Gå til innhold

Helvetes DDR400!

stromhau

Anbefalte innlegg

Er klar over at denne tråden har vært startet før uten noen oppklaring.

Har et MSI KT4-V XP2200+ samt to stk PC3200 256 MB brikker(2*256TWINMOS).

Saken er den at minnet oppfører seg som om jeg hadde hatt PC2100 brikker når

jeg kjører tester.

1800-1900 MB/s.

FSB kjøres på 133(266). under oppstart rapporteres det at minnebåndbredden er på 400.

Tror jeg har prøvd det meste hva innstillinger i bios anngår-

Forøvrig så mener jeg at jeg skulle kunne forvente opp mot max ytelse uten

overklokking.

Noen som har peiling på hva som skjer her ?

Kjører XP og TWINMOS DDR400 brikkene skal være godkjent med KT4v kortet.

Mvh,

Tommy Strømhaug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner din frustrasjon, har selv et msi kt4 ultra og en twin mos pc 3200 512 brikke. De tallene du oppgir antar jeg er sisoft sandra versjon 2002.

Jeg fikk de samme tallene som du oppgir før jeg startet og klokke opp cpu og forandre på minne settings. I dag kjører jeg en xp 1600 på . * 180 fsb. dette gir meg tall som er rundt 2600 på sisoft sandra. Mine minne settings er da 400mhz,2,2,5,2,4.8.E.ultra.E. det eneste jeg har på auto er DDR DQS Input Delay, det vet jeg ikke hva betyr, ergo auto. Håper dette er til hjelp, ellers får du ha et godt nyttår :roll::roll::lol:

Lenke til kommentar

Pc 3200 (DDR 400) er noe håpløst dritt som jeg har krangla med i flere måneder. Etter tusen forsøk har det endt opp med at jeg kjører på 333 Mhz Cl. 2 Husker ikke tall fra Sisoft S. men det var vel rundt 2050-1950 Det ligg en del under max som i en del tester på nettet har passert 3400 osv. Men hvis jeg prøver å gå op til 400 Mhz så ender det med en haug feilmeldinger før hele skiten går i stå.

Lenke til kommentar

At ikke folk begynner å skjønne det snart.

Det er prossesoren som holder igjen minneresultatene, ikke minnet eller hovedkortet.

Athlon XP kjører på 133/166 mhz DDR og trenger derfor ikke mer enn 266/333 minne for å fylle ut minnekanalene. Minne på 400mhz vil ikke gi noe særlig bedre resultat enn minne på 266/333mhz.

Resultatene blir ikke bedre før du har fått skrudd opp fsb hastigheten på prossesoren/stillt inn på mer aggresive timinger.

De av oss som har litt peiling vet fks at en Pentium 3 med DDR ram får like resultat som en P3 med SD ram.

Hvorfor? Fordi at P3 (Tualatin) Har en båndbredde på 133mhz. (1,06GB)

Ergo den trenger bare minne på 133mhz for å få fyllt opp minnekanalene.

Sett minnet på mer aggresive innstillinger og overklokk FSB for bedre resultat.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enig med corcky, er fsb'n som er problemet... Det kan løses ved å låse opp prosessoren og sette ned multiplieren og øke fsb'n, da vil du kunne kjøre minnet på 200 mhz ddr og fsb'n på 200 mhz ddr og få 3,2 gb/s... alternativet er å overklokke prosessor/fsb, men da kommer du gjerne ikke til 200 fsb...

Lenke til kommentar

Enig med corky, ikke minnes feil. for å kunne utnytte minnehastigheten må en ha tilsvarende høy fsb, dvs fsb=200Mhz for å utnytte ddr 400.

Har selv twinmos 3200 minne, kjører det i ddr386 cl2 uten noe problemer.

Begrensningen ligger hos meg i hk som ikke klare å kjøre fsb stabilt over lengre tid i over 193Mhz får da 2850/2630 i sandra

Mao får deg et hk/cpu som gjør at du kan kjøre høy fsb hvis du vil utnytte minnet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...