Gå til innhold

Partisjonere 200gb harddisk

kari

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg har bygget en ny pc, og lurer på hvordan jeg skal få partisjonert mine 2x 200gb Western Digital harddisker.

Det ser ut til at maskinen bare finner 130gb på hver av dem.

Hovedkortet er Asus P4Pe, prosessor : 2,8 gb 533 HZ, 512 Corsair XMS rambrikke.

Har aldri gjort dette før, og aner ikke hvordan jeg skal få overbevist maskinen at det faktisk ER 200gb.

Har ikke innstallert windows XP enda, for jeg ville gjerne ha operativsystemet på en 20gb partisjon.

Utrolig takknemlig for råd.

Kari

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgradering av BIOS er eneste løsning, hvist ikke det går, prøv og kjøp en ATA133 kontroller og sett i et ledig PCI spor.

hvist ikke det fungerer, selg diskene, da greier ikke maskinen 200 GB disker.

HVIST du prøver og partionere opp diskene (feks 120/80 GB)

så vil maskina fremdeles bare "finne" 130 GB, men vil skrive over alle 200GB'ene, dette vil medføre til tap av data og corrupted files.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en RocketRaid 404, vil det løse problemet hvis jeg innstallerer dette?

Hvis jeg skal oppdatere bios, må jeg innstallere XP først, og da må jeg jo legge dette på 200gb harddisken? Vil ikke det bli krøll på størrelsen?

(Skulle kanskje kjøpt en ferdig pc)

Har aldri kjørt HD i raid før, og tenkte jeg skulle vente med å sette dette opp til jeg så om alt det andre fungerte først, men hvis 200 GB er for stort

blir det kanskje en nødvendighet å prøve?

Uansett, hvem ønsker å kjøpe 2 nye 200GB HD hvis man ikke kan bruke dem.

Kan jeg eventuelt "låne" operativdisken fra denne maskinen jeg skriver fra nå, og sette den i den nye for så å oppgradere bios?

Hilsen fra Kari

Lenke til kommentar

Prøv å laste ned nyeste bios til Asus P4Pe fra den pc'n du er på nå.

pakk opp bios filene og send til diskett stasjonen,start pc med w98 oppstart diskett.Når du får opp "ekte" dos,setter du inn bios disketten og flasher inn den nye biosen.Hvis alt går etter planen skal pc'n merke at du hat 200gb disker nå.Ta gjerne en format c:,og legg inn xp på nytt.Bruk så partision magic eller fdisk fra dos(w98oppstartdisk)for å dele opp diskene til ønsket størelse

håper dette hjelper litt

Lenke til kommentar

Jeg sitterer Hardware.no sin test på sin Western Digital 2000BB:

Med en totalt kapasitet på 187 GB er man over den såkalte 137 GB-grensen. Dette betyr i korte trekk at man ikke får utnyttet mer enn 137 GB av denne disken med mindre du har et hovedkort som støtter 48-bits adressering og et OS som støtter det samme. De fleste eldre hovedkort har fått BIOS-oppdateringer som legger til denne støtten, og nyere hovedkort har dette som standard. Man må også ordne litt i registeret til Windows for å utnytte hele plassen. Mer om dette kan du lese her.

Siden hovedkortet ditt er helt nytt så trenger du mest sannsynlig vis ikke en BIOS oppdatering, så jeg vil anbefale å gjøre slik som den url'en beskriver.

Hvis det ikke formodning ikke hjelper så kan du flashe BIOS.

For å oppdatere BIOS så trenger du ikke å installere windows XP eller annet operativsystem.

Det du derimot trenger er en BIOS oppdatering.

Det finner du HER

Hvordan å flashe BIOS skal stå i din manual som du fikk med hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene. Jeg var inne å lastet den siste opdateringen til biosen, men det var den jeg allerede hadde.

Jeg må bare innrømme at å endre registeret ligger over mitt kunnskapsnivå. Etter det jeg har skjønt , er registeret bundet til operativsystemet, og det har jeg ennå ikke innstallert.

Tenkte jeg skulle kjøpe en 60gb harddisk i morgen, og innstallere XP

på den. Kan denne i så fall settes i raid med de to 200GB? Eller bør de være like store?

Jeg har ikke tenkt å gi dem opp, ser det som en utfordring å få dem til å virke som 200GB.

I manualen for hovedkortet står det at EZ Flash allerede er inne, og når jeg trykker "alt+F2" står det versjon 1002, hvilket også står på fila jeg lastet ned. Da er det vel samme?

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Tusen takk for tipsene. Jeg var inne å lastet den siste opdateringen til biosen, men det var den jeg allerede hadde.

Jeg må bare innrømme at å endre registeret ligger over mitt kunnskapsnivå. Etter det jeg har skjønt , er registeret bundet til operativsystemet, og det har jeg ennå ikke innstallert.

Tenkte jeg skulle kjøpe en 60gb harddisk i morgen, og innstallere XP

på den. Kan denne i så fall settes i raid med de to 200GB? Eller bør de være like store?

Jeg har ikke tenkt å gi dem opp, ser det som en utfordring å få dem til å virke som 200GB.

I manualen for hovedkortet står det at EZ Flash allerede er inne, og når jeg trykker "alt+F2" står det versjon 1002, hvilket også står på fila jeg lastet ned. Da er det vel samme?

Hilsen Kari

De kan men da mister du mye av diskplassen på dine 200gb disker. Setter du 2x200gb + 1 60gb vil du bare få 3x60 på raid 0. Anngående registeret så tror eg at du bare laster ned noen oppdateringer fra microsoft, Du kan jo bare prøve med å installere sp1. Om du installerer winxp på 60gb disken din må du formatere den om du setter den på raid'en din. Du må lage raid array og etter at da har gjort det så må du formatere den, Det må du gjøre med de andre diskene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...