maZe- Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg lurer da litt på hvilken bensin jeg egentlig skal bruke på min golf 2. Jeg har brukt 95-blyfri hittil, for det var det forrige eier sa jeg skulle bruke. Jeg så derimot på bensinlokket mitt at der stor 91 octan. Burde jeg bruke 98octan ? eller hva det heter? eller bør jeg holde meg til 95? Har en golf 2 1.6 84mod. Vil helst bare ha gode svar, siden jeg skal fylle i morgen. Om motoren blir bedre eller at bilen blir bedre ved 98octan så tar jeg det i morgen:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Bilen skal ha bensin med en bankefasthet bedre enn 91 (dvs 91 oktan). Dette tallet angir hvor høyt trykk og varme besninen tåler uten at den selvantenner. Jo høyere tall, jo bedre bankefasthet har beninen. Du kan derfor trygt bruke bensin som har bedre oktantall eller lik 91. DVS 92, 95, 98, eller 99 som finnes på markedet i dag. Det er ikke noe poeng i å bruke mer penger på å fylle bensin med høyere oktantall enn nødvendig. Fusker motoren med f.eks 95 kan det være verdt å prøve 98. Siden det virker som om bilen har gått fint på 95, så hold deg til det. Jet selger 92 oktan som er en smule billigere. Du kan også bruke det. Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 er 98 dyrere enn 95 ? takk for svaret derimot tenker jeg skal prøve for å se. bensin er jo dyrt nok i fra før :S Lenke til kommentar
daruu Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 er 98 dyrere enn 95 ? takk for svaret derimot tenker jeg skal prøve for å se. bensin er jo dyrt nok i fra før :S 8534295[/snapback] 98 er dyrere enn 95 ja Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Det er veldig skjelden at octantallet har noe med fusk å gjøre. Som tidligere nevnt sier octantallet noe hvor trykk/temp/fortenning drivstoffet tåler. For lavt octantall i forhold til hva motoren er laget for og/eller justert for kan gi tenningsbank, men neppe fusk. I bunn og grunn er det stort sett best å kjøre med så lavt octantall som mulig, uten tenningsbank. Da ligger motoren nermest mulig selvtenning og utnytter drivstoffet best. Tenningsbank høres som en slags knittring i motoren, gjerne ved akselerasjon eller generellt høy belastning. Om tenninga justeres etter drivstoffet som brukes, er effekten i motoren best. En motor som er justert for 95 octan går best på 95, men kan fint bruke høyere, uten at det gir noen fordel. Justeres motoren for 98 octan, må den minst ha 98, men får kanskje en gamp eller to ekstra og bittelitt lavere bensinforbruk. Reduksjonen i forbruk utgjør neppe like mye som forskjellen i pris på 95/98 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Alle Golf unntatt 1.8 (90 hk) uten kat (frem til 1988) og eldre GTI skal ha 95 (eller lavere) (kan være jeg har glemt noen). Det er ikke dette som gjør at din fusker, og du tjener ingenting på å fylle 98. Det er nok andre årsaker til fusk. Dersom du beskriver hvordan og når den fusker, får du sikkert noen gode tips her! Lenke til kommentar
maZe- Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 zanta, det du sa nå var helt rett jeg fylte på med 95 igår og jeg hadde et helvete:P men dette var fordi der var luft og alt faen inne i bensinslangene. Dette fikk jeg ut idag når jeg var hos naboen til mamma og fikk fiksa tenninga på bilen. Da smalt det som F**N og svartrøyken kom. Men dette var bare et lite smell og nå går bilen som den skal og alt er bare fint. Utenom lekasjene jeg har på den da Tenkte å lage meg en worklog når jeg får penger til litt ekstra med deler. Har tatt masse bilder osv nå også men ja Tenkte at dette kanskje kunne bli litt kjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå