Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noen tester av 3-kjernene enda? Noen tall på overklokking?

Ikke funnet noen til nå, om man ser bort ifra testen gjort av toms hardware med å skru av en kjerne på en firekjerner. Håper det dukker opp tester av 8serien snart, tror en sånn kan bli aktuell for meg :)

Lenke til kommentar
Skal du kjøre den på 590 eller kjøpe nytt kort Likmark?

Kjører for tiden Abit AX78 med AMD770 chipset. Foreløpig ikke veldig imponert. Man bør nok gå for 790 versjonen. 770 versjonene er litt for ribbet.

Edit: Må nok moderere meg noe.. Hk er helt ok, mangler nb multiplier valg foreløpig (for Phenom), og ellers litt stusselig minnevalg. Ellers er jeg fornøyd med det. Koster jo tross alt ikke skjorta slik som alle high end hk.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Blir vist ny inmat i maskinen igjenn da, men forsatt usikker på hvilket chipsett jeg skal velge?

her er en lite guide

770 for billig, der kan man velge Gigabyte for overklokking muligheter, ingen crossfire vis ikke dun tar abit sitt men da er du på PCIe 16x + PCIe 4x crossfire

780G µATX for de som har lyst på bra onboard skjermkort til HTPCen også vil kjøre phenom, ingen crossfire, gigabyte har alså overklokking støtte

790X = midend 2stk pcie 8x eller 1 stk pcie x16 crossfire for de med radeon 2600/3850 osv

790FX = highend crossfire for de med 3870, mulighet for quad fire, men er vel best med gigabyte sitt 790FX-DS5 gode muligheter og vanlig crossfire, ok pris også

anbefaler gigabyte sitt GA-MA790FX-DS5, er den jeg bestilte, det r little broren til DQ6, som en dude hadde overklokket Phenom 9850 til 3.5ghz

Endret av wiak
Lenke til kommentar
her er en lite guide

770 for billig, der kan man velge Gigabyte for overklokking muligheter, ingen crossfire vis ikke dun tar abit sitt men da er du på PCIe 16x + PCIe 4x crossfire

Det er vel og merke pci-e 2.0 X16 og X4, X4 sporet har ca like stor båndbredde som pci-e 1.1 sitt X8 spor. Eneste du vil merke noen forskjell på er 3d06 tør jeg påstå.

Lenke til kommentar
780G µATX for de som har lyst på bra onboard skjermkort til HTPCen også vil kjøre phenom, ingen crossfire, gigabyte har alså overklokking støtte

Dette stemmer vel ikke helt? 780G har vel Hybrid Crossfire, der onboard brikkesett kan virke sammen med ett "eksternt" skjermkort.

Lenke til kommentar
Meget imponerende. Men neppe nok til at entusiastene skifter beite. Et annet moment er pris, om Amd snart klarer å spy ut disse på 3 til 3,2 Ghz.

Hadde vert så interesangt å vite når 45nm kommer fra Amd.

De har selv sagt andre halvdel av 2008, og at de ligger godt i rute. Hvis det er sant antar jeg de kommer i november/desember, ca et år etter 65nm. Antakligvis vil også 45nm revisjonene yte en god del bedre da det er en langt mer ideell produksjonsprosess enn 65nm.

Intel sa jo selv at de ikke ville klare å produsere en "ekte" firekjerne på 65nm, så egentlig er det godt gjort av AMD å i det hele tatt få det til, selv om det har vært en veldig trøblete start for dem.

Lenke til kommentar
lulz intel må skjelve i busense snart da

Skjelver nok neppe i buksa. De klokker mye bedre enn Amd fortsatt, Amd topper jo ut ikke langt unna den frekvensen der, og i spill så yter Intel en god del bedre enn Amd phenom. Men for all del, hel kurrant det der, hadde det vært sånn det var når Phenom kom så hadde den kunnet holde ganske bra tritt med Q6xxx serien, men det er to little to late.

