Gå til innhold

Arve leilighet, hva betale i avgift?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor har nettopp avet en leilighet etter sin mor.

Min mor har tenkt å beholde leiligheten noen mnd. for å rydde i den og så enten selge den, eller beholde den selv noen år.

Hvordan blir det med arveagiften hun skal betale?

Må hun betale avgift først når leiligheten evt. selges, selv om det kanskje først er om 2-3 år, eller må hun få takst på den nå og betale avgift for eiendomen i år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun skal betale arveavgift etter markedspris pr i dag. Kan ta en takst (som betales av dødsboet), eller se på tilsvarende leigligheter i nabolaget. Arveavgiften skal betales når hun mottar arven.

Det kan derfor være fristende å sette en "beskjeden" markedsverdi for å senke arveavgiften. Da riskikerer man såkalt gjennomskjæring fra skattemyndighetene, også kalt "overkjøring".

Ved et eventuelt salg, så vil mora di beskattes 28% av gevinsten. Eller får fradrag, hvis verdien har sunket. Skattefritt hvis man har bodd selv i leiligheten. Gevinsten beregnes grovt sagt som salgspris - "arveverdien".

Lenke til kommentar

Hvis leiligheten er mye verd kan det være lurt å selge den fortest mulig og fordele gevinsten til barnebarn også. Da kan man unngå ganske mye arveavgift, siden den økes stegvis avhengig av hvor stort beløpet hver person arver er. Jeg vet ikke akkurat hvordan dette virker, men det er visse tidsfrister som må overholdes, og ting som må gjøres for at ikke alt skal bli regnet på henne. Dere bør undersøke hva så snart som mulig hvis ikke hun skal arve alt.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...er.aspx?id=9838

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Dersom din mor ikke skal bo i leiligheten minimum ett år, bør arvetaksten settes så høyt som mulig. Grunnen til dette er at arveavgiften er lavere enn skatt på utbytte ved salg av eiendom. Arveavgiften er progressiv, og du finner oversikten hos Skatteetaten. Høyeste sats der er 20% ved arv fra foreldre, mens skatt på utbytte (differansen mellom arvetaksten og salgssummen) er flat på 28%.

Skal hun derimot bo i leiligheten i minst ett år, er det skattefritt å selge (ingen skatt på gevinst ved salg). I følge skatteloven må man ha bodd på eiendommen, dvs folkeregistrert adresse, i ett av de to siste årene for å få få skattefritak. Hvis dette er tilfelle, så bør i såfall arvetaksten settes så lavt som mulig.

Når det gjelder hvor mye arveavgift som skal betales, så kan du regne dette ut i fra linken på skatteetaten som jeg linket til. Husk at dersom bestemoren din satt i uskiftet bo, kan din mor arve 500' uten å betale arveavgift.

Dersom din mor ikke trenger hele arven selv og vil være litt grei med deg, kan hun frasi seg arv. Da vil arven gå videre til neste ledd (deg og evt søsken). Det vanlige er som regel å frasi seg 250' som du kan arve uten å få arveavgift (evt 500' dersom hun satt i uskiftet bo). Hun vil fortsatt få avgiftsfritak for sin del.

Mye komplisert regelverk her, men håper det hjalp litt :) Jeg er forresten ikke jurist, så sjekk opp med likningskontoret før dere gjør noe her!

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar.

Synes ikke dette er helt enkelt, mye lover og regler.

Jeg forstår det slik at hvis arven (leiligheten) skal kunne deles mellom flere en én hovedarving må man selge den og si at beløpet deles mellom barn av arvinger og f.eks. barnebarn. Da blir total arveavgift minst.

Det er jo dumt å ikke benytte muligheten for barnebarn til å kunne arve sine besteforeldre.

Videre hvis man øsnker å beholde leiligheten må man nå betale avgiften basert på takst. Hvis man ikke bor i leiligheten og selger den må man da betale 28% skatt på fortjenesten i forhold til hva den ble kjøpt for. Gjelder dette uansett hvor lenge man eier leiligheten, hvis man ikke bor der, eller holder det at man eier leiligheten i mer enn 2 år?

Hvis man vil beholde leiligheten kan man vel ikke dele arven på mer enn en person siden den ikke er solgt?

Skal uansett sjekke med likningskontoret, men håper noen kan komme med innspill. Det er en del jeg lurer på, og det er fint å vite mest mulig slik at jeg vet hva jeg skal spørre om.

Lenke til kommentar

I følge skatteloven må man ha bodd på eiendommen, dvs folkeregistrert adresse, i ett av de to siste årene for å få få skattefritak. Ellers må man betale skatt, eller få fradrag for tap.

Man kan dele arven på flere personer hvis man vil. En leilighet kan eies av flere personer.

Lenke til kommentar
Man kan dele arven på flere personer hvis man vil. En leilighet kan eies av flere personer.

8543013[/snapback]

Dere kan også eie ulike brøker, såvidt jeg vet.

F.eks hvis leiligheten blir taksert til 2.500.000 og dere ønsker at alle barnebarna skal arve alt som går an å arve med 0% og 8% arveavgift og vi antar at hun ikke satt i uskiftet bo, så er altså beløpet 550.000, om dere da er tre barn så kan da hver av dere tre arve 22% av leiligheten, og moren deres arve de resterende 34%. Men om dere tenker å selge leiligheten senere med gevinst, uten å skatte av det, så kan det jo være klønete å sørge for at alle bor i den i ett år.

Lenke til kommentar
I følge skatteloven må man ha bodd på eiendommen, dvs folkeregistrert adresse, i ett av de to siste årene for å få få skattefritak. Ellers må man betale skatt, eller få fradrag for tap.

8543013[/snapback]

Eventuelt kan den brukes som fritidsbolig i mer enn fem år sammenhengene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...