Gå til innhold

Overklokke ati x1600 256 MB?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er som regel veldig lite å hente på overklokking av skjermkort i en laptop.

Dette er pga av at produksjonen av varme øker ganske kraftig når du overklokker, og en laptop er som regel dårlig egnet til å håntere dette. Noe som raskt fører til overoppheting og nedsatt ytelse, og i verste fall ødelagt hardware.

Så mitt råd må være å heller leve med det slik som det er.

Vinci

Lenke til kommentar

Det er lite fare for å overopphete maskinen med å overklokke skjermkortet, ettersom systemet vil bli ustabilt å kræsje før dette skjer. Her er hvordan jeg gikk frem for å overklokke min CL-56 med Mobility Radeon 9700:

- last ned og installer en passende versjon av 3DMark fra www.futuremark.com (jeg bruker 3DMark01)

- går inn på 'graphics' i NHC (om du ikke allerede har lagt inn NHC bør du så absolutt gjøre det)

- fjern haken ved 'activate powerplay', og gå helt nederst til der det står 'ATI Clock Control'.

- hak av ved 'Enable ATI Clock control #1', deretter trykker du på frekvensene. Øk først Core med 5 Mhz, start opp 3DMark og kjør standard benchmark. Dersom testen fullføres uten at systemet kræsjer, kan du øke 5 Mhz til, og kjøre ny test, og fortsett slik helt til systemet kræsjer under en test.

- når du har funnet maksimal frekvens på Core, gjør du det samme til du finner maksimal frekvens på memory (med core på den høyeste frekvensen du klarte å kjøre den på).

- når du har funnet maksimal frekvens på memory med den høyeste frekvensen Core klarte, kan du prøve å skru ned frekvensen på core ett hakk, dette gjør vanligvis at memory kan klokkes opp ett hakk. Ved hjelp av poengsummene i 3DMark kan du finne den beste kombinasjonen av frekvenser på henholdsvis Core og memory

- hvis du opplever artifakter/feiltegninger i 3D-spill, forsøk å skru ned frekvensen på enten core eller memory ett hakk. Samme gjelder hvis pc'en blir plagsomt varm.

Lenke til kommentar

Nytter nok ikke med ATITool heller.

For at man skal kunne "låse opp" videobiosen er man avhengig av programmer som gjør dette mulig.

For Nvidia-kort kan man benytte NiBiTor til å "kopiere" video-biosen for deretter å endre denne med nye klokkefrekvenser som deretter flashes tilbake. Hvordan dette kan gjøres med ATI-kort er jeg ikke sikker på.

Du kan jo begynne med å lete litt på Notebookforums.

Edit: leif

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Funka med Tray Tools! Kjører en 3dmark06 for å sjekke om jeg kan forbedre min score på 1900 som jeg hadde før jeg overklokket! Kommer tilbake med rapport :)

Tusen takk for hjelpen :)

Endret av Blablaa
Lenke til kommentar

Konge! Overklokka både Core og GPU rammen med 20 MHz og kjørte 3dmark06, brøyt 2000 grensa! Kjørte helt stabilt, ingen krasj osv. Skal prøve å klokke enda mer, men først... Om uhellet skulle skje og den ble så varm at noe blir ødelagt. Hva gjør jeg da? Klarer de finne bevis på at jeg har overklokka f. eks? Kan jeg ta ut HDen og sette den i broren min sin laptop å så evt formatere den da?

Lenke til kommentar

Det funker som bare faen ass.. Jeg har høyeste score av gruppa mi med lik hardware: http://service.futuremark.com/orb/resultan...D=0&UID=9131954

Anbefaler alle som har et ati kort til å laste ned Omegadrivers og benytte seg a tray tools til å overklokke. Har forbedret 3dmark score med 300 poeng! :)

Men, hvor langt burde jeg gå? Jeg mener, jeg har ingen kontroll på temperaturen på skjermkortet, kun CPU'en og Hd'en...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...