iNtensimilla Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hva gir best ytelse. Lurer ikke på noe annet.. Bare om PCI-E er kjappere. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hva gir best ytelse. Lurer ikke på noe annet.. Bare om PCI-E er kjappere. 8529988[/snapback] PCI-e gir mye mer båndbredde enn AGP. Det er litt usikkert hvor mye denne båndbredden betyr i praksis, men det er ingenting som tyder på at det betyr noe på skjermkort opp til og med 7950GT. PCI-e har fordelen av å kunne kjøre flere kort som SLI og Crossfire. For ikke å snakke om at utvalget av PCI-e skjermkort er mye større, og forspranget vil øke. De aller aller fleste HK i dag leveres med PCI-e for grafikkort. Du behøver ikke å regne med at det vil komme mer enn 3-4 nye AGP kort, før de vil forsvinne, eller bli en liten minipost, slik som PCI kort er i dag. Egentlig tror jeg de vil forsvinne i mye større hastighet enn PCI kortene. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) En annen ulempe er at skjermkort slik som f.eks 7800GS og 1950Pro benytter grafikkprosessorer (GPUer) som er konstruert med PCIexpress i tankene. Derfor bruker disse en PCIe-til-AGP-bro (brikke som oversetter busstrafikken) som kan være problematisk om man vil bytte kjøleløsning. Men utover den høyere tilgjengelige båndbredden PCIexpress byr på er det liten, om ingen, forskjell på AGP- og PCIe-skjermkort som har samme tekniske spesifikasjoner med GPU, minne, osv. Edit: Det finnes noen kuriositeter blant AGP-kort, slik som f.eks Gainwards 7800GS Bliss som finnes i to utgaver; en med ekte 7800GT-kjerne, og en med ekte 7900GT-kjerne. Disse kjerne har bedre tekniske spesifikasjoner enn den vanlige 7800GS-kjerna som brukes på de "vanlige" 7800GS-kortene. Endret 3. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 PCIe til AGP-broen på ATI-kort sitter på baksiden av kortet og trenger ingen kjøling. (Iallefall på Sapphire-kortet jeg hadde). Det er da enklere å skifte kjøler enn på nVidia-kort. Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Men det eneste jeg lurte på var om man får bedre grafisk ytelse, bedre fps i spill og bedre score i 3dmark? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Men det eneste jeg lurte på var om man får bedre grafisk ytelse, bedre fps i spill og bedre score i 3dmark? 8535234[/snapback] Men utover den høyere tilgjengelige båndbredden PCIexpress byr på er det liten, om ingen, forskjell på AGP- og PCIe-skjermkort som har samme tekniske spesifikasjoner med GPU, minne, osv. 8532804[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå