renros Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hei... idag hørte jeg masse "skrapelyder" under bilen...for noen dager siden var det til tider umulig å få den i gir, så var den vanlig igjen... jeg hadde avtale om å komme på verksted med den imorgen, for å bytte girolje, men så langt turde jeg ikke kjøre når disse lydene kom - jeg tror bilen ville stoppet helt... (dagen før girene ble vanskelige så jeg en stooor oljeflekk i gården, men trodde ikke den var fra min bil - er ikke helt sikker da...) Jeg kikket under bilen da disse skrapelydene kom (fra venstre side,hørtes nesten ut som akslingen skulle ryke på venstre hjulet - jeg har en saab 900,94.modell) syntes det var litt olje/sort på venstre side mot midten under bilen også... håper noen kan svare meg litt kjapt... takk for svar hilsen Renate Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 girkasse uten olje er jo ikkje helt heldigt. då vil det bli skraping sjøl om den ikkje nødvendigvis er ødelagt. men kjører du langt uten olje vil girkassen, på samme måte som oljetørr motor, bli ødelagt. har du automatgear må du iallefall ikkje finne på å kjøre en meter uten olje. eg veit ikkje kva farge det skal vere på vanlig girolje for manuell (kan sikkert en vis mann her svare på), men automatoljen er raud. Lenke til kommentar
renros Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 jeg kom også på at i vinter, så sviktet bremsene noen ganger, men KUN rett etter oppstart - var nesten som de måtte varmes opp. jeg kunne presse klampen i bånn uten at de tok særlig-bilen rant videre - var skummelt! leste et annet sted her at det kunne også være relatert til girkasse??? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 bremse og girkasse skal ikkje påvirke kveradre på den måten, men viss det kjem olje på bremseskevene vil den smøre på samme måte der som i motoren/girkassen og klossane får ikkje tak. viss det var kuldegrader og eventuelt snø kan det og ha vore grunnen til at klossane ikkje tok. viss du har bremseskiver frå biltema bør du skifte du kna og sjekke om klossane er slitte Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvis man mangler olje på en automatkasse så kommer man vel ikke en meter uansett? Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 du klarer ikkje å tømme en automatkasse uten å starte bilen (eller med spesialutstyr). er det lekkasje i bunnpanna vil maks halvparten av oljen renne ut før du startar bilen. alt vil ikkje renne ut før etter du har kjørt ei stund, men den vil mest sannsynleg vere havarert før den er tom. Lenke til kommentar
renros Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 det er manuelt gir på bilen min... håper å få noen til å ta en titt på den der den står idag - men blir vel til at jeg må kontakte naf,viking eller falken og få den transportert til et verksted med bukk slik at de kan kikke på den under... *lever i håpet* takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå