Gå til innhold

Sigma 105 mm Macro: Err 99

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon EOS350D, og i dag fikk jeg prøve et Sigma EX 105 mm Macro- objektiv. Jeg ble så forelsket at jeg fikk ta det med hjem og prøve litt (det er kompisen min som skal selge det). Fikk tatt en del bilder, men nå kommer plutselig Err 99 opp i displayet når jeg tar bilder. Har lest litt rundt om, og renset kontaktene mellom objektiv og kamera nøye. Da funker det litt, og jeg får tatt noen bilder, men så kommer Err 99 igjen.

Er det objektivet som ikke er kompatibelt med kameraet? Jeg tenkte på EX- betegnelsen i så fall. Det skulle vel gjerne stått DG etter EX? Det gjør det altså ikke på dette objektivet, er et skikkelig traktor- objektiv. Kompisen min hadde ikke noe kvittering og slikt.

Bør jeg takke nei til dette objektivet og heller spare opp og kjøpe det som heter EX DG? Er 2000 en rimelig pris for det objektivet jeg har nå?

Takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Err99 kommer når kameraet har problemer med å kommunisere med objektivet. På eldre Sigmaobjektiver så er det vanligvis et problem med objektivet siden Canon forandrer på protokollen når de lager nye kamera.

Ofte oppstår problemet på visse blenderåpninger så prøv å stille blenderåpningen manuelt og se om det er noe system. Det er ofte mulig å få objektivet oppgradert hos Sigma.

DG betyr bare at objektivet er tilbasset digitalkamera det kan diskuteres om deg gør objektivet spesielt mye bedre. 2000 kr er ganske normal pris hvis det er i perfekt stand.

Lenke til kommentar

Jeg fikk den samme feilmeldingen mye på et av eksemplarene jeg har hatt av Tamron 17-50mm (på 30D). Flere rensinger av kontaktene hjalp ikke til flere enn noen bilder i slengen. Ble nødt til å bytte inn objektivet.

Du får overveie hvor mye du sparer på å kjøpe det objektivet til 2000, og se om det er verdt det for å rense kontaktene hele tiden, for det kommer neppe til å gå over.

Lenke til kommentar

Jeg bruker samme objektivet på min Nikon D200, og får samme melding når jeg kommer bort i blenderåpning justering på selve objektivet. Så lenge denne står i full åpen funker alt greit, og jeg setter blenderåpning (som normalt) via kamerakontrollene. Men om jeg setter blenderåpning (på selve objektivet) i noen annen posisjon, får jeg "Err" melding i displayet.

Lenke til kommentar
Jeg bruker samme objektivet på min Nikon D200, og får samme melding når jeg kommer bort i blenderåpning justering på selve objektivet.  Så lenge denne står i full åpen funker alt greit, og jeg setter blenderåpning (som normalt) via kamerakontrollene. Men om jeg setter blenderåpning (på selve objektivet) i noen annen posisjon, får jeg "Err" melding i displayet.

8540004[/snapback]

Ditt forslag er desvere ikke relevant for Canon EOS systemet - EF (og EF-S) objektiver har ikke manuell blenderjustering. Det styres fra kameraet. Så det er sannsynlig at objektivet er defekt, eller at det må oppgraderes.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...