Lenke til kommentar

Skjelver nok neppe i buksa. De klokker mye bedre enn Amd fortsatt, Amd topper jo ut ikke langt unna den frekvensen der, og i spill så yter Intel en god del bedre enn Amd phenom. Men for all del, hel kurrant det der, hadde det vært sånn det var når Phenom kom så hadde den kunnet holde ganske bra tritt med Q6xxx serien, men det er to little to late.

ja men en QX9650 koster alså nesten 10,000 norske og er 45nm med 2 ganger mere cache, og en phenom 9850 black edition (ulåst) koster runt 1500kr

den phenomen som er benchet der er fra en butikk i usa, den er ikke engieer sample osv ^^

her er mitt i Gigabyte MA-790FX-DS5 Hovedkort, AMD Phenom X4 9850 Black Edition med Arctic Cooling MX-2 Pasta :p

phenom_800479.jpg

Endret av wiak
Lenke til kommentar

ja men en QX9650 koster alså nesten 10,000 norske og er 45nm med 2 ganger mere cache, og en phenom 9850 black edition (ulåst) koster runt 1500kr

den phenomen som er benchet der er fra en butikk i usa, den er ikke engieer sample osv ^^

her er mitt i Gigabyte MA-790FX-DS5 Hovedkort, AMD Phenom X4 9850 Black Edition med Arctic Cooling MX-2 Pasta :p

phenom_800479.jpg

Ah, der er du Wiak, så deg på en utenlandsk forum i går, begynte å lure når vi får noen resultater av deg her på hardware.no.

Lenke til kommentar

@wiak:

En QX9650 koster da vitterlig kr 6 500 (dyrt nok). Og med 3,4/3,5 Ghz er den moderat klokket.

Det er også en relativt håpløs sammenligning. Rett sammenligning hadde vært en Q6600/Q9300/Q9450. Alle klokker jo relativt greit til intervallet 3,4 - 3,7 Ghz.

Ikke det at jeg synes Phenom gir dårlige resultater, men sammenligninger bør være reelle også når det gjelder pris. Ellers så er det skrevet tråd opp og tråd ned om Cache på Intel kontra AMD og ytelsesvirkningen av forskjellene, og hvorfor Intel velger en strategi med mye cache, så det er også etter min mening bare tull å ta med. Jeg spør uansett ikke hvor mye cache en CPU har, jeg sjekker hva den yter i ulike applikasjoner.

Lenke til kommentar

Jau

ser ut som jeg trenger ny strømforsyning driver å "leter som galsk etter en god og bra en"

Mitt Oppsett:

AMD Ath, errm, Phenom 9850 Blacky Edition

Gigabyte GA-MA790-FX-DS5 med F5 bios

OCZ DDR2 PC2-6400 Vista Performance Gold 4GB Dual Channel

1x WDC Raptor 74GB 16MB Cache

2x Seagate Barracuda 7200.11 500GB

2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB

1x WDC Caviar SE 250GB IDE

1x Optiarc AD-7170S SATA DVD Brenner

gigabyte kortet er et masterpiece da!

alså du kan oppdater bios via usbstick eller harddisk, du har Dual Bios, så vis du kverker bios 1 så får du fixa den automatisk av bios 2

Ctrl+F1 gir en haug ekstra overklokkings instilligner til Phenom

manualen er alså veldig oppdatert til hovedkortet, til og med bildene er fra 790FX biosen, Veldig god kvalittets følese også syns jeg, det er 2 stk eSATA som styres av en av Gigabyte sine jMicron SATA PCIe kotrollere som er seperat fra SB600, som du har mulighet å sette til ACHI med hotplug støtte og ha SB600 i Native IDE osv, heatpipe kjølingen funker jo, men kan hindere store kjøler jeg vet at Zalman CNPS9500 passer akuratt i kortet i følge en fyr på newegg, til sist vær ops på at du må ha ny strømforsyning vis pcen ikke starter etter installering, min starter ikke men når jeg tar ut USB DWA-140 Wireless N adapter så funker dne igjen så det er sån russisk rulette, og det er der for jeg er ute etter ny strømforsyning, annen grunn er at jeg vil oce min phenom til veffal 3ghz :p

noen som har PSU å anbefale?

har sett på Zalman ZM600-HP og ZM500-HP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...