Griffin Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Ett lite spørsmål og dette virker som den rette tråden å søke visdom. Jeg har fra før av AMD Athlon 3500+ socket 939 Er denne prosessoren en betydelig oppgradering? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348530 Er klar over at jeg må ha både nytt HK og RAM på kjøpet, men må man så må man... CPU'en min tok kveld i kveld... spørs om også HK gikk til sengs sammen med CPU'en... ref. følgende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=938963&hl= Bør holde det under 3000,- da det straks blir vanskeligere å overbevise hun med vetorett vedrørende økonomiske "investeringer" i dette huset... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 (endret) "Oh yes my friend". De er en *betydelig* oppgradering. Dersom du vil holde deg til AMD vil jeg si at du kommer langt med ca.3000 (9850 BE + ett rimelig 790hk + 2GB RAM). Endret 13. april 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
wiak Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 9850 Black Edition + Gigabyte GA-MA790FX-DS5 + 2GB eller 4GB OCZ 6400 er najs Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 pc26400 er jo helt ut da:P k10 støtter jo ddr2 1066 ram. Det er da ikke så mye dyrere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 pc26400 er jo helt ut da:P k10 støtter jo ddr2 1066 ram. Det er da ikke så mye dyrere? Helt "ut"? Morsomt. Det er slike utsagn som får meg til å se hvor lett det er å få "saueflokken" til å kjøpe dyre produkter. Jo. DDR2-1066 er en god del dyrere enn DDR2-667/800. Likevel er DDR2 såpass billig i utgangspunktet at selv dobbelt pris ikke utgjør allverden. Det er ingen svimlende forbedring i ytelse å "oppgradere" fra DDR2-667 til DDR2-1066 (eller DDR3-1333 for den saks skyld). "Dyr" og "kjapp" minne er kun interessant for de som skal sette "pers" i 3Dmark01/SuperPi32M.. dvs. "hardcore" overklokkere. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nå er ikke 9850 særlig billig heller da, så det skader ikke med et 1066 mhz sett. Men det er nok ikke stor forskjell fra godt timede 800 mhz sett da. Må jo gi 9850 gode arbeidsmuligheter. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Eg vil nå kalle en 9850 til 1600kr grisebillig eg Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Driver å setter opp en HTPC her, med Phenom quad og Asus M3A78-EHM-HDMI.Vet noen her om biosvalget "Microcode updation" er settingen som skrur av eller på TLB bugfiks? Virker som ingen er helt sikre, er endel tråder rundt på nettet ang. det. Har du siste Bios? Ja, kortet kom med nest siste, og jeg oppdaterte til siste stabile versjon. Jeg hadde litt tidspress på å få denne maskinen levert, så jeg lot det stå enabled (default). Så langt jeg rakk å finne ut har det med patching av prosessor å gjøre, men er da ikke helt sikker. Var en del valg i den biosen jeg var litt usikker på, men det fungerte utmerket, og var ikke noe klokkeprosjekt eller spesielt viktig med ytelse denne gangen. Jeg fikk delene servert så det ble dermed en B2 Phenom 9600. Hovedkort må vel forøvrig være noe av de eneste "gadget" der man får med en manual som ikke sier noe annet enn at; her har du en variabel, den kan du sette på 1, 2, eller 3, hva det innbærer får du finne ut på et forum... Er merkelig at det er langt lettere å finne ut hva den miderste pinnen på prosessoren er til, enn hva et valg i bios faktisk gjør. Det påstås AMD ikke tillot at hk-produsentene la inn en disable-funksjon på TLB-patchen. Dette kan evt. være forklaring på hvorfor dette er så kryptisk/bortgjemt i bl.a. Asus. Dog kan det virke som ikke alle har fulgt denne orderen like bokstavlig, for i Gigabyte-biosen er det en tydelig disable-opsjon i klartekst; Men virker den, eller er det kun en "dummy-knapp"? I tillegg er det kommet frem at selv om man disabler TLB-patch i Bios, så viser det seg at Servicepack 1 til Vista har sin egen TLB-patch som overstyrer/enabler det igjen! Hvor mye har Intel betalt under bordet til MS for at de skal være så "hjelpsomme"? Er jo et regelrett bakholdsangrep. Det man nå kan lure på, er hvorvidt TLB-patch også påvirker (negativt) nye Phenom 9x50 ?? Har tidligere hørt at TLB automatisk skal "disable seg sjøl" fordi Bios under POST/oppstart angivelig skal gjenkjenne en Phenom med nye B3 stepping. (fint hvis noen her med Phenom 9x50 og Gigabyte HK kunnet sjekket status i Biosen m.h.t. om patchen blir automatisk disablet, slik det hevdes). Og er også Vista-TLB patchen fortsatt er issue selv med B3-stepping? Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) (fint hvis noen her med Phenom 9x50 og Gigabyte HK kunnet sjekket status i Biosen m.h.t. om patchen blir automatisk disablet, slik det hevdes). Og er også Vista-TLB patchen fortsatt er issue selv med B3-stepping? Til informasjon kan dette sjekkes enkelt med Winrar benchmarken: TLB Patched = 200+ KB/s, TLB Patch fix = 1200+ KB/s under Vista, og ca 500/1600++ KB/s under XP Endret 14. april 2008 av -LIKMARK- Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Flere enn meg som blir gal av å vente på nyheter og reviews om/av 3-kjernene og e-serien? Hmm, nah, reviews om 3 kjerner er ganske så likt som quadcore. la meg finne ett review av 3 core og 4850 serien, låter lovende, hvis B3 tricores kommer snart; ) Siden current tricores = B2 med TLB bug, de er jo bare phenom quad med en herpa core. bruker like mye strøm og har 512 kb cache mindre Here ya go Toms tricore reveiw Burde benche likt som de ekte tricores siden de også bare disablet en core ^^ fant ikke 4850 bench, veit jeg har sett en, poster hvis jeg snubler over den =) Tror nok ikke den reviewen der kommer med de helt korekte tallene sammenlignet med 8-serien. JO!, Amd's current tricores = phenom 9500/9600. men en core mindre(pga den er herpa) så det vil si, det blir likt mer eller mindre. Amd's phenom 8 tolliman serie har B2 stepping,3 cores, 3x512cache L2 +L3 @ 2 MB 1066 MHZ ddr2 support /1800 MHZ HT link fullduplex= 3600 active Alle 9x50 har 1800 mhz HT B3 stepping untatt 9850 BE den har 2000 mhz HT link (4ghz active) ALLE phenoms uten om xx50 og 9100E = B2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (fint hvis noen her med Phenom 9x50 og Gigabyte HK kunnet sjekket status i Biosen m.h.t. om patchen blir automatisk disablet, slik det hevdes). Og er også Vista-TLB patchen fortsatt er issue selv med B3-stepping? Til informasjon kan dette sjekkes enkelt med Winrar benchmarken: TLB Patched = 200+ KB/s, TLB Patch fix = 1200+ KB/s under Vista, og ca 500/1600++ KB/s under XP Takk LIKMARK, visste jeg hadde lest om en test/benchmark som kunne "avsløre" dette, men husket ikke hvor/hvilken. Har du en link til programmet og kanskje en liten "tutorial" til hvordan best kjøre det, hvis du senere har tid/gidder? Men, betyr alt dette at TLB-patchen (Enablet enten i Bios eller Vista SP1) KAN eller ER et issue på B3-steppingen? Dvs. man kan ikke slå seg til ro med at alt nå fungerer m.h.t. ytelse, men "må" kjøre test for å avklare det? Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (fint hvis noen her med Phenom 9x50 og Gigabyte HK kunnet sjekket status i Biosen m.h.t. om patchen blir automatisk disablet, slik det hevdes). Og er også Vista-TLB patchen fortsatt er issue selv med B3-stepping? Til informasjon kan dette sjekkes enkelt med Winrar benchmarken: TLB Patched = 200+ KB/s, TLB Patch fix = 1200+ KB/s under Vista, og ca 500/1600++ KB/s under XP Takk LIKMARK, visste jeg hadde lest om en test/benchmark som kunne "avsløre" dette, men husket ikke hvor/hvilken. Har du en link til programmet og kanskje en liten "tutorial" til hvordan best kjøre det, hvis du senere har tid/gidder? Men, betyr alt dette at TLB-patchen (Enablet enten i Bios eller Vista SP1) KAN eller ER et issue på B3-steppingen? Dvs. man kan ikke slå seg til ro med at alt nå fungerer m.h.t. ytelse, men "må" kjøre test for å avklare det? B3 har ingen bugs, vista HAR ingen bug fix, BARE linux har en mulig bug fix(trur ikke den er interigert i linux kjerna) så man må kansje slengen inn der selv, men siden du bruker windows behøver du ikke å stuke med noe annet enn bios, sett den til "disable og alt skal funke fint =) ) min phenom funker i alle fall fint. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Spørsmål til han som bencher 9850 her: Merker du stor forkjell når du klokker ht frekvensen? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 sett den til "disable og alt skal funke fint =) ) min phenom funker i alle fall fint. Har du sjekket med testen som LIKMARK nevner? Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Spørsmål til han som bencher 9850 her: Merker du stor forkjell når du klokker ht frekvensen? er ikke han som bencher, trur jeg. anywayz litt info. 1.8 ghz vs 2ghz. Ikke mye, minne benchen merker du det på, så litt er det jo. merker det spesielt på 1066 mhz minne, jeg har 1150 mhz minne orginalt, men kjører dem på 1066 mhz 5-4-4-11 atm 2.35 V (2.3 = stock) mer får jeg ikke lov til å gi minnet med detta drit hovedkortet (MA790FX-DQ6) 9850'n clocker hvertfall 2.8 ghz uten spenning, selv om hk't mitt nekter boot up med de instillingene etter å ha skrudd av PC-en en gang, hk feil trur jeg ikke cpu siden 9600 BE greier alt fint. 9850 @ 3 ghz går unna det. 1600 kr for en 9850 er billig, anbefales! For å bare adde litt, amd med DDR2 banker intel med tilsvarende minne, pga minnekontroller i cpu =) Vil si, man velger billigere minne enn det intel folka gjør, mindre effekt i minnet, mindre effekt i chipset også, mer effekt i cpu. sånn funker det med amd så 125 watt tilsvarer ca 95 med intel. Endret 14. april 2008 av iLoVecF Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Men siden L3 kjører samme frekvens som NB så tenkte jeg det skulle være forskjell i generel ytelse også. Det er det altså ikke? Legger til: http://techreport.com/articles.x/14093/2 Endret 14. april 2008 av O:M:A Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Vedr. den benchmark testen som er nevnt, fant jeg en beskrivelse/bilder. Det som også kunne vært interessant, er at de som sitter med 9x50(B3) for "forsøkets skyld" kan ta å enable TLB-patchen i Bios og boote maskin på nytt, før testen kjøres. (for å avgjøre om patchen automatisk disabler seg eller ei på 9x50). Er vel også en fordel om man har Vista SP1 da den avgivelig har en egen TLB-patch som aktiverer seg (i alle fall på "gamle" Phenom B2). HOW TO BENCH MARK http://www.rarlab.com/ One easy and fast way to bench mark the effect of TLB patch in Phenom processor is WinRAR. Click Tools/Benchmark and hardware test. Any then WinRAR will start benchmarking. Normally, in the TLB disabled mode, you should be able to get 1200~1400KB/sec; When the TLB is enabled, you will only get 200KB~300KB/sec. Even my 4 year old laptop does better than that. As you can see the TLB patch in this case (memory intensive), slows down Phenom by 3~4 times; "Forhåpentligvis" er det kun de med Phenom B2 som ser en markant ytelse-drop, og ikke de med nye Phenom B3 9x50 Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) hehe, meeen så er det også så at man sliter med å kresje uten TLB fix på B2, men B3 har jo fler godsaker, 200 mhz mer per effekt. altså mener 125 watten er 200 mhz høyere enn forrige 125 watt phenom 9600 =2.3 ghz 1.8ghz minne kontroller 125 watt 9850 = 2.5 ghz 2ghz minnekontroller 125 watt meen 3-4 ganger tregere, ouuuuch, men disable fix også enjoy the phenom sier jeg bare siden de fleste kommer ALDRi til å merke den 100% på alle cores, og en spesiell load. Endret 14. april 2008 av iLoVecF Lenke til kommentar
wiak Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Phenom 9100e = B2 Phenom 9x00 = B2 Phenom 9x50 = B3 Phenom 8x50 = B3 Phenom 8x00 = B2 burde fixe alt https://prisguiden.no/product.php?productId=90034 ganske greit sett ser det ut som ^^ Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Men siden L3 kjører samme frekvens som NB så tenkte jeg det skulle være forskjell i generel ytelse også. Det er det altså ikke? Legger til: http://techreport.com/articles.x/14093/2 Jo, det er en ytelsesøkning ved å kjøre nb på høy frekvens, men ikke mye, ca 2% har folk som har testet det kommet frem til. "Forhåpentligvis" er det kun de med Phenom B2 som ser en markant ytelse-drop, og ikke de med nye Phenom B3 9x50 Det er bare åpne winrar og trykke alt+b for å sette i gang ja. Hvis TLB patchen er aktivisert gjelder den også for B3 prosessorer da den "deaktiverer" deler av L3 cachen. Om den aktiviseres på B3 prosessorer er en annen sak. hehe, meeen så er det også så at man sliter med å kresje uten TLB fix på B2, men B3 har jo fler godsaker, 200 mhz mer per effekt. altså mener 125 watten er 200 mhz høyere enn forrige 125 watt phenom9600 =2.3 ghz 1.8ghz minne kontroller 125 watt 9850 = 2.5 ghz 2ghz minnekontroller 125 watt meen 3-4 ganger tregere, ouuuuch, men disable fix også enjoy the phenom sier jeg bare siden de fleste kommer ALDRi til å merke den 100% på alle cores, og en spesiell load. Det er stort sett med virtualisering og "heavy load" at man har klart å "trigge" TLB buggen. DEt er ingen grunn til å kjøpe 9500/9600 prosessorer i dag nei. "Angrer" på at jeg ikke klarte å vente ja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå