Gå til innhold

Den Store AMD Barcelona/Phenom-Tråden

Anbefalte innlegg

Iste gikk det opp for meg, AMD må gjøre noe helt ekstremt drastisk om de skal henge med, leste om intel sine kommende laptop cpuer. Nå stresser amd med 130 watt 4 kjerner på 2,6 ghz og 3,2 ghz på 125 watt mens intel leker seg med 25watt cpuer som nesten kunne benchet 6400+ ned i senk med en deaktivert kjerne. Er det egentlig noe som skjer hos amd for tiden? Jeg blir ikke akkurat imponert av 32,5 watt per kjerne når 9900 kjører 2,6 ghz.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå sammenligner du litt epler og bananer. (high-end desktop-prosessorer med bærbarprosessorer)

En mer rettferdig sammenligning ville vært:

desktop med desktop-prosessorer og bærbarprosessorer med bærbarprosessorer.

Man bør også sammenligne innad i samme prisklasse og prosessorer som er lansert med andre som også er lansert.

F.eks Athlon64 6400+ vs. Phenom 9500 vs Core 2 Duo E6750 (alle er lanserte desktop-prosessorer med god tilgjengelighet og i prisklassen ca 1200-1400 kr).

AMD har foreløbig ikke noen konkurrent til Intels raskeste og dyreste firekjerner og heller ikke til intels kommende bærbar-prosessorer i det øvre prissjiktet.

Ellers så må jeg bare si meg enig i at konkurransen fra AMD er skuffende for tiden. Får håpe det bedrer seg snart.

Lenke til kommentar
En mer rettferdig sammenligning ville vært:

desktop med desktop-prosessorer og bærbarprosessorer med bærbarprosessorer.

Tja, det er prosessorer begge to, jeg tenkte på effektforbruket, amd sysler rundt idag med en 2-2,2 ghz på 35-40 watt mens intel leker på 2,53 ghz med mye høyere ytelse per ghz og bare 25 watt.

Har det komt noen specs på amd griffin(viss det var det det het)?

LEGGER TIL: http://www.news.com/8301-13579_3-9763955-37.html

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at du må reinstallere OS-et når du bytter CPU.

pga operativ systemet på reinstaleres, (disken må formateres)
Jeg ser ikke sammenhengen mellom det som står foran paranteset og det som står i paranteset. Men jeg er enig i at det er lurt å ta backup av ting på samme disk som du skal installere OS på, mest på grunn av risikoen for menneskelige feil.
Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man måtte reinstallere eks. WinXP når man går fra dual til quad?

Altså min WinXP går i blå skjerm akkurat når den har loadet alle de personlige innsillingene... en venn sa at dette var mest sansynlig pga, at alt på "id merkes" med phenom... slik at alt blir kompatibelt også da med quadcore... i alle fall når man bytter ut store deler. som f.eks. HK eller CPU...

Det eg skrev med reistalere, var at OS'en som eg skrev over har liksom skreddersydd til dual core og dermed vil ikkje funke på quad? (dette er bare en teori, men han mener det er slik)

Og den enkleste måten å reinstalere er jo å formatere.. eller vil man ha alle filene på disken hvis man bare reinstalerer fra WinXp cd? :p

FR!K

Endret av FR!K
Lenke til kommentar
Hmm han forsøker ikke å formidle det som dreier seg om kernel i XP for eks. SMP, flere CPU kjerner osv? Det skal kunne endres uten reinstallasjon såvidt jeg vet.

Kan være det...

Men eg bare instalerer Vista, siden det er framtidsrettet... og så kjøper eg en Ny hdd og får XP på den ;)

Lenke til kommentar
Hmm han forsøker ikke å formidle det som dreier seg om kernel i XP for eks. SMP, flere CPU kjerner osv? Det skal kunne endres uten reinstallasjon såvidt jeg vet.

Kan være det...

Men eg bare instalerer Vista, siden det er framtidsrettet... og så kjøper eg en Ny hdd og får XP på den ;)

Kan man kanskje fortsette denne diskusjonen et helt annet sted? :grumpy:

Lenke til kommentar
Cx (45nm) kommer i følge AMD i løpet av 2. halvår. Jeg har på følelsen av at det blir tidlig i 2. halvår.

Får håpe dette er noe av grunnen til at de ikke masseproduserer quad core på 65nm, skylder på bugs, men har 45 nm rett rundt hjørnet og tar Intel med nesen.

Lenke til kommentar
Cx (45nm) kommer i følge AMD i løpet av 2. halvår. Jeg har på følelsen av at det blir tidlig i 2. halvår.

Får håpe dette er noe av grunnen til at de ikke masseproduserer quad core på 65nm, skylder på bugs, men har 45 nm rett rundt hjørnet og tar Intel med nesen.

De har vel vanskelig for å ta hverandre riktig ved nesen begge to. Selv om man prøver å holde på hemmeligheter, så lekker det vel såpass mye info at Intel vet relativt godt hvordan 45 nm ståa hos AMD er, og AMD vet omtrent hvordan "Nehalem" ligger ann i løypa.

Men noen overraskelser kan alltid komme.

Nå tror f.eks jeg at Core 2 sin ytelse ikke kom som noe sjokk på AMD, de var nok klar over hva som kom til å skje. Men de hadde ikke noe kortsiktig å svare med. Sjokket var vel heller at det tenkte mottrekket ble forsinket og for svakt.

Lenke til kommentar
Ja, AMD overdrive er en funksjon som er implementert i hovedkortene i spider-platformen

Hvor i Faxn har du det i fra :confused:???

Jeg kan GARANTERE deg at AMD-overdrive er IKKE implementert i Hovedkortene i Spider platformen :rofl::rofl::rofl::rofl:

HAHA! AMD overdrive funker ikkje noe bra med vista :p

formaterte å la inn XP! :D funker som silke! :D

FR!K

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...