv. Ved kino og slike "koseting" så bør mannfolka betale. Men om man er i et forhold, så bør begge parter betale. Da holder det lengst :)

8532332[/snapback]

Hvorfor bør mannfolka betale på kino? Hvorfor ikke like godt damne?

Fordi mannen er det sterke kjønn?

Lenke til kommentar

Om man inviterer en dame på restaurant, kino, teater eller hva det mptte være så betaler gutten. Går dere på et senter og dere skal kjøpe noe å drikke, betaler gutten.

Om jenta ser en kul jakke på *Insert dyr butikk*, stikker gutten :D

I et forhold kan det deles, selv om jeg altid tilbyr å spandere,

Lenke til kommentar
I gamle dager hadde jo menn penga, mens kvinnene skulle bli husmødre. I dag tar kvinner utdanning og tjener penger selv.

Spørsmålet er om det da blir riktig at mannen skal spandere middager å date, drikke på fest, godteri ved kinobesøk osv, når de faktisk tjener sine egne penger?

Jeg har både fått tips den ene og den andre veien: Noen sier at damer som blir påspandert drikke på fest, vil miste interessen. Føle at de blir forsøkt kjøpt. Andre sier at man bør spandere absolutt alt når man er på fest med en dame, ellers vil hun miste respekten.

Hva mener dere?

8532311[/snapback]

Hvis dama mister respekt for deg om du ikke betaler hver eneste dråpe ho sluper i seg når du er ute på fest er ho ikke mye å samle på spør du meg... Da blir det (nesten) rein utnytting..

Greit å spandere kino, middag en drink eller to(mener da ikke nødvendigvis på samme daten), men skal de ut på byen bør de betale det meste av drikken sin selv.

Er man i et forhold(og bor sammen) er etter min mening det enkleste om man hal delt økonomi. Vet om folk som har vert gift i mange år og fremdeles snakker om mine og dine penger. Låner penger av hverandre og greier. Blir nesten litt absurd..

Lenke til kommentar
Mener at de bør få betale litt selv. Ved kino og slike "koseting" så bør mannfolka betale. Men om man er i et forhold, så bør begge parter betale. Da holder det lengst :)

8532332[/snapback]

8532362[/snapback]

Antakelig. Hvis guttene alltid skal spandere, bør i hvert fall lønnsforskjellene opprettholdes. I dag får f eks gutter og jenter likt studielån. Men jenter har ingen utgifter til drikke, taxi, dater osv.

For en gutt kan man lett komme opp i følgende sum en lørdag:

12 øl til vors: 150 kr

2 øl ute: 100 kr

2 spanderte øl på dama: 100 kr

Betalt inngang på utested: 80 + 80

Hele taxiregninga hjem: 150

660 kr

Damas utgifter: 100 kr (3-4 rusbrus på eget vors)

Så jeg synes det blir feil at gutta alltid skal spandere når vi faktisk har helt likt studielån.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener dere?

8532311[/snapback]

Hvis dama mister respekt for deg om du ikke betaler hver eneste dråpe ho sluper i seg når du er ute på fest er ho ikke mye å samle på spør du meg... Da blir det (nesten) rein utnytting..

Greit å spandere kino, middag en drink eller to(mener da ikke nødvendigvis på samme daten), men skal de ut på byen bør de betale det meste av drikken sin selv.

Er man i et forhold(og bor sammen) er etter min mening det enkleste om man hal delt økonomi. Vet om folk som har vert gift i mange år og fremdeles snakker om mine og dine penger. Låner penger av hverandre og greier. Blir nesten litt absurd..

8532420[/snapback]

Kommer an på økonomien, da. Og ikke minst hvor langt forholdet har kommet. Man bør i hvert fall bo sammen og være rimelig sikre på å holde sammen til man dauer før man begynner å snakke delt økonomi.

Lenke til kommentar
Kommer an på økonomien, da. Og ikke minst hvor langt forholdet har kommet. Man bør i hvert fall bo sammen....

8532455[/snapback]

Den er jeg helt enig i.

...og være rimelig sikre på å holde sammen til man dauer før man begynner å snakke delt økonomi.

8532455[/snapback]

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Jeg kunne i hvert fall ikke hatt delt økonomi i studietida selv om jeg bodde sammen med dama. Hvis det blir slutt, hva skal man gjøre da? Dele pengene likt og stikke hvert til sitt?

Sett at mannen var riksadvokat og hadde en solid formue, mens dama var vaskehjelp. Hadde blitt litt feil å dele alt da ved samlivsbrudd...

En slik ordning ville åpnet for mange utnyttelsesforhold.

Lenke til kommentar

8532332[/snapback]

8532362[/snapback]

Antakelig. Hvis guttene alltid skal spandere, bør i hvert fall lønnsforskjellene opprettholdes. I dag får f eks gutter og jenter likt studielån. Men jenter har ingen utgifter til drikke, taxi, dater osv.

For en gutt kan man lett komme opp i følgende sum en lørdag:

12 øl til vors: 150 kr

2 øl ute: 100 kr

2 spanderte øl på dama: 100 kr

Betalt inngang på utested: 80 + 80

Hele taxiregninga hjem: 150

660 kr

Damas utgifter: 100 kr (3-4 rusbrus på eget vors)

Så jeg synes det blir feil at gutta alltid skal spandere når vi faktisk har helt likt studielån.

8532434[/snapback]

Du kan selv velge om du vil spandere på jentene eller ei, hadde jeg vært deg hadde jeg spart på internett utgiftene og holdt gryna i lomma - eller holde deg uten dame da ? :)

Tingen er jo at det bare er en "tradisjon", en norm, uskrevet regel om at guttene skal spandere, jeg har selv spandert kino , rett og slett fordi hun kom for sent til filmen - ellers så har vi begge jobb , begge er like gamle og begge har utgifter- dermed er ikke jeg noe sterkere kjønn enn henne, sålenge vi står likt mtp. det økonomiske plan.

Er det ikke lettere å spøre jenta som du skal på date med om hun liker å bli spandert på eller gjerne vil betale selv ? Tenk på deg selv, sett deg inn i hennes situasjon, kan da umulig være vansklig

Drillo : Ja, det blir feil, men tingen er jo om du syns det er greit eller ei at du har såpass å rutte med da, iforhold til jenta som har minimumslønn.

jeg for min del , hadde jeg hatt en mye større formue enn partneren, hadde jeg ikke gått på superduper resturanger, iallefall ikke før jeg hadde spørt hun, og isåfall hadde jeg spandert eller lagt ut. Det blir feil mtp. økonomiske stillingen de forskjellige personene sitter i - en kan heller ikke forvente noe av den andre person sånn sett.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Jeg kunne i hvert fall ikke hatt delt økonomi i studietida selv om jeg bodde sammen med dama. Hvis det blir slutt, hva skal man gjøre da? Dele pengene likt og stikke hvert til sitt?

Sett at mannen var riksadvokat og hadde en solid formue, mens dama var vaskehjelp. Hadde blitt litt feil å dele alt da ved samlivsbrudd...

En slik ordning ville åpnet for mange utnyttelsesforhold.

8532536[/snapback]

Dette blir selfølgelig ikke ideelt for alle, det er ikke alle som er komfortable med å dele alle pengene sine.

I tilfeller der begge parter har lite penger er det ofte den eneste måten å klre seg på. I tilfeller der den ene parten har veldig mye og den andre veldig lite ser jeg ikke problemet med å dele litt på godene, men som sagt folk har veldig forskjellig syn på dette. Det er heller ikke alle som har behov for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg er selv i et forhold.. Når meg å dama går på kino kan vi betale for hverandre, men jeg må si at jeg ikke liker at hun betaler for meg. For det meste har jeg betalt, men det er sånn jeg liker å ha det. Og det har gått i begge veier. Hvis hun ringer meg å er i en mat butikk, å spør meg om jeg trenger noe. "Ja jeg trenger melk + brød". Da kommer ikke hun løpende etter senere å skal ha de pengene. Samme med meg.

Men for å være ærlig så vil jeg tro at guttene legger ut mest når de er med jentene. Det virker ut som det når jeg tenker meg om etter åssen venne kretsen min er.

Endret av Shahab
Lenke til kommentar

Del på det, 50/50 er det enkleste.

Ettersom det er en hel del kyniske kvinner der ute må du beholde spanderbuksene av før det blir noe seriøst av det.

Når det først er et forhold kan det gått bli litt at respektivt gutten og jenten betaler alt til forskjellige anledninger, veksle på det.

Men igjen kommer det ann på hvor mye penger man tjener.

Lenke til kommentar

Nei, ikke betal for jenta.

Som bazukh sier så vil hun føle at hun skylder deg noe, og det kan også bli såpass "ille" at jenta trekker seg ut siden hun kan føle at du prøver å kjøpe henne.

La henne betale sin del uansett. Hvis du absolutt skal betale vil det faktisk virke mot deg.

Si at du er i en bar og møter en jente. Etter en liten stund så spør hun "Vil du kjøpe meg en øl?". Kjøper du henne en øl så har hun makt over deg og du vil dermed ikke være så "spennende" og "interessant" for henne som du var før.

Lenke til kommentar

Om jeg møter en totalt fremmed fyr på byen som vil kjøpe øl til meg, så føler jeg at han prøver å kjøpe meg, og det blir bare teit. Om jeg har utvekslet noen ord med ham og han virker interesann sier jeg neitakk, og har gjerne mistet litt respekt for fyren. Om fyren ser rik og dum ut sier jeg ja takk, men bruker ikke mer tid med ham enn nødvendig. Man kjøper ikke min tid og interesse for en halvliter øl.

Om det derimot er en fyr jeg har noe på gang med kan jeg si ja, men bare om det virker som noe han vil, og ikke føler seg forpliktet til. Slikt skal ikke skje ofte, jeg får lett dårlig samvittighet og føler jeg utnytter en. Det gjør meg ingen ting å betale, jeg får glede ut av det. Men jeg har fortsatt til gode å spandere en øl på en fyr jeg synes virker interesann.

Lenke til kommentar
Nei, ikke betal for jenta.

Som bazukh sier så vil hun føle at hun skylder deg noe, og det kan også bli såpass "ille" at jenta trekker seg ut siden hun kan føle at du prøver å kjøpe henne.

La henne betale sin del uansett. Hvis du absolutt skal betale vil det faktisk virke mot deg.

Si at du er i en bar og møter en jente. Etter en liten stund så spør hun "Vil du kjøpe meg en øl?". Kjøper du henne en øl så har hun makt over deg og du vil dermed ikke være så "spennende" og "interessant" for henne som du var før.

8532978[/snapback]

Som tatt ut av "The game" :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...