Wickedlike Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Når jeg klikker meg inn på System>Instillinger>Skrivebordseffekter så kommer bare dette. Noen som vet hva som er galt ? =) Endret 3. mai 2007 av parachute_X Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Har du installert drivere til skjermkortet ditt? Trykk på ikonet av det grønne komponentet oppe til høyre (til venstre for klokken).. Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Når jeg trykte der sto det at alle er i bruk og i orden, og nå er ikke ikonet der mer =) Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Har du ati kort? Er ikke sikker på om ati driveren støtter composite extension. Mulig du må bruke xgl hvis du har ati kort for å få skrivebordseffekter/compiz/beryl Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) har ati ja =/ 8533736[/snapback] fglrx-driveren støtter ikke AIGLX og composite. Du er nødt til å bruke XGL. Kort sagt: Bare glem hele greia. XGL benytter seg av "direct rendering", men klienter som kobler seg til XGL vil kun få "indirect rendering". AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå. Endret 4. mai 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 har ati ja =/ 8533736[/snapback] AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå. 8535349[/snapback] Hvis jeg forstår deg rett her, tror jeg det er veldig mange som ville si noe annet. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 har ati ja =/ 8533736[/snapback] AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå. 8535349[/snapback] Hvis jeg forstår deg rett her, tror jeg det er veldig mange som ville si noe annet. 8535935[/snapback] Du forstår meg sikkert rett. Problemet er at Beryl/AIGLX/XGL er å regne som beta-programvare, eller rettere sagt at beta-programvare brukes som lokkemiddel for en brukergruppe som absolutt ikke burde bruke eksperimentell programvare. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 har ati ja =/ 8533736[/snapback] AIGLX/XGL fungerer helt greit, men er egentlig ikke ment for "vanlig" bruk riktig ennå. 8535349[/snapback] Hvis jeg forstår deg rett her, tror jeg det er veldig mange som ville si noe annet. 8535935[/snapback] Du forstår meg sikkert rett. Problemet er at Beryl/AIGLX/XGL er å regne som beta-programvare, eller rettere sagt at beta-programvare brukes som lokkemiddel for en brukergruppe som absolutt ikke burde bruke eksperimentell programvare. 8536251[/snapback] Du har helt rett i at Beryl/XGL/Aiglx regnes som beta programvare ja, men allikevel - det kan fint brukes av en "vanlig bruker". Det skal mye til før beryl virkelig krasjer og skaper større problemer... Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 AIGLX i seg selv er ikke noe beta, da har den ikke vært på som default i X.org 7.2+ Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 AIGLX i seg selv er ikke noe beta, da har den ikke vært på som default i X.org 7.2+ 8537374[/snapback] Good to know Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) AIGLX i seg selv er ikke noe beta, da har den ikke vært på som default i X.org 7.2+ 8537374[/snapback] Her må jeg ta meg selv i en liten feil. Jeg mente selvsagt ikke AIGLX eller XGL, da dette er metoder for å tilby akselerert indirekte "rendering", men vindushåndterere som er avhengige av disse mulighetene - beryl og compiz. Det skal også legges til at man ikke får full støtte for 3d akselerasjon i spill med AIGLX/XGL. Den eneste løsningen per i dag er å kjøre det i en separat X-server. Dette fungerer ikke med fglrx-driveren siden denne ikke støtter akselerasjon på to x-servere samtidig. Endret 4. mai 2007 av Manuel Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 jeg har ati kort og slet veldig med å få det til... https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=754803 Jeg har fått til skrivebordseffekter men i cedega så mangler jeg da dirkete opengl til hardware eller noe slikt, viss jeg logger på uten xgl så får jeg 3dakselrasjonen som mangler Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 jeg har ati kort og slet veldig med å få det til...https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=754803 Jeg har fått til skrivebordseffekter men i cedega så mangler jeg da dirkete opengl til hardware eller noe slikt, viss jeg logger på uten xgl så får jeg 3dakselrasjonen som mangler 8548195[/snapback] Som sagt: XGL og AIGLX benytter seg av indirekte akselerert rendering. Det er ikke mulig, og kommer sannsynligvis ikke til å bli det, å få direkte rendering i samme instans av X. Bruker du Nvidia er løsningen så enkel som å kjøre spillene i en egen X-server (som hverken er AIGLX eller XGL). Fordelen er at du da kan skifte til en annen X-server hvor du driver med andre ting, uavengig av om spillet liker at du bruker alt-tab. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå